۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۴۳
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85477264
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اختلافات اسلام‌آباد و دهلی‌نو ، کارزار انتخاباتی نامزدها و احزاب هند

اسلام‌آباد - ایرنا - پاکستان نسبت به اظهارات تحریک آمیز از سوی رهبران سیاسی در کارزارهای انتخاباتی هند ابراز نگرانی کرد و همسایه شرقی خود را از کشاندن پای اسلام آباد به سیاست داخلی برای دستاوردهای انتخاباتی بر حذر داشت.

به گزارش سه‌شنبه شب ایرنا از روابط عمومی دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، این کشور نسبت به آنچه در بیانیه مذکور لفاظی‌های تحریک آمیز و جنگ طلبانه علیه پاکستان در کارزارهای انتخاباتی هند خواند، بشدت ابراز نگرانی کرده و آن را غیرمسوولانه خواند.

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: اسلام‌آباد اظهارات رهبران سیاسی هند در بحبوحه کارزارهای انتخاباتی "لوک سبها " ( مجلس عوام ) پیرامون مناقشه جامو و کشمیر، تلاش‌های ضد تروریسم، وضعیت روابط دوجانبه و توانایی‌های هسته‌ای را بی اساس می‌داند.

این باینه می افزاید : اظهارات غیرمسئولانه رهبران هندی منعکس کننده وسواس ناسالم و ریشه دار نسبت به پاکستان است و نشان می دهد که قصد و عمدی برای بهره برداری ملی گرایی برای دستاوردهای انتخاباتی وجود دارد و تلاش کشور همسایه برای منحرف کردن توجه از انتقادات داخلی و بین المللی است.

وزارت امور خارجه پاکستان هدف از توانمندی‌های استراتژیک را حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی دانست و خطاب به هند هشدار داد که ما به وضوح عزم خود را برای دفاع از کشور در گذشته نشان داده‌ایم و در صورت اصرار طرف هندی برای شروع یک ماجراجویی در آینده، در انجام این کار تردید نخواهیم کرد.

در بیانیه افزوده شد: جامو و کشمیر همچنان یک منطقه مورد مناقشه به رسمیت شناخته شده بین المللی است و قطعنامه های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل به وضوح یک همه پرسی را تحت نظارت این سازمان برای تعیین نهایی آن الزامی می کند. اظهارات مقامات هندی نمی تواند این واقعیت را تغییر دهد لذا این‌کشور باید به جای رویکرد افراطی و تحریک آمیز، بر اجرای این قطعنامه ها تمرکز کند.

پاکستان از سیاستمداران هندی خواست که از کشاندن اسلام آباد به سیاست داخلی هند برای دستاوردهای انتخاباتی اجتناب کرده و به مسائل حساس استراتژیک با نهایت احتیاط بپردازند.

پاکستان و هند پس از استقلال در سال ۱۹۴۷ درگیر مناقشه‌ای به نام کشمیر هستند. این مناقشه تاکنون موجب سه جنگ میان دو کشور شامل جنگ ۱۹۶۵، نبرد کارگیل و سیاچن شده است.

هند مدعی مالکیت کل ایالت جامو و کشمیر است و تا سال ۲۰۱۰ میلادی، ۴۳ درصد این منطقه را اداره می‌ کرد. هند مناطق جامو، لاداخ، دره کشمیر و یخچال سیاچن را تحت کنترل دارد. دهلی‌نو اواسط مردادماه ۱۳۹۸ اقدام به لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر کرد و این موضوع، موجب خشم دولتمردان در اسلام‌آباد شد.

کمیته امنیت ملی پاکستان نیز در دوره عمران‌خان در واکنش به این طرح هند، ضمن کاهش بی سابقه سطح روابط دیپلماتیک، تمامی روابط تجاری و فعالیت‌های اقتصادی میان دو کشور را متوقف کرد.

از آن زمان به بعد پاکستان و هند به عنوان رقبای سنتی در جنوب آسیا فاقد سفیر در پایتخت‌های یکدیگر هستند و سفارتخانه‌های دو کشور نیز با کاهش سطح دیپلمات‌ها کار می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha