حضور گسترده شخصیت‌ها و مقامات آسیایی در مراسم ادای احترام به پیکر شهدای خدمت

تهران- ایرنا- در حالی که بیش از ۵۰ هیأت عالیرتبه خارجی در مراسم روز چهارشنبه برای بزرگداشت شهادت رییس‌جمهوری و وزیر خارجه ایران در تهران شرکت کرده اند، حضور گسترده شخصیت‌ها و مقامات آسیایی جلوه خاصی به این مراسم داده است.

به گزارش ایرنا، این مراسم بعد از ظهر امروز چهارشنبه در حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری و علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه آغاز شده است. در میان شرکت کنندگان خارجی، بیش از ۱۰ هیات در سطح سران، حدود ۲۰ هیات در سطح وزیر و مابقی در سطوح مختلف نظیر روسای پارلمان، فرستادگان ویژه و … خواهند بود.

تا کنون تعدادی از مقامات رسمی و بلندپایه کشورهای خارجی به منظور شرکت در مراسم یادبود شهدای خدمت وارد تهران شدند. در این میان حضور شخصیت‌های عالی رتبه کشورهای آسیایی که از روابط تاریخی و قوی با ایران برخوردار هستند، در این مراسم جلوه خاصی را به نمایش خواهد گذاشت.

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان که پس از ۹ سال تلاطم در روابط دو جانبه در تیر ۱۴۰۱ و در یک سالگی ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی به ایران سفر کرده بود، برای نشان دادن روند تقویت روز افزون رابطه با جمهوری اسلامی و ادای احترام به رئیس جمهور و همراهان شهیدش در راس هیاتی وارد تهران شد.

حضور گسترده شخصیت‌ها و مقامات آسیایی در مراسم ادای احترام به پیکر شهدای خدمت

شهباز شریف که از اسفند سال گذشته نخست وزیر کشور همسایه پاکستان شده است، به صورت شخصی در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت حضور پیدا کرد تا تعهد خود به روابط مستحکم با ایران را نشان دهد. شهباز شریف در اوایل اردیبهشت ماه در پاکستان پذیرای رئیس جمهور و هیات بلند پایه ایرانی با تشریفات ویژه بود که در جریان سفر مقام‌های تهران، تعدادی سند همکاری در زمینه‌های تجاری، بهداشت، اقتصادی، امنیتی، قضایی و کشاورزی بین دو کشور امضا شد.

جاک دیپ دانکار معاون رئیس جمهور و وینای موهان کواترا، قائم مقام وزارت امور خارجه هند در راس هیاتی برای شرکت در این مراسم وارد تهران شد. نارندا مودی نخست وزیر هند از جمله اولین رهبران جهان بود که در ابراز همدردی و تسلیت به دولت و مردم ایران به علت شهادت رئیس جمهور و همراهانش پیشدستی کرد. تهران و دهلی‌نو از روابط بسیار خوبی برخوردار هستند و به تازگی دولت آیت‌الله رئیسی یک توافق برای مشارکت هند در مدیریت بندر چابهار با این کشور امضا کرده است برغم اینکه آمریکا دولت مودی را تهدید به تحریم در این خصوص کرده بود.

حضور گسترده شخصیت‌ها و مقامات آسیایی در مراسم ادای احترام به پیکر شهدای خدمت


هیات حکومت نوپای طالبان که در تابستان ۱۴۰۱ در افغانستان روی کار آمد و تلاش زیادی را برای تنظیم یک روابط حسنه با همسایه غربی خود انجام داده، به ریاست ملا عبدالغنی برادر آخوند معاون اقتصادی نخست‌وزیر و امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال حسن کاظمی قمی سفیر ایران در کابل قرار گرفت.

جانگ گوچینگ معاون نخست وزیر چین طبق اعلام محسن بختیار سفیر ایران در پکن، به عنوان فرستاده ویژه شی جین‌پینگ رییس جمهوری این کشور در راس هیأتی بلندپایه، در مراسم رسمی بزرگداشت شهادت رئیس جمهور و همراهان حضور پیدا کرد. چین یکی از شرکای سیاسی و اقتصادی مهم برای ایران است و پکن با ارسال این هیات نشان داده که برای این رابطه ارزش بسیاری قائل است و نقش کلیدی رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید را در تحکیم و تعمیق مشارکت راهبردی دو طرف گرامی می‌دارد.

دفتر ریاست جمهوری قزاقستان اعلام کرد که یرلان کوشانوف، رئیس مجلس به نمایندگی از قاسم ژومارت توکایف رئیس‌جمهوری قزاقستان برای شرکت در مراسم تشییع شهید آیت الله رئیسی و دیگر شهدای سانحه سقوط بالگرد امروز چهارشنبه عازم ایران شد. رئیس کمیسیون روابط بین المللی، امنیت و دفاع مجلس پارلمان قزاقستان و همچنین دبیر کل دبیرخانه کنفرانس تعامل و اقدامات اعتماد ساز در آسیا هم برای شرکت در مراسم تشییع شهید آیت الله رئیسی و دیگر شهدای سانحه سقوط بالگرد رئیس مجلس این کشور را همراهی می کنند.

در این مراسم یک هیات عالی از سری‌لانکا کشوری که رئیس جمهور اوایل اردیبهشت ماه برای افتتاح یک پروژه سد نیم میلیارد دلاری به آنجا سفر کرده بود، حضور پیدا می‌کند. خبرگزاری کلمبوتایمز گزارش داد که علی صبری وزیر خارجه سری‌لانکا برای حضور در مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت به تهران سفر خواهد کرد. کانال تلگرامی ایرنا در ۴ اردیبهشت ماه همزمان با سفر آیت‌الله رئیسی به این کشور نوشت که سری‌لانکایی‌ها به رییس جمهور ایران لقب شیر خاورمیانه داده و از وی برای ساخت و افتتاح پروژه نیروگاه برق تشکر کرده‌اند.

حضور گسترده شخصیت‌ها و مقامات آسیایی در مراسم ادای احترام به پیکر شهدای خدمت
علی صبری وزیر خارجه سری‌لانکا و شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی

نورالدین جان اسماعیل اف رئیس مجلس عالی ازبکستان و هیات همراه نیز وارد تهران شدند تا با ادای احترام به آیت‌الله رئیسی به نوعی از تلاش‌های دولت وی به ویژه وزارت امور خارجه برای ایجاد امنیت در منطقه قدردانی کند. هفتمین دور رایزنی‌های سیاسی ایران و ازبکستان بهمن سال گذشته در تاشکند برگزار و آخرین وضعیت همکاری‌های ۲ کشور در حوزه‌های مختلف بررسی شد. دو طرف همکاری کشورهای منطقه برای حمایت از توسعه، صلح، ثبات و امنیت در افغانستان را مهم می‌دانند و بر اهمیت تشکیل دولت فراگیر، متشکل از همه اقوام و گروه‌ها در افغانستان تاکید دارند.

هیات‌های ارشد کشورهای مسلمان مالدیو و مالزی که از روابط خوبی با ایران برخوردار هستند نیز برای بزرگداشت شهدای خدمت به تهران می‌آیند. خبرگزاری برناما گزارش داد که محمد سبو وزیر امنیت غذا و کشاورزی مالزی نماینده این کشور برای شرکت در مراسم تشییع آیت‌الله رئیسی خواهد بود. مالزی به تازگی اقدام‌های آمریکا برای فشار بمنظور اجرای تحریم‌های نفتی را خنثی کرده و ادعاهای واشنگتن مبنی بر اینکه انتقال کشتی به کشتی نفت ایران در آبراه‌های مالزی انجام می‌شود را رد کرده است. کوالالامپور هیات عالی خود را درحالی به تهران اعزام می‌کند که با ایستادن مقابل آمریکا نشان داد روابط با ایران برایش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تارنمای «ادیشن» مالدیو شب گذشته نوشت که آدام شریف عمر وزیر شهرها و حکومت‌های محلی این کشور برای شرکت در مراسم تشییع رئیس‌جمهور فقید ایران عازم تهران شده است.

همین طور از طرف امپراطور ژاپن نیز نماینده‌ای در این مراسم حضور یافت. پیش از این فومیو کیشیدا نخست وزیر این کشور با حضور در سفارت ایران در توکیو، دفتر یادبود شهید آیت‌الله رئیسی را امضا کرده بود. وزیر امور خارجه ژاپن نیز به طور جداگانه پیام تسلیتی را از سوی دولت و ملت ژاپن به مناسبت این سانحه دلخراش صادر کرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha