توسعه صادرات نیازمند تغییر نگاه صادرکننده به بازارهای هدف است + فیلم

مشهد - ایرنا - مدیرکل دفتر روسیه و قفقاز سازمان توسعه تجارت با اشاره به دشوار شدن صادرات کالا در شرایط کنونی گفت: توسعه صادرات نیازمند تغییر رویکرد و نگاه صادرکننده نسبت به بازارهای هدف و تحول در زیرساخت‌های صادرات کشور است.

به گزارش ایرنا، اکبر گداری چهارشنبه شب در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه ملی و استانی خراسان رضوی در مشهد افزود: در این شرایط سازمان توسعه تجارت خانه صادرکنندگان و صدای آنان در مجامع دولتی است و تلاش می‌کند به صحبت‌ها و انتقادهای بخش خصوصی به طور کامل گوش دهد.

وی با بیان اینکه برخی مواقع کیفیت کالاهای ایرانی از مشابه اروپایی و آمریکایی یا برندهای قفقاز نیز بهتر است، گفت: دلیل ناتوانی صادرکنندگان ایرانی با کشورهای دیگر برای صادرات کالا و ناتوانی در رقابت با آنها، این است که دنیا از کیفیت و قیمت‌گذاری برای کالا عبور کرده است، یعنی هنگامی که صادرکننده قصد انعقاد قرارداد با بنگاه اقتصادی خارجی برای عرضه کالا به آن دارد، طرف خارجی قیمت و کیفیت کالای او را پذیرفته است اما مشکلاتی در معامله به وجود می‌آید.

گداری بیان کرد: طرف خارجی در هنگام انعقاد قرارداد با صادرکننده شرط می‌گذارد که تنها در صورت ارسال به موقع کالا و عدم تغییر قیمت آن حاضر به خرید است، در حالی که تولیدکننده کالای صادراتی ناگزیر به تغییر قیمت طی سال بوده و از نظر لجستیکی و حمل و نقل کالا نیز نمی‌تواند به موقع آن را به کشور هدف صادراتی برساند، از این رو قرارداد یادشده زیر سووال می‌رود.

مدیر کل دفتر روسیه و قفقاز سازمان توسعه تجارت گفت: برای دستیابی به رشد در صادرات کالا باید زیرساختهای صادراتی تغییر و تحول اساسی یابد و نگاه صادرکننده نسبت به بازارهای صادراتی و نحوه صادرات تغییر کند، در این صورت می توان مشتری‌های خوبی برای کالاهای ایرانی در کشورهای دیگر یافت و بازارهای مطلوبی برای آنها مهیا کرد.

وی بیان کرد: در کنار آن ایران تولیدات کیفی خوبی دارد که می تواند جای خود را در فروشگاه های زنجیره‌ای دنیا پیدا کند اما بخشی از ناتوانی در این قسمت مربوط به تحریم های ظالمانه علیه ایران و بخشی دیگر مربوط به عدم ارایه اطلاعات کافی در خصوص کالای صادراتی از سوی تولیدکننده یا صادرکننده آن کالا می شود، در واقع صادرکننده اعتمادسازی لازم را برای مشتری خود در کشورهای هدف صادراتی انجام نداده است.

گداری اضافه کرد: سازمان توسعه تجارت ۲۵ رایزن اقتصادی دارد که اطلاعات آنها به صورت کامل در سایت این سازمان ثبت شده و هر یک از صادرکنندگان می توانند با رایزن های اقتصادی در ارتباط باشند و در جریان اطلاعات اولیه مربوط به کشورهای هدف صارداتی و شرایط بازار آنها از طریق رایزن های اقتصادی قرار گیرند.

توسعه تولید در گرو گسترش صادرات کالا است

استاندار خراسان رضوی نیز در این آیین گفت: بخش تولید در این استان در مسیر خود قرار گرفته و شاخص ها و آمار مربوط به سرمایه‌گذاری و ایجاد واحدهای صنعتی جدید و توسعه واحدهای موجود گویای این مطلب است، از سوی دیگر شرایط و زمینه های توسعه تولید در استان مهیا است اما در کنار آن تامین نیازهای زیرساختی مانند آب و برق و گاز در دستور کار این استان قرار گرفته و بخشی از آنها نیز در حال تامین و توسعه است.

یعقوبعلی نظری اظهار امیدواری کرد که روند توسعه بخش تولید در این استان کند نشود، چرا که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون توفیقات خوبی در این زمینه به دست آمده و امید است بتوان با تمرکز بر موضوع صادرات، واحدهای تولیدی و سرمایه ها را در مسیر رشد قرار داد.

وی با اشاره به رشد ۱۹ درصدی صادرات غیرنفتی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ گفت: صادرات کالا از این استان ۱۰۰ درصد غیرنفتی است و امسال نیز در سایه همدلی و هم افزایی مشکلات کاهش یافته و صادرات کالا روند رو به رشدی را طی خواهد کرد.

استاندار خراسان رضوی نرخ بیکاری زمستان سال گذشته استان را ۶ و ۲ دهم درصد ذکر و بیان کرد: نرخ بیکاری استان ۲ درصد کمتر از میانگین کشوری آن بوده و نرخ مشارکت اقتصادی نیز در این استان ۴۴ درصد و بالاتر از میانگین کشوری است، این شرایط باید در صادرات خراسان رضوی نیز تبلور یافته و میزان آن از میانگین کشوری بیشتر باشد.

نظری بیان کرد: در صورتی که الزامات و تسهیلات لازم برای مطلوبیت صادرات کالا از خراسان رضوی فراهم شود به طور حتم تولید مبتنی بر صادرات کالا نیز توسعه خواهد یافت و اثر وضعی آن در درازمدت در استان نمایان خواهد گشت.

به گزارش ایرنا، در این آیین از سه صادرکننده نمونه ملی و ۳۹ صادرکننده نمونه استانی در سال ۱۴۰۲ با اعطای تندیس و هدیه قدردانی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha