۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۱۲
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85468987
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بیش از پنج هزار روستای کشور امسال آبرسانی می‌شود

همدان- ایرنا- معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: آبرسانی به پنج هزار و ۵۵۴ روستای کشور با جمعیت ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار نفر تا پایان امسال هدفگذاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «ذوالفقار مهدی‌زاده» روز سه‌شنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات پروژه‌های آب و فاضلاب شهرستان ملایر اظهار داشت: با تحقق این هدف، جمعیت تحت پوشش آبرسانی به ۹۰ درصد و شاخص روستاهای بهره‌مند از آب از ۵۸ درصد به حدود ۶۳ درصد و تعداد روستاهای آبرسانی پایدار از ۲۰ هزار روستا به ۳۰ هزار روستا خواهد رسید.

وی به وجود ۶۰ هزار روستا با جمعیت ۲۱ میلیون نفر و ۶ میلیون خانوار در کشور اشاره کرد و افزود: در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم جمعیت زیرپوشش ما ۸۲ درصد بود که ۱۸ درصد باقیمانده روستاهایی هستند که توسط مقامات محلی به صورت خودگردان اداره می‌شوند و در مجموع ۳۵ هزار روستا در سطح کشور زیرپوشش ما است که معادل ۵۸ درصد است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تعداد روستاهای دارای آبرسانی پایدار را ۲۰ هزار روستا معادل ۳۴ درصد عنوان و بیان کرد: در دولت سیزدهم پنج هزار روستا تا پایان سال گذشته آبرسانی پایدار شدند که شعار دولت رسیدن به شاخص ۹۰ درصدی آبرسانی روستایی تا پایان سال ۱۴۰۳ و در مجموع بیش از ۱۰ هزار روستا است.

مهدی‌زاده گفت: تکلیفی که وزیر نیرو بر عهده ما قرار داده، آبرسانی به پنج هزار و ۵۵۴ روستای کشور است که با جهاد آبرسانی به روستاها باید این هدف محقق و به هدفگذاری ۹۰ درصدی برسیم.

وی ادامه داد: در قالب قراردادهای جهاد آبرسانی و محرومیت‌زدایی اقدامات خوبی انجام دادیم که در استان‌های البرز و زنجان قراردادهای اول به اتمام رسیده و میانگین پیشرفت فیزیکی قرارداد اول کشوری حدود ۴۷ درصد است، در حالی‌که در استان همدان این میزان پیشرفت حدود ۷۷ درصد است و از میانگین کشوری بالاتر است.

تحقق شاخص ۹۰ درصدی آبرسانی روستایی در دولت

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تامین آب حدود ۵.۵ مترمکعب بر ثانیه در بخش روستایی و حجم مخازن ۶۰۳ هزار مترمکعب را از دیگر اهداف برشمرد و اظهار کرد: عملکرد جهاد آبرسانی در دولت سیزدهم قابل ملاحظه است و انقلابی در این حوزه ایجاد شد.

مهدی‌زاده با بیان اینکه ماهیانه آبرسانی به روستاها هدفگذاری و بررسی می‌شود، یادآور شد: طبق هدفگذاری‌های انجام شده فروردین امسال ۱۹۸ روستا و اردیبهشت ۳۳۴ روستا هدفگذاری شده که در مجموع برای آبرسانی به پنج هزار و ۵۵۴ روستا، در بخش محرومیت‌زدایی ۲۰۰ هزار میلیارد ریال و در طرح ملی ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

وی ادامه داد: از ابتدای جهاد آبرسانی در دولت سیزدهم تاکنون؛ در مجموع ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در بخش محرومیت‌زدایی تخصیص پیدا کرده و ۵۰ هزار میلیارد ریال نیز از سایر ردیف‌ها پرداخت شده است.

اختصاص ۷۷۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح فاضلاب شهری ملایر

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته در بخش محرومیت‌زدایی ۶۳ هزار میلیارد ریال مصوب داشتیم که از این رقم ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تخصیص یافت و در طرح ملی ۳۸ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب داشتیم که ۱۷ هزار میلیارد ریال آن اختصاص یافت.

مهدی‌زاده ادامه داد: با توجه به اینکه منابع مالی ما محدود است و در مجموع ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم تا پروژه‌های امسال اجرایی و به هدفگذاری‌مان تا پایان ۱۴۰۳ برسیم، نیاز به کمک و حمایت مجلس داریم تا بتوانیم جهاد آبرسانی را در روستاها عملیاتی کنیم.

وی همچنین از اختصاص ۷۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرا و توسعه عملیات عمرانی طرح فاضلاب شهر ملایر از محل ماده ۵۶ خبر داد و اظهار کرد: برای آبرسانی به روستاهای شهرستان ملایر کمک صد درصدی خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر دارای ۲۰۸ روستای دارای سکنه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha