۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۵۸
کد خبر: 85468913
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

هجدهمین جشنواره فن آفرینی"شیخ بهایی" برگزار می‌شود

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۵۸
کد خبر: 85468913
هجدهمین جشنواره فن آفرینی"شیخ بهایی" برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- هجدهمین دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه به میزبانی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین رویدادهای فن‌آوری و فن‌آفرینی در ایران محسوب می شود و در تلاش است با حمایت و تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در راستای رفع مسائل و چالش‌های اساسی کشور گام بردارد.

شناسایی و معرفی واحدهای فناور و فن‌آفرینان موفق به سرمایه‌گذاران به‌عنوان یکی از اهداف اصلی جشنواره فن آفرینی شیخ بهایی که تاکنون ۱۷ دوره آن برگزار شده است، حرکت به سمت توسعه فناوری و شکوفایی اقتصاد ملی با حمایت از ایده‌های دانش‌بنیان و توان نخبگان ایرانی است.

رویدادی که قرار است هجدهمین دوره آن نیز در روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه جاری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شود.

هجدهمین جشنواره فن آفرینی"شیخ بهایی" برگزار می‌شود

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز - سه شنبه- در نشست خبری هجدهمین جشنواره فن آفرینی شیخ بهایی با تاکید بر اینکه، اصلی ترین و کلیدی ترین عنصر رشد اقتصادی پایدار در کشور راه اندازی کسب و کارهای جدید و توسعه حوزه دانش بنیان است، اظهار داشت: صنایع موجود در کشور نیز باید بیش از پیش از ظرفیت فناوری و حوزه دانشی کشور بهره مند شوند.

سجاد محمدعلی نژاد با بیان اینکه ورود فناوری به حوزه کسب و کارهای کشور، ارزش افزوده جدید و زنجیره ارزش و تامین محصولات را بدنبال دارد، افزود: این جریان اقتصادی هم در داخل کشور و هم در بخش صادرات می تواند به عنوان یک عنصر کلیدی کمک کننده باشد.

وی به شعار امسال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم اشاره و تاکیدکرد: به طور حتم دانش بنیان ها یکی از موارد عینی و عنصر کلیدی جهش تولید باهمراهی مردم محسوب می شوند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم همچنین گفت: ما همکاری با صنایع بزرگ مختلف برای بهره مندی هرچه بیشتر آنها از دانش بنیان ها و همچنین توسعه شرکت های دانش بنیان از وظایف اصلی خودمان در مجموعه وزارت علوم تعریف کرده ایم. هم اکنون ۵۶ پارک علم و فناوری با بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد فناور که ۲ هزار و ۵۰۰ مجموعه از ابن تعداد هم دانش بنیان های مستقر در پارک ها هستند وظیفه توسعه فناوری را در اقصی نقاط کشور عهده دار هستند.

محمدعلی نژاد همچنین با بیان اینکه برنامه های مختلفی در وزارت علوم برای توسعه اقتصاد دانش بنیان تعریف شده است، تصریح کرد: یکی از برنامه های کلیدی تعریف شده این است که برخی پارک های علم و فناوری متولی توسعه زنجیره ارزش راهبردی یک حوزه خاص متناسب با آمایش سرزمینی خود باشند.

هجدهمین جشنواره فن آفرینی"شیخ بهایی" برگزار می‌شود

جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی؛‌محلی برای گردهمایی اعضا و فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه این جشنواره محلی برای گردهمایی اعضا و فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری است تصریح کرد: این جشنواره ملی در دو بخش مسابقه‌ای «طراحان کسب و کار» و «فن آفرینی و تجاری سازی فن آفرینی (نوپا و رشد یافته)» برگزار می‌شود.

قاسم مصلحی، رونق ‌بخشیدن به کسب وکارهای فناورانه و دانش بنیان، زمینه‌سازی برای اثرگذاری اقتصاد دانش‌بنیان در توسعه پایدار و پیشرفت کشور، جهت‌دهی به فعالیت‌های فن آفرینانه در راستای حل مسائل و چالش‌های اساسی کشور، تقویت مذاکرات دوجانبه (B۲B) و سرمایه‌گذاری‌های کلان و واقعی، شناسایی و معرفی واحدهای فناور و فن آفرینان موفق به سرمایه‌گذاران دولتی،‌خصوصی و خیرین حوزه فن‌آفرینی از مهم‌ترین اهداف هجدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی است.

وی ادامه داد: گسترش ارتباط مراکز علمی و پژوهشی، ایده‌پردازان و طراحان، مخترعان و مبتکران با بخش‌های مختلف اقتصادی، ترویج، توسعه و تشویق فرهنگ خلاقیت، نوآوری، فن آفرینی و کارآفرینی مبتنی بر فناوری، افزایش امید در فن‌آفرینان و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس به ویژه به‌صورت کارگروهی و شناسایی واحدهای فناور آماده ورود به بازارهای ملی و بین‌المللی از دیگر اهداف هجدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی است.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به برگزاری جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی از ۲۶ تا ۲۷ اردیبهشت در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اشاره کرد و گفت: این جشنواره با هدف رونق بخشیدن به کسب و کارهای فناورانه و دانش‌بنیان، زمینه‌سازی برای اثرگذاری اقتصاد دانش‌بنیان در توسعه پایدار و پیشرفت کشور، تقویت مذاکرات دو جانبه و سرمایه‌گذاری‌های کلان، جذب سرمایه‌گذاران و بازرگانان و شناسایی واحدهای فناور آماده ورود به بازار برگزار می‌شود.

مصلحی، مخاطب این جشنواره را شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان، شرکت‌های رشد یافته مستقر در پارک‌های فناوری، واحدهای تحقیق و توسعه، حامیان عرصه کارآفرینی و فناوری کشور دانست.

وی با بیان اینکه هجدهمین دوره جشنواره شیخ بهایی در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود، ادامه داد: بخش مسابقه‌ای هجدهمین دوره جشنواره شیخ بهایی در دو بخش طراحان کسب و کار و فن‌آفرینی و تجاری‌سازی فناوری برگزار می‌شود و در طی آن استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های نوپا و رشد یافته ایده‌های خود را به سرمایه‌گذاران معرفی می‌کنند.

رییس شهرک علمی، تحقیقاتی اصفهان یادآور شد: در بخش طراحان کسب و کار مخاطبانی از جشنواره که طرح‌های فناورانه امکان‌سنجی شده داشته و دارای حداقل محصول یا خدمت قابل ارائه باشند، پذیرش می‌شوند. مخاطبان این بخش شخصیت‌های حقوقی هستند که در زمان ثبت‌نام، تجاری‌سازی محصول یا خدمت معرفی شده در طرح را شروع نکرده باشند.

مصلحی افزود: نظام داوری در بخش طراحان کسب و کار شامل شاخص‌هایی چون فنی، قابلیت تجاری‌سازی، آمادگی و ارائه و جذب حمایت از سرمایه‌گذار می‌شود. بخش فن‌آفرینی و تجاری‌سازی را بخش مهم این جشنواره عنوان کرد که با همکاری معاونت علمی برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: هدف این بخش توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت ساز است؛ از این رو شرکت‌هایی می‌توانند در این بخش شرکت کنند که حائز ۳ شرط نوآوری و فناوری در تولید محصول، تولید محصول و تجاری‌سازی و حداقل ۵۱ درصد سهام شرکت‌ها متعلق به بخش خصوصی باشد.

رییس شهرک علمی، تحقیقاتی اصفهان افزود: به منظور برقراری عدالت بین شرکت کنندگان، داوری‌ها در دو بخش شرکت‌های نوپا و رشد یافته به صورت مجزا انجام می‌شود. شرکت‌های نوپا شرکت‌هایی هستند که مدت عرضه محصولات به بازار ۳ سال کمتر است و شرکت‌های رشد یافته شرکت‌هایی هستند که بیش از ۳ سال محصول عرضه شده به بازار دارند.

مصلحی تاکید کرد: در این بخش به منظور گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر محمود شیخ زین‌الدین معاون فقید نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، جایزه ناوری صنعت‌ساز به برترین طرح‌های فناورانه‌ای که به مرحله تولید انبوه رسیده و بر اساس آن خط تولید یا کارخانه ایجاد شده است، اعطا می شود.

وی، نشست‌های تخصصی را از دیگر برنامه‌های جنبی این رویداد عنوان کرد و گفت: نمایشگاه یکی دیگر از بخش‌های این رویداد است و در آن فناوری‌های نوظهور و آینده‌نگر، فناوری‌های صنعت ساز، رفع نیاز صنعت در دوران تحریم، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، محیط زیست، آلودگی هوا، آب و انرژی و نیازهای صنعت دارویی و مهندسی پزشکی ارائه می‌شود.

جایزه ۶۰۰ میلیون تومانی برای ۳ طرح منتخب


دبیر علمی هجدهمین جشنواره شیخ بهایی نیز در این نشست به سابقه ۱۸ ساله این رویداد فن آفرینی و کارآفرینی اشاره کرد و گفت: داروی نهایی طرح‌های بخش فن آفرینی این جشنواره روز پنجشنبه در صندوق نوآوری و شکوفایی خواهد بود.

سعید آجلی ادامه داد: در بخش طراحان کسب و کار در نهایت سه ایده به عنوان طرح های برتر انتخاب می شوند که طرح اول مشمول ۱۵۰ میلیون تومان، طرح دوم ۱۰۰ میلیون تومان و طرح سوم ۷۵ میلیون تومان می شوند.

وی، برگزاری رویدادهای این جشنواره را در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و اعطای جوایز را در هتل عباسی اصفهان دانست و ادامه داد: امسال در این دوره از جشنواره دو بخش ویژه دیده شده که یکی از آنها جایزه مدیریت شهری است که با همکاری شورای شهر اصفهان برگزار می شود و طی آن از طرح های منتخب در حوزه هایی چون مصالح نوین و تحقیقات مرتبط با حوزه شهری تقدیر می شود.

دبیر علمی هجدهمین جشنواره شیخ بهایی، جایزه ویژه فناوری های آب را از دیگر بخش های این رویداد ذکر کرد و گفت: با توجه به چالش هایی که استان اصفهان در زمینه آب دارد این بخش با هدف تقدیر از طرح های برتر در حوزه هایی چون خدمات مشتریان، طرح های حوزه خطوط انتقال اب، مدیریت و تامین و توزیع آب و ارتقای بازدهی تصفیه آب برگزار می شود.

آجلی تصریح کرد:  مجموع جوایز این بخش ۶۰۰ میلیون تومان است که به ۳ طرح اعطا می شود.

وی به ارائه آمارهای این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۴۸۱ شرکت از ۲۶ استان ثبت نام کردند که ۱۰۲ شرکت به مرحله نهایی رسیده اند.

دبیر علمی هجدهمین جشنواره شیخ بهایی خاطر نشان‌ کرد: در بخش طراحان کسب و کار ۹ طرح، در بخش فن آفرینی نوپا ۷ ایده و در بخش فن آفرینی رشد یافته ۹ طرح به مرحله نهایی رسیدند.در بخش مدیریت شهری ۱۴ طرح و در بخش مدیریت فناوری های آب ۹ ایده به مرحله نهایی راه یافته اند. 

آجلی زمان برگزاری آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره شیخ بهایی را روز  جمعه ۲۷ اردیبهشت ماه در هتل عباسی اصفهان بیان کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha