۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۵۸
کد خبرنگار: 3118
کد خبر: 85479626
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو: ایران به دنبال تقویت و رقابت ملی علم و فناوری است

اصفهان_ایرنا_دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: ایران به دنبال تقویت و رقابت ملی علم و فناوری و ترویج نوآوری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،یان‌سرانگ شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره ملی شیخ‌بهایی و اعطای جوایز به برگزیدگان که در هتل عباسی اصفهان اظهار کرد: ایران مانند بسیاری از کشورهای دیگر به طور فزاینده‌ای در نوآوری‌های فناوری مشارکت می‌کند و علاقمندی را به اقتصاد مبتنی بر فناوری نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر لزوم وفق دادن با تغییرات و ارائه ایده های نو برای آینده گفت: ادامه داد: ایران قصد دارد رقابت ملی علم و فناوری خود را تقویت کند و این جشنواره به عنوان بستری برای ترویج نوآوری عمل می‌کند،این جنبه منحصر به فرد دلیل اصلی حمایت یونسکو از جشنواره از بدو تاسیس آن تاکنون بوده است.

دبیرکل کمیته ملی یونسکو با اشاره به اهتمام و حمایت ایران از ایجاد اقتصاد مبتنی بر دانش گفت: بر این اساس ایران از یک سو با پذیرش شرکت‌های با فناوری پیشرفته و از سوی دیگر،خلافیت و نوآوری استارتاپ‌ها را تقویت می‌کند و این در فضایی شکل میگیرد که در آن علاوه بر تحقیق و توسعه بر روی افراد، در توانمندی‌های فکری آن هم سرمایه‌گذاری می‌شود.

یان‌سرانگ گفت:پارک‌های علمی فضاهایی هستند که همه این موارد را در بردارند و همه ما موافق این ضرورت هستیم. زیرا علم، فناوری و نوآوری(STI)و سه رکنی هستند که توسعه پایدار را تقویت کرده و در بر گیرنده حفاظت اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت:در زمان برگزاری این کارگاه بین‌المللی ما پذیرای ۱۴ شرکت کننده از کشورهای مختلف با دیدگاه‌ها و تخصص‌های منحصر به فرد از کشورهای آسیایی و آفریقا از جمله افغانستان، پاکستان، ترکیه،ایران،مالی و نیجریه بودیم.

وی اضافه کرد: سال گذشته رویداد مشترک توسط(ISTT)(IRIS)ودفتر یونسکو باعنوان"کارگاه آموزشی بین‌المللی رشد اقتصاد پایدار" از طریق ایجاد پارک‌های علم و فناوری در آذر سال ۱۴۰۲ در اصفهان برگزار شد که هدف اصلی آن ارائه آموزش و به اشتراک گذاری تجربیات در راه‌اندازی و مدیریت پارک‌های علم و فناوری به عنوان اجزای اصلی اکوسیستم نوآوری بود.

یان سرانگ تاکید کرد: IRIS به عنوان یکی از سه مرکز یونسکو و سیاستگذاری علمی در سطح جهانی دارای جایگاه ممتازی است و اهمیت آن فراتر از مرزهای ملی است.زیرا نقش محوری هم در منطقه و هم در جهان دارد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو افزود: مراکز رشد فناوری و پارک‌های علمی از طریق مشاوره، برنامه‌های آموزشی و فعالیت‌های ظرفیت‌سازی پشتیبانی می‌کند.

وی تصریح کرد: آنها همچنین در به اشتراک‌گذاری اطلاعات در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی کمک می‌کنند.این شبکه حوزه‌های مختلفی از جمله آب،انرژی‌های تجدیدپذیر، سیاست‌های علمی،بیو تکنولوژی،علوم زمین،علوم پایه و سنجش از دور را در برومی‌گیرد.

یان‌سرانگ گفت:شرکت کنندگان مراکز و موسسات مقوله دوم یونسکو را به عنوان بسترهای پویا برای پیشبرد اهداف یونسکو از طریق تقویت ظرفیت‌سازی،انجام تحقیقات نظری و تجربی برنامه‌های آموزشی مختلف می‌دانند.

وی بیان کرد:این جشنواره به نام شیخ‌بهایی دانشمند ایرانی است که دانش عمیقی در ریاضیات، معماری، نجوم داشت و سال ۲۰۰۹ روز جهانی نجوم، یونسکو شیخ بهایی را به دلیل دانش وی از علم نجوم او را در فهرست مفاخر ایرانی ثبت کرد.

۴۸۱ شرکت در جشنواره شرکت کردند

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو: ایران به دنبال تقویت و رقابت ملی علم و فناوری است

در ادامه این مراسم دبیر هجدهمین دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی گفت: در این دوره از جشنواره، دومین جایزه مدیریت شهری و نیز جایزه ویژه فناوری آب به همت شهرداری و شرکت آبفا اصفهان به بخش مسابقه‌ای اضافه و به برگزیدگان آن جوایز اهدا شد.

سعید عاجلی بیان کرد: با توجه به هدف آموزش، مهارت و تقویت ارتباط بین فناوران و مردم، رویدادهای جانبی مختلفی همچون«پل سرمایه‌گذاری، تأمین مالی جمعی طرح‌های فناورانه، بازارچه طعم فناوری در زندگی» در حاشیه هجدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی برگزار شد.

دبیر هجدهمین دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی تصریح کرد: بیش از ۱۷ میلیارد ریال جایزه نقدی برای هجدهمین دوره جشنواره ملی شیخ بهایی پیش بینی شده است و حدود ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات نیز به برترین‌ها اعطا خواهد شد.

وی ادامه داد:۴۸۱ شرکت از ۲۶ استان در این جشنواره ثبت نام اولیه کردند که در نهایت ۱۰۲ شرکت ( ۶۳ طرح در بخش طراحان کسب و کار و ۳۹ طرح در بخش فن‌آفرینی و تجاری سازی) به مرحله نیمه نهایی راه یافتند و ۲۶ شرکت وارد مرحله نهایی شدند.

به گزارش ایرنا،این جشنواره ملی به مدت ۲ روز و با حضور کارآفرینان، فن آفرینان، کارشناسان، سرمایه‌گذاران و مسوولان در اصفهان برگزار شد که دارای ۲ بخش اصلی مسابقه‌ای شامل «طراحان کسب و کار» و «‌فن‌آفرینی و تجاری‌سازی فناوری» بود.

زمینه‌سازی برای اثرگذاری اقتصاد دانش‌بنیان در توسعه پایدار و پیشرفت کشور، جهت‌دهی به فعالیت‌های فن‌آفرینانه در راستای حل چالش‌های اساسی، تقویت مذاکرات دوجانبه(B۲B) و سرمایه‌گذاری‌های کلان و واقعی و شناسایی و معرفی واحدهای فناور و فن‌آفرینان موفق به سرمایه‌گذاران از جمله اهداف برگزاری این رویداد علمی و فناوری به‌شمار می‌آید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha