حجم معاملات فروردین ماه بورس زعفران تربت‌حیدریه به هزار و ۴۰۰ کیلوگرم رسید

تربت‌حیدریه- ایرنا- مدیر شعبه کارگزاری بورس کالای ایران مستقر در تربت‌حیدریه گفت:مجموع معاملات در فروردین ماه امسال بر روی ۱۱ نماد زعفران نگین، هزار و ۴۰۰ کیلوگرم به ارزش هزار و ۴۳۳ میلیارد و ۴۴۵ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۷۹۳ ریال بوده‌ است.

جواد پوریوسف روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان، بیشترین حجم معاملات مربوط به زعفران نگین سحرخیز به وزن ۶٫۰۶۱ کیلوگرم و به ارزش ۶۲۷ میلیارد و ۶۳۰ میلیون و ۹۲۸ هزار و ۹۴۸ ریال بوده‌ است.

وی ادامه داد: کمترین این میزان نیز مربوط به زعفران نگین بدیعی به وزن ۷۲۸ گرم و به ارزش ۷۳۸ میلیون و ۵۹۶ هزار و ۷۹۰ ریال بود.

به گزارش ایرنا، معاملات زعفران در قالب بورس کالا در تربت‌حیدریه از سال ۱۳۹۲ راه‌اندازی شده و اکنون ۲ شعبه کارگزاری بورس در این شهرستان فعال است.

بر پایه این گزارش و بر اساس داده‌های آماری سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار کشتزار زعفران کشور، ۹۱ هزار هکتار یعنی ۷۶ درصد به استان خراسان رضوی اختصاص دارد و همچنین از مجموع ۹۱ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران استان، شهرستان‌های تربت‌حیدریه و زاوه با داشتن بیش از ۲۰ هزار هکتار کشتزار زعفران، خود را به عنوان قطب زعفران ایران و پایتخت زعفران جهان مطرح کرده‌اند که البته سهم تربت‌حیدریه هشت هزار و ۸۰۰ هکتار است.

در منطقه تربت‌حیدریه تا یک شعاع ۵۰ کیلومتری، یعنی تمام شهرستانی‌هایی که از تربت‌حیدریه جدا شدند، در مجموع اکنون افزون بر ۳۰ هزار هکتار مزارع زعفران دارند و به عبارت بهتر چیزی بیش از ۳۴ درصد از سطح زیرکشت زعفران خراسان رضوی به تربت‌حیدریه اختصاص دارد.

مرکز شهرستان ۲۲۴ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha