تولید زعفران در منطقه تربت‌حیدریه ۵۰ درصد کاهش یافت+فیلم

تربت‌حیدریه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه با بیان این که این شهرستان امسال با کاهش بیش از۵۰ درصدی تولید زعفران مواجه بوده است گفت: بر این اساس میزان برداشت زعفران به ۱۵.۵ تن رسید.

حسین محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، سرمای بی‌سابقه دی ماه پارسال، کاهش نزولات جوی در ابتدای امسال و خشکسالی تابستان را از عمده‌ترین دلایل این کاهش عنوان کرد و افزود: البته این کمبود محدود به این منطقه نیست و تمامی خراسان رضوی با کاهش تولید زعفران مواجه شده است.

وی سطح زیرکشت زعفران امسال شهرستان تربت‌حیدریه را ۹ هزار و ۲۵۰ هکتار عنوان کرد و افزود: رتبه نخست سطح زیرکشت در این منطقه به شهرستان زاوه با ۱۳ هزار و ۹۰۰ هکتار اختصاص دارد.

وی ادامه داد: میزان عملکرد ما در واحد سطح چهار کیلوگرم در شرایط عادی بود که امسال با بیش از ۵۰ درصد کاهش، مواجه شدیم.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه گفت: البته در کنار عوامل یاد شده، شیوه آبیاری نیز در کاهش تولید زعفران موثر است زیرا تنها ۲۵ درصد اراضی این خطه، با شیوه‌های نوین آبیاری می‌شوند.

محمدی، خرده مالکی را اصلی‌ترین دلیل استقبال سرد زعفران‌کاران از اجرای سیستم‌های نوین آبیاری عنوان کرد و افزود: ۷۵ درصد اراضی این خطه با سبک خرده مالکی اداره می‌شوند.

به گزارش ایرنا، برداشت زعفران به ترتیب در سه اقلیم سرد (رُخ)، معتدل (مرکزی و زاوه) و گرم (مه‌ولات) منطقه تربت حیدریه از ۱۵ مهر آغاز می‌شود و تا اواخر آبان ادامه دارد.

بر اساس داده‌های آماری سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار کشتزار زعفران کشور، ۹۱ هزار هکتار یعنی ۷۶ درصد به استان خراسان رضوی اختصاص دارد و همچنین از مجموع ۹۱ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران استان، شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه با داشتن بیش از ۲۰ هزار هکتار کشتزار زعفران، خود را به عنوان قطب زعفران ایران و پایتخت زعفران جهان مطرح کرده‌اند.

در منطقه تربت‌حیدریه تا شعاع ۵۰ کیلومتری، یعنی در گستره تمام شهرستان‌های زاوه، مه‌ولات، خواف و رشتخوار، که از تربت‌حیدریه جدا شده‌اند، در مجموع افزون بر ۳۰ هزار هکتار مزرعه زعفران وجود دارد و به عبارت بهتر چیزی بیش از ۳۴ درصد از سطح زیرکشت زعفران خراسان رضوی، به این خطه اختصاص دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha