۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۱۰
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85467581
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پرتاب کپسول فضایی «استارلاینر» به تعویق افتاد

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۱۰
کد خبر: 85467581
پرتاب کپسول فضایی «استارلاینر» به تعویق افتاد

تهران- ایرنا- پرتاب فضاپیمای جدید شرکت بویینگ با نام «استارلاینر» به علت نقص فنی در راکت پرتاب‌کننده به تاخیر افتاد و حداقل باید یک شب دیگر در انتظار پرتاب باقی بماند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «اسپیس»، این کپسول فضایی قرار بود دوشنبه شب به وقت آمریکا (بامداد سه‌شنبه) پرتاب شود اما سازمان «ناسا» اعلام کرد که این اقدام به علت مشکلات فنی در «شیر تخلیه اکسیژن روی راکت اطلس ۵» به تعویق افتاد. راکت اطلس ۵ (Atlas V) ساخت شرکت «یونایتد لانچ الاینس» از سال ۲۰۰۲ تاکنون ماموریت‌های فضایی را با موفقیت ۱۰۰ درصدی پرتاب کرده اما اولین ماموریت با حضور فضانوردان است.

پرتاب کپسول فضایی «استارلاینر» شرکت بویینگ به تعویق افتاد

یک مقام رسمی در بخش کنترل عملیات ناسا ۲ ساعت پیش از زمان اعلام شده پرتاب در ساعت ۱۰ و ۳۴ دقیقه شرق آمریکا اعلام کرد که «تیم مهندسی ارزیابی کرده که این پرتاب در شرایطی نیست که امشب بتوانیم انجام دهیم.» تاریخ جدید برای پرتاب فضاپیمای استارلاینر اعلام نشده اما فرصت‌های جایگزین از همین سه‌شنبه شب یا جمعه شب در دسترس است.

این پرواز که آخرین پرواز آزمایشی پیش از آغاز خدمات معمولی (روتین) برای سازمان فضایی ناسا است، برای شرکت بویینگ بسیار مهم است چرا که اعتبار این شرکت این اواخر به علت مسائل امنیتی جت‌های مسافربری دچار مشکل شده است.

پرتاب کپسول فضایی «استارلاینر» شرکت بویینگ به تعویق افتاد

مخاطرات و اهمیت این مساله برای سازمان ناسا هم بالا است. به گفته «دانا ویگل» مدیر برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی در سازمان ناسا، داشتن یک گزینه دوم در کنار فضاپیمای «دراگون» شرکت «اسپیس ایکس» برای ناسا واقعا مهم است.

هر چند ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار است در سال ۲۰۳۰ کنار گذاشته شود اما هر دو کپسول فضایی استارلاینر و دراگون می‌توانند برای انتقال انسان‌ها به ایستگاه‌های فضایی خصوصی آینده مورد استفاده قرار گیرند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha