۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۱۱
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85467579
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«استارلاینر» شرکت بویینگ در آستانه اولین سفر با خدمه به ایستگاه فضایی

تهران- ایرنا- کپسول فضایی «استارلاینر» شرکت بویینگ پس از سال‌ها تاخیر قرار است امروز دوشنبه فضانوردانی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کند؛ این ماموریت نقطه عطفی برای این شرکت هوافضایی و سازمان «ناسا» خواهد بود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «فیز»، این پرواز که آخرین پرواز آزمایشی پیش از آغاز خدمات معمولی (روتین) برای سازمان فضایی ناسا است، برای شرکت بویینگ بسیار مهم بوده چرا که اعتبار این شرکت این اواخر به علت مسائل امنیتی جت‌های مسافربری دچار مشکل شده است.

مخاطرات و اهمیت این مساله برای سازمان ناسا هم بالا است. به گفته «دانا ویگل» مدیر برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی در سازمان ناسا، داشتن یک گزینه دوم در کنار فضاپیمای «دراگون» شرکت «اسپیس ایکس» برای ناسا واقعا مهم است.

قرار است ساعت ۱۰ و ۳۴ دقیقه دوشنبه شب به وقت محلی (۲ و ۳۴ دقیقه صبح سه‌شنبه به وقت گرینویچ) دو فضانورد با نام‌های «باچ ویلمور» و «سانی ویلیامز» در صورت تداوم شرایط مساعد جوی از پایگاه «کیپ کاناورال» با این کسپول فضایی بویینگ عازم ایستگاه فضایی شوند.

«استارلاینر» شرکت بویینگ در آستانه اولین سفر با خدمه به ایستگاه فضایی

«استارلاینر» با یک راکت «اطلس ۵» (Atlas V) ساخت شرکت «یونایتد لانچ الاینس» شریک سرمایه‌گذاری مشترک بویینگ و لاکهید مارتین پرتاب خواهد شد. یکی از وظایف این دو فضانورد در فضا این است که به طور آزمایشی و به طور دستی این فضاپیما را هدایت کنند.

استارلاینر قرار است طبق برنامه ساعت ۵ گرینویچ روز چهارشنبه به ایستگاه فضایی برسد و برای مدتی بیش از یک هفته در آنجا بماند و آزمایش هایی برای بررسی کارکرد درست انجام می شود و بعد از آن این فضانوردان مجددا با این کپسول به زمین بازخواهند گشت.

«استارلاینر» شرکت بویینگ در آستانه اولین سفر با خدمه به ایستگاه فضایی

انجام موفقیت آمیز این ماموریت موجب خواهد شد که تلخی شکست‌ها در آزمایش های قبلی زدوده شود. در جریان آزمایش بدون خدمه در سال ۲۰۱۹ این کپسول در مسیر درست قرار نگرفت و بدون رسیدن به ایستگاه فضایی بازگشت. در سال ۲۰۲۱ نیز مشکلات فنی مانع آزمایش شد و کار به تاخیر افتاد و کپسول خالی سرانجام در مه ۲۰۲۲ به ایستگاه فضایی رسید و مشکلاتی از آن زمان تاکنون موجب به تاخیر افتادن آزمایش با خدمه شد.

هر چند ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار است در سال ۲۰۳۰ کنار گذاشته شود اما هر دو کپسول فضایی استارلاینر و دراگون می‌توانند برای انتقال انسان‌ها به ایستگاه های فضایی خصوصی آینده مورد استفاده قرار گیرند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha