۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۰
کد خبر: 83602122
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استارلاینر بوینگ در مدار اشتباه

۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۰
کد خبر: 83602122
استارلاینر بوینگ در مدار اشتباه

تهران-ایرنا- استارلاینر CST-۱۰۰ شرکت بویینگ روز جمعه اندکی پس از پرتاب بر اثر نقص در عملکرد تایمر خود در یک مدار اشتباه قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اینترنتی اطلس نیوز، شرکت بویینگ روز جمعه استارلاینر CST-۱۰۰ خود را ساعت ۶:۳۶ دقیقه صبح روز جمعه به وقت منطقه زمانی شرقی سوار بر راکت اطلس V از مجتمع فضایی پرتاب ۴۱ در ایستگاه نیروی هوایی کیپ کانااورال در فلوریدا در آمریکا به فضا پرتاب کرد.

اما این وسیله نقلیه بدون سرنشین که برای جابجایی فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی فضایی و از این ایستگاه طراحی شده است، حدود ۱۵ دقیقه پس از پرتاب به دلیل نقص در عملکرد تایمر در مدار نادرستی قرار گرفت.

به گفته سازمان فضایی آمریکا (ناسا) استارلاینر در یک مدار ثابت در ارتفاع ۲۱۶ در ۱۸۶ کیلومتری زمین (۱۳۴ در ۱۱۶ مایل) قرار دارد و مهندسان پرواز در تلاشتند که دقیقا تعیین کنند چه اتفاقی افتاده، وضعیت فضاپیما چگونه است و چگونه می‌توانند آن را به مدار بالاتری بفرستند.

با این حال پهلو گرفتن این کپسول در ایستگاه بین‌المللی فضایی به دلیل بازگشت آن پس از حدود ۴۸ ساعت به یک محل فرود کنترل شده در Whites Sands Missile Range در نیومکزیکو در آمریکا از بین رفته است. 

هدف از پرواز آزمایشی CST-۱۰۰ در ابتدا انجام یک ماموریت کاملا خودکار، برای آزمایش این فضاپیما قبل از ارسال آن با خدمه فضانوردان بود. در این ماموریت قرار بود استارلاینر در ایستگاه بین‌المللی فضایی پهلو بگیرد و سپس تحت کنترل خودکار در یک محل تعیین شده بر زمین فرود آید.

پرواز دیروز استارلاینر در شرایط مطلوب آب و هوایی انجام شد. این پرتاب طبق برنامه زمان‌بندی شده انجام شد و استارلاینر برای اولین بار به صورت آزادانه در فضا پرواز کرد. اما اندکی بعد شرکت بویینگ در تویتی اعلام کرد که روند قرار گرفتن استارلایتر در مدار طبق برنامه پیش نرفت و این کپسول در مدار نادرستی قرار گرفته است.

ناسا می‌گوید، در این مرحله نقص در عملکرد تایمری که در این کپسول قرار دارد باعث شد که رایانه جای خود را در جدول زمانی ماموریت از دست بدهد و به گونه‌ای عمل کند که گویی در زمان اشتباهی مجبور به قرار گرفتن در مدار شده است. به طور معمول، این امر می‌توانست با دستورات گروه کنترل در زمین  اصلاح شود، اما این کپسول در شکافی میان دو ماهواره ارتباطی رله قرار گرفته بود که ارتباط گروه کنترل زمینی با آن را مسدود می‌کرد. 

سخنگوی ناسا در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که اگر این کپسول خدمه داشت، خلبان پرواز می‌توانست این نقص را به صورت دستی برطرف کند. ناسا و بویینگ اکنون سرگرم پیدا کردن بهترین راه برای بالا بردن این سفینه فضایی به مدار مورد نظر خود به منظور بازگرداندن آن به White Sands هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha