۲۵۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال درآمد عمومی در استان مرکزی وصول شد

اراک - ایرنا - رییس سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: درآمد عمومی مصوب سال گذشته این استان ۱۳۰ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال بود اما وصولی درآمد در پایان سال به ۲۵۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال رسید.

به گزارش ایرنا، نوربخش عسکری روز دوشنبه در دیدار با نمایندگان منتخب استان مرکزی در مجلس دوازدهم، در سالن پیامبر اعظم(ص) سازمان و مدیریت این استان در اراک، افزود: استان مرکزی در راستای تحقق این میزان وصولی درآمد، رتبه پنجم کشور را داراست.

وی بیان کرد: نرخ تورم این استان در فروردین ماه سال جاری بالغ بر ۳۹ و هشت دهم درصد بود که نسبت به کل کشور با ۳۸ و هشت دهم درصد، بالاتر است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: مهمترین دلایل بالا بودن نرخ تورم استان مربوط به نظام توزیع و نبود انبارهای ذخیره‌سازی کالا است.

عسکری با بیان اینکه، استان مرکزی رتبه ۱۴ مساحت کشور، رتبه ۱۹ جمعیت و رتبه نرخ باسوادی ۱۴ را دارد، گفت: این استان رتبه ۲۸ بعد خانوار را داراست.

وی عنوان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی این استان همواره در رتبه‌های پایین ۲۷ تا ۳۱ در بین استان‌های کشور قرار داشته که نیاز است مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: استان مرکزی در ارزیابی شاخص محیط کسب و کار رتبه اول کشور را داراست و ۱۰ و هفت دهم دصد از سهم اشتغال این استان در بخش کشاورزی، ۴۸ درصد در بخش صنعت و ۴۱ و سه دهم درصد در بخش خدمات است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: حدود ۲۱ درصد از جمعیت استان در ۴۳ محله کمتر برخوردار زندگی می‌کنند.

عسکری، اولویت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های شاخص بهداشت و درمان استان مرکزی را در بیمارستان ولیعصر(عج) اراک، بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک، بیمارستان ۹۶ تختخوابی تخصصی زنان و زایمان اراک، اورژانس پرتوی و سوانح سوختگی شهر اراک، فاز اول بیمارستان ۱۲۵ تختخوابی مدرس ساوه و تکمیل بیمارستان‌های محلات و شازند عنوان کرد.

وی گفت: استان مرکزی به لحاظ موقعیت جغرافیایی، اقتصادی و صنعتی بودن از جمله استان‌هایی است که نیاز به مراکز تخصصی و فوق تخصصی، امکانات مجهز و مدرن بهداشتی و درمانی دارد و باید طرح‌های این بخش هرچه سریعتر تکمیل و بهره‌برداری شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: این استان ۲ و ۱۲ دهم درصد از ارزش افزوده کشور را داراست و تنها یک درصد از تسهیلات کشور را به خود اختصاص داده و این شاخص برای استان تهران به ۵۹ درصد می‌رسد که این امر سبب ناترازی مالی در استان‌ها شده است.

عسکری بیان کرد: ضریب نفوذ بیمه استان مرکزی یک و ۹ دهم درصد است که رتبه ۲۷ را در بین استان‌های کشور دارد، در حالیکه این استان از نظر ارزش افزوده رتبه ۱۵ را دارد.

وی گفت: شرکت‌های متعدد دولتی و بخش عمومی غیردولتی در استان مرکزی فعالیت می‌کنند که منابع حاصل از مسئولیت اجتماعی آنها در زمینه‌های مختلف از جمله کاهش آلودگی، انتخاب موادسازگار با محیط زیست، محدود کردن انتشار گاز و بازیافت زباله، امدادرسانی در بلایا، رفاه اجتماعی، کمک به خیریه‌ها، کمک به توسعه منطقه، توسعه پایدار و کمک به رضایتمندی جوامع متاثر از فعالیت‌های شرکت‌ها می‌تواند راهگشای مسایل اساسی استان شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی اضافه کرد: عوارض ارزش افزوده استان در سال گذشته به ۴۵ هزار و ۸۰ میلیارد ریال رسید.

هزینه خرید کالاهای اساسی در استان مرکزی گران است

منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: طبق آمارهای ارایه شده، استان مرکزی در تولید گوشت رتبه سوم را دارد، اما هزینه‌ای که مردم برای تهیه این محصول پرداخت می‌کنند از استان‌های همجوار بالاتر است.

محمد جمالیان افزود: معیشت مردم به سختی انجام می‌شود و با این شرایط، خرید کالاهای اساسی در استان مرکزی از سایر استان‌ها گران‌تر است.

وی بیان کرد: چرا سرمایه‌گذاران از سرمایه در این استان فرار می‌کنند؟ یکی از دلایل این امر قیمت بالای زمین، مالیات بالا و نبود امکانات لازم است.

نماینده منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس دوازدهم ادامه داد: مصرف آب کشاورزی در استان مرکزی نسبت به کشور متفاوت است و کشاورزی این استان همچنان سنتی باقی مانده که یک ضعف است و باید برنامه برای افزایش بهره‌وری مورد توجه جدی قرار گیرد.

آمار کشته‌های ترافیکی جاده‌های شازند نگران کننده است

نماینده منتخب مردم شازند هم در ادامه گفت: آمار کشته‌های ترافیکی در جاده‌های شازند بویژه مسیر اراک - شازند نگران کننده است.

هوشنگ هادیان پور افزود: نیاز است اعتبارات چشمگیری به طرح‌های ترافیکی و جاده‌ای این شهرستان اختصاص یابد.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی جاده خمین به شازند از ۲۳ سال گذشته آغاز شده اما هنوز اجرایی نشده و این جای تاسف دارد.

نماینده منتخب مردم شازند اضافه کرد: مقدمات آزادراه شازند فراهم شده اما این طرح نیز همچنان باقی است و جاده ازنا به شازند تا مرز شازند اجرا و در این محدوده که با بیشترین تصادف نیز همراه است، باقی مانده و عملیاتی نشده است.

هادیان پور اظهار کرد: ۲۲۳ روستای شهرستان شازند با یک‌هزار کیلومتر راه، از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و نیاز است این بخش نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی گفت: طولانی شدن اجرای طرح‌های عمرانی باعث نارضایتی مردم می‌شود، از عملیات اجرایی بیمارستان شازند بیش از هشت سال می‌گذرد و برای تکمیل آن باید چندین برای اعتبار پیش‌بینی شده، هزینه شود.

استان مرکزی برنامه‌های خود را بر اساس آمایش پیش بَرَد

دیگر منتخب مردم اراک، کمیجان وخنداب در مجلس دوازدهم هم گفت: بر اساس برنامه افق دراز مدت، باید آمایش‌ها مشخص شود و در استان مرکزی که مفتخر به استان علم پرور است باید تمام برنامه‌ها، هدایت دستگاه‌ها و اعتبارات بر اساس آمایش به پیش رود.

نادرقلی ابراهیمی افزود: تدوین زنجیره ارزش در کشور و استان مرکزی یک ضرورت است و اگر این مهم مورد توجه جدی قرار گیرد، خلاءهای بسیاری از برنامه‌ها رفع می‌شود.

وی بیان کرد: اراک با عنوان کلانشهر مطرح می‌شود در حالیکه هیچ شباهتی با کلانشهرها ندارد و شهرستان‌های کمیجان و خنداب هم از شرایط خوبی برخوردار نیستند.

منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فرصت‌های خوبی در بودجه برای بخش کشاورزی دیده شده که باید تلاش شود تا سهم قابل توجهی از این بخش به استان مرکزی وارد شود.

ابراهیمی اظهار کرد: گاز سوز شدن دایمی فرایند نیروگاه شازند از مطالبات جدی مردم شهرستان‌های اراک و شازند است که با جدیت دنبال می‌شود.

وی عنوان کرد: جریان‌سازی ورود اتوبوس‌های برقی در اراک به عنوان یکی از شهرهای آلوده کشور باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وحدت رویه نمایندگان مردم استان مرکزی در مجلس دوازدهم راهی برای کاهش مشکلات

نماینده فعلی و منتخب مردم ساوه و زرندیه در مجلس دوازدهم نیز در این نشست گفت: وحدت رویه، همکاری و انسجام بین نمایندگان مردم استان مرکزی در مجلس دوازدهم راهی مطمئن و مهم برای کاهش و حل بسیاری از مشکلات این استان و این مهم در دوره فعلی کمتر دیده شد.

حجت‌الاسلام محمد سبزی افزود: رویکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی استانی بوده و تنها معطوف به مرکز نیست که این مهم جای تقدیر دارد.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم به سراغ واگرایی نرویم باید بودجه در شهرستان‌ها به صورت عادلانه تقسیم شود، نصف درآمد استان مرکزی از ساوه و زرندیه است اما به لحاظ توزیع نیروی انسانی، مالیات بر ارزش افزوده و بودجه بی‌عدالتی در این مناطق مشاهده می‌شود.

نماینده فعلی و منتخب مردم ساوه و زرندیه در مجلس دوازدهم اضافه کرد: ۲۱ منطقه حاشیه استان مرکزی در شهرستان ساوه است که این آمار بالا است.

حجت‌الاسلام سبزی گفت: بودجه‌های شهرستان‌ها به طور معمول در ۶ ماه اول سال تخصیص پیدا نمی‌کند و در ۶ ماه دوم‌ نیز استان مرکزی بیشتر به فصل سرما می‌خورد و این مهم یکی از دلایل اجرای طولانی مدت طرح‌های عمرانی است.

وی تاکید کرد: سفر دوم رئیس جمهور به استان مرکزی نزدیک است و پروژه‌های قبلی این سفر حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این در حالی است که چندین پروژه شهرستان ساوه هنوز آغاز نشده و پیشرفتی ندارد.

اقدامات دانش‌بنیان در استان مرکزی مورد توجه قرار گیرد

منتخب مردم دلیجان و محلات در مجلس دوازدهم هم گفت: بسیاری از اشتغال‌های ایجاد شده در استان مرکزی پایدار و در شان تحصیل کردگان دانشگاهی نیست و بسیاری از افراد مجبور به کار کردن در برخی مشاغل هستند.

محمد جلالی افزود: اقدامات دانش‌بنیان و افزایش شمار شرکت‌های دانش‌بنیان نقش موثری در افزایش شغل‌های پایدار و نیاز شغلی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارد.

وی بیان کرد: پارک علم و فناوری استان مرکزی در شان این استان نیست و باید در شهرستان‌های ساوه، دلیجان و شازند به دلیل واحدهای صنعتی بزرگ، کارهای فناورانه بزرگ و مراکز رشد گسترده شکل گیرد.

منتخب مردم دلیجان و محلات در مجلس دوازدهم ادامه داد: اگر در زمینه اشتغال پایدار و مناسب جوانان فکر نشود، آمار مهاجرت این سرمایه‌ها افزایش می‌یابد.

جلالی عنوان کرد: اولین مشکل استان مرکزی عدم‌توان و ناتوانی مدیران استان از جمله شهرداری و شوراهای اسلامی در جلب و جذب سرمایه‌های بخش خصوصی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: وجود شمار زیاد اتباع افغانستان و ارزش افزوده پایین از مهمترین مشکلات در شهرستان دلیجان است و نیاز است هرچه سریعتر آزادراه سلفچگان، دلیجان و اصفهان در برنامه کلان استان مرکزی قرار گیرد.

توزیع نیروی انسانی در شهرستان‌های استان مرکزی مناسب نیست

منتخب مردم خمین در مجلس دوازدهم هم در ادامه این نشست گفت: توزیع نیروی انسانی در دستگاه‌های مختلف شهرستانی از جمله در شهرستان خمین مناسب نیست.

محمد بیات افزود: نیاز است توزیع نیروی انسانی در شهرستان‌ها با عدالت باشد و همه نیروها در مرکز استان مرکزی مستقر نباشند.

وی بیان کرد: نیاز است برای کاهش مشکلات در شهرستان‌های مختلف، تلاش ویژه‌ای در راستای جذب اعتبارات ملی صورت گیرد.

منتخب مردم خمین در مجلس دوازدهم اضافه کرد: همه مدیران و نمایندگان باید تلاش مضاعفی به کار گیرند تا مردم شیرنی خدمت‌رسانی در بخش‌های مختلف را بیش از پیش بچشند.

بیات عنوان کرد: در برنامه هفتم توسعه نگاه‌ها بیشتر ملی است و نگاه منطقه‌ای مغفول مانده است که توجه به این مهم یک ضرورت است.

وی گفت: در توزیع اعتبارات استانی نباید به گونه‌ای باشد که هرکسی سبد زودتر می‌گذارد بیشتر پُرکند و یا نماینده‌ای که بیشتر سر و صدا می‌کند از سهم بیشتری برخوردار باشد.

منتخب مردم خمین در مجلس دوازدهم افزود: بسیاری از طرح‌های این شهرستان از جمله طرح توسعه خمین، راه‌های ارتباطی و کمربندی این شهر اجرا نشده، راه‌آهن اراک - خمین تا امان آباد اجرا و بقیه آن همچنان باقی است.

بیات اظهار کرد: شهرستان خمین ۴۰ معدن فعال دارد اما حق و حقوقی از بابت این بخش دریافت نمی‌کند و زیرساخت‌های آب، برق و گاز در این شهرستان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

استان مرکزی با جمعیت یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفری دارای هفت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha