جزییاتی از روند ساخت طرح چهار باغ در قلب پایتخت

تهران بزرگ - ایرنا - در روزگاری که اغلب شهرهای دنیا با عوارض صنعتی شدن دست و پنجه نرم می‌کنند وجود فضاهای سبز شهری تاثیرات بسیاری در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان دارد تا جایی که تعیین سرانه‌های شهری متناسب با جمعیت و جانمایی و مکان‌یابی صحیح آنها از مهمترین وظایف برنامه‌ریزان شهری به حساب می‌آید.

به گزارش ایرنا، شهرهای پرجمعیتی مانند تهران به جهت شکل گرفتن انواع مشاغل، فعالیت‌ها و عبور ومروری که دارند اغلب با چالش انواع آلودگی‌های هوا، صوتی و محیطی مواجه هستند به همین جهت وجود فضاهای سبز شهری کمک شایانی به کاهش آلودگی‌ها خواهد کرد.

فضای سبز جزو جدا نشدنی زندگی امروزی شهرها به عنوان کانون‌های تمرکز فعالیت و زندگی انسان‌ها برای اینکه بتوانند پایداری خود را تنظیم کنند چاره‌ای جز پذیرش ساختار و کارکردی متاثر از سیستم‌های طبیعی ندارد، در این میان فضاهای سبز شهری به عنوان جزء ضروری و لایفنک شهر در تغییرات آنها نقش اساسی دارد.

جزییاتی از روند ساخت طرح چهار باغ در قلب پایتخت

ابر پروژه‌ای به نام چهارباغ

بر همین اساس پروژه‌های مختلفی در سطح شهر و در راستای احداث و توسعه فضای سبز شکل گرفته که یکی از آن‌ ابر پروژه‌ها احداث چهار باغ با مجموعه ۴۵ هکتار حوالی مصلای تهران است.

این چهار باغی که مصلای مرکزی امام خمینی تهران را به اراضی عباس آباد متصل می‌کند باغ‌های ایمان (۱۵ هکتار)، بهشت (۱۰ هکتار)، آفرینش (۱۳ هکتار) و دانش (۷هکتار) با کاربری‌های فرهنگی و اجتماعی هستند که به وسیله محل قرارگیری آنها در مسیر منتهی به قبله قرار گرفته‌ است.

چهارباغ در کدام منطقه قرار دارد

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در این خصوص به خبرنگار ایرنا می‌گوید: این محدوده از ضلع شمال به بزرگراه همت، از ضلع شرق به بزرگراه شهید حقانی، از ضلع جنوب به بزرگراه شهید سردار سلیمانی و از ضلع غرب به مجموعه حکمت صدرا متصل می‌شود.

به گفته علی‌محمد مختاری، توسط یک سازه روگذر (پوسته اتصال) به طول ۳۸۰ متر و عرض متوسط ۲۰۰ متر روی بزرگراه شهید سلیمانی به مصلای حضرت امام خمینی (ره) متصل می‌شود و علاوه بر اتصال اراضی، امکان اتصال صف‌های نمازگزاران مصلا را روی این پوسته فراهم می‌کند.

جزییاتی از روند ساخت طرح چهار باغ در قلب پایتخت

دسترسی‌های چهارباغ

وی اظهار کرد: همان گونه که از نام پروژه مشخص است شامل چهارباغ با مبانی نظری خاص خود بوده که هدف آن نمایش و ارائه مفاهیم مذهبی در قالب فضایی تفرجی و تفریحی است همچنین بافت این منطقه به دلیل وجود مصلا تهران، باغ کتاب، باغ موزه دفاع مقدس و بوستان‌های منطقه هفت دسترسی مناسبی به ایستگاه‌های مترو، بی آر تی، ون و اتوبوس دارد تا شهروندان بتوانند به راحتی از این فضا استفاده کنند.

آنطور که از توضیحات مختاری در خصوص دسترسی‌های این باغ برمی‌آید ماشین‌آلات خدماتی، اورژانسی، تشریفاتی و خودروهای برقی برای جابه‌جایی معلولان و سالمندان اطراف پروژه ایجاد و دسترسی‌های مورد نیاز را تامین می‌کند.

همچنین جاده‌ای سه کیلومتری اطراف پروژه وجود دارد که پس از عبور از روی پارکینگ و پوسته به رینگ داخل مصلای مرکزی متصل خواهد شد اگر از ورودی شمالی این مجموعه وارد شوید در ضلع شمال غربی به این جاده و ضلع جنوبی با رمپ‌های مربوطه به مصلای مرکزی خواهید رسید.

جزییاتی از روند ساخت طرح چهار باغ در قلب پایتخت

پارکینگ طبقاتی در چهارباغ احداث می‌شود

مدیرعامل بوستان ها و فضای سبز شهر تهران می‌افزاید: از ویژگی‌های مهم هر مجموعه بزرگ و وسیع وجود جای پارک در آن به جهت سهولت دسترسی شهروندان است که در این پروژه چهار طبقه با ظرفیتی حدود یک هزار و ۶۰۰ خودرو قسمت جنوبی باغ ایمان احداث خواهد شد همچنین از سقف این پارکینگ به عنوان مسیر اتصال مصلای به چهارباغ استفاده شده و از شمال بزرگراه شهید سلیمانی دسترسی خواهد داشت.

باغ‌ ایمان

باغ ایمان که در ضلع جنوبی این مجموعه قرار گرفته تحت عنوان مرحله ابتدایی تعالی و کمال شامل ۵ بوستان منسوب به ۵ تن بوده که المان‌های مخصوص خودشان را دارند.

باغ دانش بعد از سیر ایمان، باغ دانش در ضلع شرقی و محور عبودیت احداث خواهد شد که دارای ۳ ساختمان اصلی است. هر کدام از این ساختمان‌ها کاربری فرهنگی مخصوص به‌ خود مانند کتابخانه و مراکز فرهنگی را داشته و ارائه خدمات خواهند کرد. باغ دانش به عنوان رکنی از تعالی و به دلیل موقعیت مکانی که در آن واقع شده، در مرتفع‌ترین بخش چهارباغ، مبانی فرهنگی و علوم قرآنی را در دل خود جای داده است.

باغ آفرینش

به سراغ ضلع شمال غربی این مجموعه که برویم باغ آفرینش با هدف بررسی و نمایش راز خلقت و اسرار آفرینش انسان و کره زمین و ریزذرات، دارای ساختمان‌ها و فضاهای نمایشگاهی و آمفی‌تئاتر احداث شده و خدمات متنوعی ارائه خواهد کرد.

باغ بهشت

این باغ به عنوان باغی ایرانی و اسلامی نیز شناخته می‌شود که در بخش شمال شرقی پروژه با رعایت اصول باغ‌های ایرانی از مبانی اسلامی در خصوص بهشت، ایجاد می‌شود، این باغ دارای هشت المان با هدف نمایش هشت در ورودی بهشت بوده که دارای فضایی باز با شربتخانه و گلخانه خواهد بود.

در خصوص آخرین وضعیت ساخت این باغ مختاری اضافه کرد: با توجه به نقشه تهیه شده و براساس توپوگرافی نامنظم محدوده باغ بهشت، عملیات خاکریزی در حدود ۹۵ هزار مترمکعب و خاکبرداری در حدود ۲۰۰ هزار مترمکعب در این محدوده صورت گرفته و در بخشی از محدوده شمالی، جدول‌کاری پیاده‌روها نیز انجام پذیرفته است.

به گفته وی، در ادامه جدول‌کاری، دیوارها، اجرای کفپوش پیاده‌راه‌ها، فضای سبز و زیرساخت‌های تاسیساتی در دستور اجراست.

جزییاتی از روند ساخت طرح چهار باغ در قلب پایتخت

چهارباغ چه زمانی افتتاح می‌شود

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در خصوص زمان افتتاح این چهار باغ می‌گوید: افتتاح فاز نخست این باغ در تیرماه سال جاری انجام می‌شود و بخش اول طرح اتصال به اراضی مصلای امام خمینی(ره) نیز حداکثر تا شهریور ۱۴۰۳به اتمام خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، شهرداری تهران با هدف ایجاد فضای مفرح و معنوی برای شهروندان اقدام به احداث این پروژه عظیم در پایتخت کرده است.

وجود فضای سبز در تهران از شدت آلودگی هوا کاسته و علاوه‌ بر کاهش آلودگی‌های صوتی، به ایجاد محلی برای تفریح و آرامش مردم کمک بسیاری خواهد کرد امید است که در آینده‌ای نزدیک شاهد افتتاح و گسترش فضاهای سبز در پایتخت باشیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha