۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۴۹
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85462027
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح جمهوری‌خواهان آمریکا برای فشار بر قانونگذار مسلمان به دلیل مواضع ضداسرائیلی

تهران- ایرنا- یک عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا پس از حضور «عمر ایلهان» عضو مسلمان این نهاد قانونگذار در میان دانشجویان معترض حامی فلسطین، با مطرح کردن اتهام یهودی‌ستیزی، به دنبال تصویب قطعنامه‌ای در محکومیت وی است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از پایگاه خبری اکسیوس، یکی از جمهوری خواهان این مجلس در حال آماده کردن قطعنامه‌ای برای محکوم کردن این نماینده مسلمان و دموکرات مجلس نمایندگان، به دلیل متهم کردن برخی دانشجویان یهودی به طرفداری از نسل کشی در جریان بازدید از دانشگاه کلمبیا در هفته گذشته است.

این نهاد قانونگذار تحت کنترل جمهوری‌خواهان بارها و بارها قطعنامه‌هایی را برای محکوم کردن و مجازات عمر به دلیل مواضع ضد اسرائیلی و آنچه که لفاظی‌های تحرک‌آمیز ادعا می‌شود، تصویب کرده است.

گفته می شود پنجشنبه گذشته این نماینده مجلس آمریکا در جریان بازدید از دانشگاه کلمبیا به نشانه حمایت از حامیان فلسطینی که در محوطه دانشگاه چادر زده اند، با سوال یکی از خبرنگاران در مورد حوادث یهودی ستیزانه ادعایی در این اعتراضات، روبرو شد.

این قانونگذار سومالیایی تبار در پاسخ گفت: «من در واقع با دانشجویان یهودی زیادی که اینجا هستند، ملاقات کردم و فکر می کنم واقعا مایه تاسف است که مردم به این واقعیت اهمیت نمی دهند که همه بچه های یهودی باید در امان باشند».

وی افزود: «ما نباید یهودستیزی یا تعصب علیه همه دانشجویان یهودی، چه طرفداران نسل کشی و چه ضد نسل کشی را تحمل کنیم».

همین اظهارات سبب شد تا دان بیکن از اعضای جمهوری خواه مجلس نمایندگان اقدام وی را توهین آمیز بداند. وی در گفت‌وگو با اکسیوس در همین زمینه گفت: «صحبت در مورد دانشجویان یهودی طرفدار نسل کشی اشتباه است».

وی افزود: «مردم می توانند به اسرائیل اعتراض کنند، اما دانشجویان یهودی-آمریکایی را به خاطر اسرائیل سرزنش نکنید. این یهودستیزی است».

از سوی دیگر، جکلین راجرز سخنگوی ایلهان عمر در مصاحبه ای با همین پایگاه خبری گفت: «عمر به عنوان نماینده کنگره به وضوح یهودی ستیزی و تعصب برای همه دانشجویان یهودی را محکوم کرد. تلاش برای تفسیر نادرست سخنان وی با تهیه پیش‌نویس این قطعنامه بی‌اساس، با هدف انحراف اذهان از خشونت و نسل کشی پیاپی در غزه و تظاهرات بزرگ ضد جنگ در سراسر کشور ما و سراسر جهان است».

عمر پیش از این و در ماه فوریه (بهمن) به دلیل اظهارات ضد اسرائیلی که اعضای هر ۲ حزب مجلس نمایندگان آن را یهود ستیزانه خواندند، از کمیته روابط خارجی این نهاد کنار گذاشته شد.

به نوشته اکسیوس، برکناری این نماینده ایالت مینه سوتا، از جمله نخستین اقدامات حزب جمهوری‌خواه پس از در دست گرفتن اکثریت مجلس نمایندگان بود.

رشیده طلیب دیگر عضو دموکرات این مجلس نیز در ماه نوامبر سال گذشته میلادی (آبان) به دلیل دفاع از شعار «از نهر تا بحر، فلسطین آزاد خواهد شد» محکوم شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha