گام های موثر دولت سیزدهم در «تحقق اهداف دیپلماسی اقتصادی» در نظم نوین بین المللی

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: تغییر رویکردها نسبت به دیپلماسی اقتصادی و مهیا کردن زیرساخت‌ها، دو گام طی شده توسط دولت سیزدهم برای موفقیت در دوره گذار به سمت نظم جدید پیش روی بین المللی است.

عابد اکبری کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اهمیت برگزاری نمایشگاه اکسپو ایران که در راستای تامین اهداف توسعه تعاملات تجاری ایران به عنوان یکی از سیاست های اصلی دستگاه دیپلماسی کشورمان در دولت سیزدهم به حساب می آید، اظهارداشت: دیپلماسی اقتصادی فصل مشترک بین منابع اقتصاد ملی و منافع سیاسی هر کشور در سطح بین‌المللی است، به سخن دیگر باید از سیاست و اقتصاد در توسعه یکدیگر بهره ببریم.

وی گفت: در این میان دیپلماسی اقتصادی و قرار گرفتن در دایره تحولات جهانی پیش‌رو، جهان در حال دگرگونی و سناریوهای متفاوتی که از این تغییرات مطرح است ضرورت توجه بیشتر به اقتصاد بین الملل را روشن می کند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: شواهد گواه بر ایجاد یک نظم جدید بین المللی است و از آنجا که در نظم گذشته جهانی، اقتصاد ایران بیشترین فشار را تحمل کرده است، تغییرات قابل پیش‌بینی برای ایران، امیدوارکننده است.

اکبری ادامه داد: البته باید توجه داشت که قرار گرفتن در شرایطی که هنوز در حال گذر از شرایط قبل به شرایط جدید هستیم، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که مشکلاتی را برای کشورها ایجاد می‌کند.

وی افزود: در همین راستا «تغییر رویکردها نسبت به دیپلماسی اقتصادی» و «مهیا کردن زیرساخت‌ها» دو گام نخست طی شده توسط دولت سیزدهم برای موفقیت در این حوزه و در دوره گذار به سمت نظم پیش روی قابل طرح است. یکی از نتایج تغییرات ایجاد شده در رویکردهای دیپلماسی اقتصادی دولت توجه ویژه به برگزاری نمایشگاه های بین المللی است.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: در همین راستا دولت سیزدهم تلاش می‌کند ضمن شرکت در اینگونه رویدادهای اقتصادی از این فرصت ها برای فعال تر کردن دیپلماسی اقتصادی نیز بهره برداری کند.

اکبری تصریح کرد: رویداد اخیر اکسپو که در تهران برگزار می شود رویدادی است که می تواند در راه تصویرسازی و ارتقای برندینگ کشورمان بسیار موثر باشد، در برداشتی دقیق‌تر، این حضور شرکت‌ها و محصولات صادراتی با ارزش افزوده و به کارگیری تکنولوژی بالاتر است که می‌تواند تاثیر عمیق‌تری بر ذهن‌ها و قلب‌ها داشته باشد و تصویر تازه‌ای از ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی کشورمان ارائه دهد.

وی گفت: در دوران تشدید رقابت‌های اقتصادی در جهان در حالی که مسابقه کشورها در پیمودن مسیر انقلاب چهارم صنعتی به مرحله‌ بی‌سابقه‌ای رسیده، مزیت واقعی شرکت‌های تجاری در ارائه محصولات با تکنولوژی بالا و کمتر رقابت‌پذیر در حوزه‌های تجاری است.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه کشور ما پتانسیل بالایی در ارائه محصولات دانش‌بنیان و با ارزش افزوده بالا دارد و مشروط به وجود مقدمات ضروری برای رقابت و آزادی عمل نیروهای اقتصادی، ایران قادر است در رتبه بسیار بهتری نسبت به امروز قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha