سلامت خراسان‌شمالی در مسیر تحول

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۲۸
کد خبر: 85457958
سعید وحیدی
سلامت خراسان‌شمالی در مسیر تحول

بجنورد- ایرنا- خراسان شمالی امروز (شنبه) میزبان مدیران عالی‌رتبه وزارت بهداشت بود تا از ۹ طرح درمانی، آموزشی و رفاهی بهره برداری شود و شاخص های سلامت این دیار بیش از پیش با هدف رفاه شهروندان ارتقا یابد.

به گزارش ایرنا، گرچه خراسان شمالی ۱۱ بیمارستان و یک‌هزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی دارد اما هنوز نداشته های زیادی دارد که موجب آوارگی مردم این استان در کلان شهرها برای دریافت خدمات درمانی شده است.

هنوز در برخی شهرستان های استان دستگاه دیالیز وجود ندارد و بیماران کلیوی برای دریافت خدمات به مرکز خراسان شمالی مراجعه می کنند.

با گذشت سال ها هنوز بسیاری از بخش های درمانی خراسان شمالی فعال نیست که این به معنای فاصله معنادار شاخص های سلامت این خطه با دیگر استان ها است که دولت سیزدهم سعی دارد این فاصله را با رویکرد عدالت محوری کم کند.

نگاه عدالت محوری که با تخصیص اعتبارها و تکمیل طرح های نیمه تمام بهداشتی و درمانی تجلی پیدا کرد و امروز نیز با حضور معاون درمان وزیر بهداشت و معاون مرکز هماهنگی امور اقتصادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بخشی از آنها بهره برداری شد که این امر بیانگر تداوم تلاش ها برای ارتقای شاخص های سلامت در استان است.

طرح های افتتاحی شامل بخش «ام آر آی» و «سی تی اسکن» بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد، بخش دیالیز رازوجرگلان، بخش دیالیز فاروج، بخش «وی آی پی» بیمارستان امام خمینی(ره) شیروان، مرکز تصویربرداری دیجیتال و همراه سرای بیمارستان امام علی(ع) بجنورد است.

طرح های کلنگ زنی شده نیز شامل مجتمع آموزشی بیمارستان خاتم الانبیاء شیروان و طرح توسعه بیمارستان جاجرم است.

سلامت خراسان‌شمالی در مسیر تحول

بهره برداری از بخش «ام آر آی» و «سی تی اسکن»

نخستین برنامه سفر معاون درمان وزیر بهداشت بهره برداری از بخش های جدید «ام آر آی» و «سی تی اسکن» بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد بود.

گرچه مرکز خراسان شمالی تاکنون بهره مند از تجهیزات «ام آر آی» و «سی تی اسکن» بهره مند بود اما تجهیزات فرسوده و نیازمند نوسازی بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی در این باره گفت: این دستگاه های پیشرفته به ارزش یکهزار میلیارد ریال محصول شرکت‌های فیلیپس و زیمنس از پیشرفته‌ترین دستگاه موجود در کشور است.

دکتر جواد شاهین فر افزود: این تجهیزات قابلیت حمل بیمار در وزن‌های بالا را دارد و با ورود این تجهیزات به بیمارستان‌های استان چالش تصویر برداری بیماران وزن بالا مرتفع می‌شود.

وی یادآور شد: زیرساخت‌های نصب این تجهیزات سرمایه‌ای در بیمارستان‌ها با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال آماده شد.

سلامت خراسان‌شمالی در مسیر تحول

مجهز شدن مناطق محروم به دستگاه دیالیز

کمبود و فرسودگی دستگاه های دیالیز از دیگر مشکلاتی است که بیماران کلیوی خراسان شمالی سال ها از آن رنج می برند به گونه ای که برخی بیماران برای بهره مندی از آن فاصله ۱۰۰ کیلومتری را تا مرکز استان طی می کنند.

در این میان بسیاری از شهرستان های خراسان شمالی هنوز مجهز به دستگاه دیالیز نیستند و بیماران کلیوی این مناطق به مرکز استان مراجعه می کنند.

امروز با حضور معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزشی ۲ مرکز دیالیز در شهرستان های رازو جرگلان و فاروج بهره برداری شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی در این باره گفت: مراکز درمانی استان سال گذشته با هدف ارایه خدمات بهتر به بیماران کلیوی به ۲۵ دستگاه جدید دیالیز مجهز شد.

وی افزود: این دستگاه ها برای توسعه مراکز دیالیز امام حسن (ع) بجنورد، بیمارستان امام علی (ع) بجنورد، بیمارستان امام خمینی (ره) شیروان و راه اندازی مراکز دیالیز راز و جرگلان، فاروج و بیمارستان جاجرم اختصاص یافت.

شاهین فر یادآور شد: پیش از این سه مرکز بیمارستان امام علی(ع) بجنورد، بیمارستان امام خمینی(ره) شیروان و مرکز درمانی جوادالائمه(ع) دیالیز بیماران استان را انجام می دادند.

به گفته وی؛ اکنون ۳۰۸ بیمار دیالیزی زیرپوشش خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی است.

سلامت خراسان‌شمالی در مسیر تحول

خریداری پنج هزار میلیارد ریال تجهیزات درمانی

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌شمالی گفت: پنج هزار میلیارد ریال تجهیزات در سال گذشته برای مراکز درمانی و بیمارستان های استان خریداری و نصب شد.

شاهین فر افزود: این تجهیزات شامل سی تی اسکن، ام آر آی، دستگاه دیالیز و دستگاه شتاب دهنده خطی است.

وی ادامه داد: این دستگاه ها از به روز ترین تجهیزات درمانی هستند که با هدف رفاه حال بیماران تهیه شده است.

سلامت خراسان‌شمالی در مسیر تحول

خراسان شمالی رتبه سوم جذب اعتبارات بهداشتی

معاون مرکز هماهنگی امور اقتصادی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی گفت: خراسان شمالی سال ۱۴۰۲ پس از تهران و خوزستان رتبه سوم کشوری را در جذب اعتبارات و تجهیزات بهداشت و درمان داشته است.

بهرام بنده یزدانی در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه مجتمع آموزشی بیمارستان خاتم الانبیاء شهرستان شیروان اظهارکرد: این میزان جذب اعتبارات در بحبوبه مشکلات اقتصادی یک اقدام جهادی و شجاعانه و نوید آینده درخشان برای شهرستان است.

وی افزود: در دولت سیزدهم خرید تجهیزات و خدمات بهداشتی و درمانی بسیاری در این استان انجام شده است که ارتقای کیفیت خدمات را به دنبال داشته دارد.

معاون مرکز هماهنگی امور اقتصادی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی گفت: خریداری دستگاه ام آر آی، سی تی اسکن، آنژیوگرافی، وی آی پی و غیره خدمات خوبی بوده که در این دولت پاسخگوی بخش مهمی از مشکلات درمانی خراسان شمالی است.

بنده یزدانی اضافه کرد: امسال باجذب اعتبارات بیشتر پیشرفت های قابل توجه ای در حوزه درمان خواهیم داشت

خراسان شمالی دارای ۱۱ بیمارستان و هزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی است و هم اکنون پنج هزار نفر در حوزه سلامت این استان خدمت رسانی می کنند.

در این استان یک میلیون نفری، ۳۶۰ پزشک عمومی و ۲۵۰ پزشک متخصص فعالیت دارن

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha