۲۹۰ گونه جانوری در جزیره قشم وجود دارد

۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۳۰
کد خبر: 85456308
۲۹۰ گونه جانوری در جزیره قشم وجود دارد

قشم - ایرنا - مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ۲۹۰ گونه جانوری شامل انواع خزنده، پرنده، پستاندار خشکی زی، آبزی و دوزیست در سرتاسر این جزیره زندگی می کند.

سید محمد هاشم داخته روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: افزود: ۲۵۰ گونه پرنده، ٢٣ گونه خزنده، یک گونه دوزیست و ۱۶ گونه پستاندار خشکی زی در جزیره قشم سرزمین عجایب هفتگانه خلیج فارس ثبت، مشاهده و زادآوری می کنند.

وی ادامه داد: در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس گونه های جانوری کمیابی همچون حشره خوار کوتوله ماداگاسکاری به عنوان کوچک ترین پستاندار دنیا با وزن ۱.۲۹ گرم مشاهده شده اند که تنها در این جزیره زیست می کند و زادآوری دارد.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم توضیح داد: شاهین دودی از دیگر گونه های نادر حیات وحش است که در فصل بهار برای لانه سازی و زادآوری در مناطق کوهستان ژئوپارک جهانی قشم به این جزیره می آید.

داخته اضافه کرد: سه گونه از جانوران زیستگاه های قشم شامل لاک پشت های در خطر انقراض پوزه عقابی، سلیم خرچنگ خوار و پلیکان خاکستری نیز جز گونه های در معرض آسیب هستند.

وی گفت: نهنگ امورا Omura's whale غول پیکرترین پستاندار دنیا که برای نخستین بار در کشور ژاپن شناسایی و مشاهده شده بود در جزیره قشم نیز برای دومین بار ثبت و مشاهده شده است.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم افزود: همچنین کورکور حنایی از پرندگان شکاری کمیاب خاورمیانه نیز برای نخستین بار در ذخیره گاه زیست کره حرا توسط ابراهیم خانگاه مشاهده و ثبت شده است.

وی بیان کرد: کلاغ ابلق Paid crow نیز از دیگر گونه های بسیار کمیاب و نادر در جزیره قشم است که ۲ ماه قبل سومین رکورد مشاهده و ثبت آن در نگین خلیج فارس انجام شده است.

داخته اظهار کرد: لاک پشت چرمی بزرگترین زیستمند دریایی و لاک پشت دریایی سرخ نیز از گونه های بسیار کمیاب و نادر سرزمین آب و آفتاب هستند که حفاظت از این گونه ها، وظیفه ای همگانی است و به فرهنگ سازی در بین جزیره نشینان، گردشگران و مسافران ورودی به این جزیره نیاز دارد.

وی اعلام کرد: تاکنون ۲۵۰ گونه از ۵۴۰ گونه پرنده گزارش شده در ایران، در این جزیره شناسایی شده که در نوع خود بی نظیر است.

جزیره قشم با مساحتی حدود یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع، واقع در شمال تنگه هرمز، از نظر تنوع زیستی و حضور گونه های جانوری و گیاهی جایگاه منحصر به فردی دارد و این شرایط زمینه مناسبی برای تحقیقات و حضور زیست شناسان و پرنده شناسان سرشناس داخلی و خارجی در قشم را فراهم کرده است.

قرار گرفتن در محل تلاقی سه منطقه زیست جغرافیایی مهم جانوری و بهره وری از زیستگاه های متنوع همچون جنگل های حرا در شمال، سواحل صخره ای و ماسه ای در جنوب، دشت های پهن، بیشه ها و برکه های نیمه شرقی و مناطق کوهستانی نیمه غربی باعث شده این جزیره از تنوع زیستی بسیار بالایی برخوردار باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha