رویداد ملی آواها و نواهای مادرانه "لالایی ایرانی" فردا در قشم برگزار می شود

قشم - ایرنا - قشم - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم از برگزاری رویداد ملی آواها و نواهای مادرانه "لالایی ایرانی" در روزهای ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت جاری با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس خبر داد.

محمد غفاری عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این رویداد ملی به مناسبت روز جهانی میراث فرهنگی با همکاری و همراهی شورای فرهنگ عمومی کشور، معاونت فرهنگی گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم و صندوق توسعه با حضور، سخنرانی و اجرای برنامه از سوی بیش از ۳۰ لالایی‌ خوانان و پژوهشگر برجسته کشور در تالار آیینه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد برگزار می شود.

وی ادامه داد: این نخستین برنامه مرکز تبادلات بین المللی فرهنگی رسانه ای خلیج فارس در عرصه صنایع خلاق است که با هدف اتصال محتوای ملی فرهنگی و هنری به فعالان و صنایع فرهنگی و رسانه ای برگزار می شود و محوریت آن فرهنگ خانواده، احیای میراث ناملموس و فناوری فرهنگی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم توضیح داد: انسیه خزعلی معاون خانواده و امور زنان رییس جمهور، عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی، مجید امامی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی طلایی مدیرعامل صندوق توسعه و احیا اماکن تاریخی از میهمانان این رویداد ۲ روزه هستند که در آن "لالایی ایرانی" به عنوان یک میراث ناملموس ملی معرفی خواهد شد.

غفاری اضافه کرد: جزیره جهانی قشم در طول تاریخ شخصیت‌ها و زنان اثرگذاری داشته است که تمدن آن را شکل داده اند و روایت‌ها، اساطیر و داستان‌های متفاوتی را ماندگار کرده اند، همچنین آیین‌ و رسوم و تولیدات مختلفی وجود دارد که چهره زنانه این جزیره تمدنی را به نمایش گذاشته است؛ از این رو ثبت ملی "لالایی ایرانی" در این جزیره جهانی و به احترام بانوان قشم انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه لالایی گفتن برای کودکان به عنوان یکی از میراث های معنوی کشورمان در حال فراموشی است، گفت: در اجرا و برگزاری این رویداد ملی ۲ روزه این میراث معنوی که زنان نقش کلیدی در حفظ، انتقال و ترویج آن دارند مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم سه رویکرد اصلی این رویداد را آگاهی افزایی در زنان، شناسایی میراث معنوی که زن ها در آن نقش اساسی دارند و طراحی کارگاه هایی برای انتقال صحیح آنان عنوان کرد.

وی افزود: میراث ناملموس رویه‌ ها، آیین ها، نمادها، فنون، دانش ها، ابزارها، آثار هنری و مکان‌ های مرتبط با آنهاست که همواره از نسلی به نسلی دیگر منتقل می شود و پیوسته به وسیله انسان ها، جوامع و گروه ها در واکنش به محیط پیرامونی و در تقابل با طبیعت و تاریخ شان آفریده می شوند و تاریخ جزیره تمدنی و جهانی قشم سرشار از این مولفه های ارزشمند و شایسته انسانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha