۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۳:۴۵
کد خبر: 85480296
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

کودکان قشم امشب با "لالایی ایرانی" به خواب رفتند

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۳:۴۵
کد خبر: 85480296
کودکان قشم امشب با "لالایی ایرانی" به خواب رفتند

قشم - ایرنا - رویداد ملی آواها و نواهای مادرانه که با حضور بیش از ۳۰ لالایی‌ خوان و پژوهشگر برجسته کشور در تالار آیینه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد قشم آغاز شده بود، جمعه شب با نجوای "لالایی ایرانی" مادران ایران زمین برای کودکان و نوزادان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در آیین اختتامیه این رویداد ملی که با استقبال گسترده مادران، نوزادان و کودکان جزیره قشم در یک شب رویایی و تکرار نشدنی برگزار شد، "لالایی بختیاری" از سوی موسی و فرخ لقا موسوی، "لالایی قشقایی" از سوی آیلار کاویانی و مریم محمدی، شروه و "لالایی بویراحمدی" از سوی رضا رفیعی، "لالایی کُردی" از سوی تنیا شکری و "لالایی بومی قشم" از سوی خدیجه دریانورد برای حاضران در این مراسم زمزمه و اجرا شد.

زمزمه مادران و میهمانان حاضر در این آیین همراه و همگام با لالایی‌ خوانان و پخش جلوه های صوتی از گریه نوزادان و آرامش آنان پس از شنیدن صدای لالایی مادرانه از جلوه های زیبای این رویداد ملی و میراث ناملموس در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس بود.

در آیین اختتامیه این رویداد ملی هنرجویان انجمن هنرهای تجسمی قشم با اهدای گل و تابلوی نقاشی به مادران خود از آنان تجلیل کردند.

لالایی از عمیق‌ترین و در دسترس‌ترین ابزارهای ایجاد رابطه بین مادر و فرزند است. برای زمزمه و اجرای لالایی فقط یک صدا و یک آغوش لازم است.

هر زنی بدون داشتن سواد موسیقیایی و شناخت شعر، می‌تواند لالایی بگوید؛ چون زبان لالایی بسیار ساده، بی‌پیرایه و استفاده‌ شدنی برای عام است. لالایی روایتی باورپذیر از مردمانی در همین حوالی است.

لالایی کمک می‌کند بچه‌ها آخرین لحظات قبل از خواب را در فضایی غیر از واقعیت سپری کنند و همین در داشتن خوابی عمیق و راحت به آنها کمک می‌کند.

لالایی‌خواندن مادر، نیاز به توجه و حمایت را در کودک ارضا می‌کند؛ حمایتی که با خود امنیت می‌آورد. این امنیت می‌تواند میزان اعتمادبه‌نفس کودک در بزرگ‌سالی را بسیار زیاد کند.

کودک با لالایی به‌دلیل آهنگین‌بودنش و تکرار کلمات، به‌آسانی ارتباط می‌گیرد. این ارتباط به او کمک می‌کند تا با احساساتش بهتر مواجه شود و به رشد ذهنی و آرامش برسد.

موسیقی درون لالایی به‌جز اینکه به کودک آموزش ریتم و ملودی می‌دهد، باعث رشد عقلی‌اش نیز می‌شود.

از آنجا که تنها ابزار لالایی زبان است، تداوم در خواندنش، مهارت زبانی کودک را افزایش می‌دهد.

کودک در لالایی با عناصر طبیعت مانند ماه، رود، ابر، جنگل، ستاره، آسمان، گندم، گل‌ها، حیوانات و نظایرآن آشنا می‌شود؛ ارتباط بین این عناصر را با هم درک می‌کند و یاد می‌گیرد که به‌عنوان انسان باید دوستدار طبیعت باشد و عضو مفیدی از زنجیره‌ی حیات باشد.

اشعار لالایی می‌تواند رسوم و سنت‌ها، لهجه‌های محلی، سرگذشت اقوام و نیکی و بدی را به کودک بیاموزد.

لالایی از نخستین آموزه‌هایی است که پدران، مادربزرگ‌ها، پدربزرگ‌ها و به ویژه مادران از طریق آن با نوزادان ارتباط می گیرند به طوری که در شکل‌گیری شخصیت و ساختار فکری کودکان نقش بسزایی دارد.

لالایی همچنین در شناخت بیشتر اعضای خانواده با فرهنگ، هویت ایرانی - اسلامی، ترویج آداب و رسوم ملی و فولکلور و همچنین در ارتقای توجه به تربیت دینی و حس زیبایی‌شناختی کودکان نقش مهمی ایفا می‌کند.

ساختار کلی لالایی ساده است؛ و درونمایه عاطفی دارد؛ تا همه مادران دنیا به راحتی بتوانند آن را در گوش کودکان دلبندشان نجوا کنند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha