چگونه می‌توان به حرام سیاسی پاسخ فرهنگی داد

۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۱۳
کد خبر: 85453196
مهری طالبی دارستانی ا کارشناس مسائل زنان و خانواده
چگونه می‌توان به حرام سیاسی پاسخ فرهنگی داد

تهران- ایرنا- آیا می‌توان به حرام سیاسی پاسخ فرهنگی داد؟ این پرسشی است که ذهن بسیاری از دغدغه مندان حوزه عفاف و حجاب را طی یک سال اخیر به خود مشغول داشته است. در پاسخ باید گفت آنچه که مسلم است این است که هیچ مقوله ای تک ساحتی نیست و هیچ معضلی را نمی‌توان با نگرش تک بعدی رفع نمود.

در خصوص معضلات مرتبط با بحث عفاف حجاب نیز شرایط بر همین منوال است و اگر تعریف دقیقی از فرهنگ برمبنای گفتمان انقلاب اسلامی مد نظر باشد می‌توان گفت در رفع این معضل، قطعا و یقینا راهکار فرهنگی باید مد نظر قرارگیرد. اما آنچه که منجر به اختلافات نظری شده، عدم درک و برداشت دقیق از فرهنگ به معنای مفهومی آن است. امام خامنه‌ای در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی سه عرصه مهم و عام فرهنگ را تبیین نمودند و در این زمینه به نکاتی اشاره داشتند که نقاط تلاقی فرهنگ و سیاست، فرهنگ و اقتصاد و فرهنگ و امنیت را مشخص ‌نمود.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار به تبیین عرصه‌ تصمیم ‏های کلان کشور، عرصه‌ شکل‏ دهنده به ذهن و رفتار عمومی جامعه و عرصه‌ سیاست ‏های کلان آموزشی و علمی پرداختند. علاوه بر نقش فرهنگ در این سه عرصه به اثرات این عرصه‌ها در بازتولید و ترویج فرهنگ نیز تاکید داشته و فرهنگ را بسان روحی که در کالبد همه فعالیت های کشور اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی تصمیمات امنیتی جاریست عنوان نموده و به تعیین حدود و ثقور کلیه فعالیتها بر این مبنای تبیینی، امر نمودند.

اگر چنین دیدگاه فرهنگی مدنظر باشد قطعا راهکار مقابله با حرام سیاسی از جنس فرهنگی است. فرهنگی که مبنای اسلامی دارد و در تقابل آشکار با لیبرال سرمایه داری غرب است. و همین تقابل، اساس مبارزه جریان سرمایه داری غرب با حریم عفاف و حجاب بانوان ایران شیعی است.

بر اساس فهم پیش گفته از مسئله، و دقت بر دو نکته می‌توان به باور تاکید امام جامعه رسید که مسئله حجاب حل شدنی است. اول آنکه لازمه‌ کار فرهنگی در این سطح، صبر است و تلاش بی وقفه، علاوه بر آنکه سرمایه انسانی متصل به سرمایه ساختاری نظامِ مدیریتِ رسمیِ کشور، امکان پیش برد اهداف گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه گسترده‌ فرهنگ به معنای تبیین شده توسط امام خامنه‌ای را دارد و از آنجایی که ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بستر قانونی بسیطی در دو جنبه فوق را داراست، بهترین حلقه وصلی است که در عین حمایت از فعالیت های تشکلی و مردمی، امکان ایفای نقش پشتیبانِ دستگاهای دیگر را دارا است.

بر مبنای این نقش بی بدیل اداره عفاف، حجاب و خانواده‌ی استان تهران، نقشه‌ راهی تحت عنوان «زیست بوم غیرت، حیا، عفت، حجاب» را تدوین نموده و پس از تصویب توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر در دست اجرا دارد. این نقشه‌ راه در سه بعد شخصی، خانوادگی و اجتماعی به حل معضل عفاف و حجاب می‌پردازد. در این زیست بوم، مولفه های موثر بر گسترش و تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب در سه بعد فوق الذکر شناسایی شده و در راستای تقویت این مولفه‌ها اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته شده است. که با تعریف عملیات میدانی با همکاری تشکل های مردمیِ استان تهران در مسیر اجرا قرار گرفته است. لازم به ذکر است که این برنامه ها هر سه وجه ایجابی، سلبی و مراقبتی را دربرمی‌گیرد.

از آنجایی که برای ثمربخشی و ماندگاریِ برنامه های مرتبط با تقویت مولفه های گسترش فرهنگ عفاف و حجاب نیازمند رفع موانع هستیم از منظر آسیب شناسی، گلوگاه های ورود مباحث ضد فرهنگی و غیر اخلاقی را شناسایی و با نشان گذاری برمبنای ظرفیت-فوریت عملیات رفع گلوگاه های ورود مباحث ضد فرهنگی را طرح ریزی نموده و در عین حال کنترل و حذف عوامل مسدود کننده و سست کننده اجرای برنامه های مقوّم عفاف و حجاب، مدنظر قرار گرفته است.

در این راستا با محوریت قرار دادن ۱۲ وظیفه‌ ستاد امر به معروف و نهی از منکر مندرج در قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر به علاوه ۱۱ وظیفه‌ی مندرج در مصوبه ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی، هفت اقدام راهبردی کلان، طراحی و اجرا شده است. این اقدامات در محورهای پایش و پژوهش، رصد و نظارت، آموزش و تربیت ، تفریح و تفرج، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی، تبیین و تبلیغ، حمایت و پشتیبانی از تشکلات مردمی و شوراهای دستگاهی در «زیست بوم غیرت، حیا، عفت، حجاب» با رویکرد نوین و تخصصی به شیوه‌ای بدیع در روند اجرا قرار گرفته است.

از آنجایی که در «زیست بوم» همه عناصر تعریف حضور و بروز دارند در جریان این زیست بوم نیز هم مسئولین، دخیل به معنای کنشگرِ فعال هستند و هم مردم با توان خود و به پشتوانه‌ی مسئولین و قوانین، فعالیت می‌کنند. به این ترتیب عزم جمعی شکل می‌گیرد که خروجی مطالبات و گزارشات رصدی مردم پس از پایش و پالایش در بخشنامه ها و آیین نامه های رسمی نمود پیدا می‌کنند. و چرخه‌ی فساد ستیزی توسط مردم و مسئولین به حرکت در خواهد آمد.

پیشرفت بیست تا سی درصدی بخش هایی از زیست بوم در بازه‌ زمانی سه ماهه و خروجی مثبت اجرایی آن در نقاطی محدود، نشانه‌ی خوبی از اثرگذاری این نقشه‌ی راه تدوین شده بر اساس بیانات امامین انقلاب است که امید می‌رود با همکاری مردم و مسئولان، شهروندان به مرور اثرات این اقدامات را به وضوح مشاهده کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha