آقای داوودی مخالف سیاست‌های نئولیبرال بود/ صراحت کلام در بحث اقتصاد اسلامی داشت

تهران- ایرنا- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مرحوم پرویز داوودی مخالف نئولیبرال بود و در بحث اقتصاد اسلامی صراحت کلام داشت، گفت: آقای داوودی در مقطعی که سیاست‌های تعدیل اقتصادی متاثر از صندوق بین‌المللی پول در کشور جاری شد به آن اعتراض کرد.

محمدجواد ایروانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: آقای داوودی از ابتدای دهه ۶۰ با آیت‌الله هاشمی شاهرودی در قم دفتر همکاری حوزه و دانشگاه را در بخش اقتصاد تاسیس کردند و در زمینه مبانی اقتصاد اسلامی کار می‌کردند و کتاب مبانی اقتصادی اسلامی و پول در اقتصاد اسلامی را نوشتند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: همچنین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) را با همکاری علامه محمدتقی مصباح یزدی پایه‌گذاری کردند.

داوودی در مورد اقتصاد اسلامی صاحب‌نظر و پیشتاز بود

وی با تاکید بر اینکه آقای داوودی در رابطه با اقتصاد اسلامی صاحب‌نظر و پیشتاز بود، تصریح کرد: راجع به مسائل پولی، ماهیت پول، چیستی و تعریف پول، نقش و کارکردهای آن صاحب‌نظر بود.

ایروانی با بیان اینکه پرویز داوودی مخالف اصلی اقتصاد نئولیبرال بود، توضیح داد: در زمانی که اقتصاد نئولیبرال در ایران اجرا شد، وی رویکرد راهگشا و اسلامی را مطرح کرد. اقتصاد نئولیبرالی می‌گوید همه چیز باید رها باشد و نباید دخالتی در آن کرد و به‌گونه‌ای معرفی می‌شود که رقیبی ندارد. این موضوع متاسفانه از طریق دستگاه‌های آموزشی و پژوهشی القا می‌شود، اما واقعیت این‌گونه نیست.

به گفته عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، کسانی که تحت تعلیمات صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی بودند و به منظور بهره‌مندی از وام این موسسات، نسخه‌های آنها را پیاده‌سازی می‌کردند. صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی برای اینکه وام دهند اعلام می‌کردند تنها در صورتی که کشورها نسخه لیبرالی و اقتصاد آزاد را اجرا کنند، می‌توانند از تسهیلات بهره‌مند شوند.

هر کشوری که نسخه نئولیبرال یا همان اقتصاد آزاد را اجرا کرد مشکلاتش بیشتر شد

ایروانی ادامه داد: در ایران نیز برخی دولت‌ها خصوصاً دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول را اجرا کرد و نتیجه آن تورم بی‌سابقه نزدیک به ۵۰ درصد و همچنین کاهش شدید ارزش پول ملی بود.

وی با بیان اینکه هر کشوری که نسخه نئولیبرالی یا همان اقتصاد آزاد را اجرا کرد، مشکلاتش بیشتر شد، افزود: آقای داوودی در مقطعی که سیاست‌های تعدیل اقتصادی متاثر از صندوق بین‌المللی پول در کشور جاری شد، اعتراض کرد. در آن زمان سیستم بانکی کشور رها شد و معضلات زیادی را به وجود آورد و نارضایتی‌های زیادی را به دنبال داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در واقع شورای مشورتی بررسی‌های اقتصادی رئیس جمهور را مرحوم هاشمی رفسنجانی تشکیل دادند و آقایان داوودی، عظیمی، قره‌باغیان، قاسمی، شیبانی و بنده عضو آن شورا بودیم. این شورا به این منظور تشکیل شده بود که سیاست‌هایی که باعث آشفتگی جامعه شده، تغییر کند و اصلاح شود، به این دلیل که اتلاف منابع ارزی در آن زمان زیاد شده بود.

مرحوم داوودی، فردی متواضع و بی‌حاشیه بود

ایروانی تاکید کرد: آقای داوودی نقش خوبی در آن شورا داشتند و واقعاً در رابطه با اقتصاد مقاومتی که در بهمن ۱۳۹۲ ابلاغ شد صاحب‌نظر بودند؛ همچنین در کمیسیون‌های مجمع نقش موثری در پیشبرد اقتصاد اسلامی داشتند و همیشه متکی بر آمار بود.

وی با تاکید بر اینکه مرحوم داوودی یک عضو موثر و دلسوز در رابطه با اقتصاد مقاومتی و عدالت‌محور مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، افزود: در برخی دولت‌ها اعلام می‌شد که ارزش پول ملی تضعیف شود تا صادرات در مسیر رشد قرار بگیرد. مجمع با این موضوع مخالفت می‌کرد و آقای داوودی همیشه با استناد به آمارهای تحقیق شده خود اعلام می‌کرد که این اتفاق دوام زیادی نخواهد داشت و قدرت خرید خانوارهای کم‌درآمد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: مرحوم داوودی علاوه بر شاگردان فراوانی که داشت، فردی متواضع و بی‌حاشیه بود و امیدوارم که خداوند او را قرین رحمت قرار دهد.

به گزارش ایرنا،‌ پرویز داوودی استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی، صبح روز پنجشنبه (۳۰ فروردین) دار فانی را وداع گفت.

عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشاور و معاون اقتصادی رئیس قوه قضائیه (مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی)، معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی (دولت سازندگی) و معاون اول رئیس جمهور در دولت نهم (محمود احمدی نژاد) از سوابق کاری و اجرایی مرحوم پرویز داوودی است.

پرویز داوودی در سال ۱۳۳۱ در تهران زاده شد و مدرک دکتری اقتصاد را سال ۱۳۵۹ از دانشگاه ایالتی آیووا در ایالات متحده آمریکا دریافت کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha