۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۰۰
کد خبرنگار: 949
کد خبر: 85451390
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

چهار سد سنگی و ملاتی در اردستان آبگیری شد

۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۰۰
کد خبر: 85451390
چهار سد  سنگی و ملاتی در اردستان آبگیری شد

کاشان - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان گفت: چهار سد سنگی و ملاتی با توجه به بارندگی‌های مطلوب اخیر در این شهرستان آبگیری شد.

مجید خداپرستان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح‌ها شامل؛ سد نیسیان با ظرفیت ۵۰ هزار متر مکعب،سد لاسرداب با ظرفیت ۳۰هزار متر مکعب، سد دوک با ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب و سد داوران با ظرفیت ۱۵ هزار متر مکعب آبگیری شده است.

وی اضافه کرد: این سدها به شکل سنگی ملاتی ساخته شده، سد نیسیان از چهار بند، سد داوران، لاسرداب و سد دوک هرکدام از ۲ بند تغذیه می شوند که برای تغذیه سفره های زیر زمینی و نفوذپذیری آب، کنترل سیلاب و ریزگردها در شهرستان ساخته شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان بیان کرد: حجم آب پشت این سدها حدود ۱۰۰ هزار متر مکعب است و با آبگیری سدهای خاکی در مناطق مختلف شهرستان از وارد شدن خسارت شدید به روستاها جلوگیری شده است.

خداپرستان از دیگر مزایای سدخاکی را نفوذ آب به سفره های زیرزمینی عنوان کرد و گفت: تغذیه سفره های زیرزمینی سبب رشد و پوشش شرایط محیطی و جلوگیری از فرسایش خاک خواهد شد.

وی اضافه کرد: آب‌های ذخیره شد پشت این سدها بیش از یک ماه ماندگاری دارد و این طرح ها یکی از موثرترین راهکار کنترل سیلاب‌ها و همچنین هدایت آب‌های حاصل از بارش‌ها است.

خداپرستان با بیان اینکه تاکنون ۳۵ طرح آبخیزداری در مناطق مختلف اردستان با اعتبار افزون بر ۴۰۰میلیارد ریال اجرا شده است‌، افزود: این سدها از نوع سنگ و ملاتی، بند خاکی، پخش سیلاب و بیولوژیک هستند.

شهرستان اردستان بابیش از ۴۳ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha