معاون وزیر علوم: حکمرانی آموزشی در دولت سیزدهم بر پایه دانش و اخلاق است

ساری - ایرنا - معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه و دولت سیزدهم ریل‌گذاری دانشگاه‌ها با رویکرد جدیدی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شده است، گفت: حکمرانی آموزشی بر پایه محورهای دانش و اخلاق اصلاح و پایه‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قاسم عموعابدینی روز چهارشنبه در کارگروه پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول در مازندران، آمایش رشته‌ها، ماموریت‌گرایی، اجرای طرح تحول دولت سیزدهم و ساماندهی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را از جمله مسئولیت‌های مهم این کارگروه برشمرد و افزود: ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها، ساماندهی موسسات، کیفی‌گرایی مهارت‌افزایی و مدیریت منطقه‌ای از اهداف و اولویت‌های طرح آمایش آموزش عالی است که به طور جد به دنبال اجرایی کردن آن هستیم.

وی با بیان این‌که هدف اصلی طرح تحول آموزش عالی در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ایجاد دانشگاه دانایی‌محور است، خاطرنشان کرد: رشته‌های دانشگاهی باید دارای پیوست اشتغال باشند و وجود رشته‌های دانشگاهی بدون توجه به ظرفیت‌ها، نیازها و آمایش آموزش عالی، بر تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار در کشور افزوده است.

وی با اشاره به اینکه در طرح تحول آموزش عالی نیز، بورسیه شغلی در صنایع بسیار مورد توجه قرار گرفته است، افزود: رییس‌جمهور نیز در شورای اشتغال مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن، تمام صنایع و شرکت‌ها موظف به استفاده از کارورزان هستند.

معاون وزیر علوم: حکمرانی آموزشی در دولت سیزدهم بر محورهای دانش و اخلاق پایه گذاری شده است
معاون آموزشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: علاوه بر شکل‌گیری حوزه تمدنی و تحولی، حکمرانی ما نیز باید تغییر کند و این حکمرانی بر مبنای تمدن ایرانی-اسلامی باشد.

عمویی در بخش دیگر سخنان خود بر لزوم کاهش تعداد مراکز دانشگاهی در کشور تاکید کرد و گفت: تعدد مراکز دانشگاهی در کشور باعث بروز مشکلات فراوانی در آموزش عالی شده و دولت سیزدهم به دنبال رفع این معضلات است.

وی با بیان این‌که بر اساس برآوردهای مجامع جهانی تعداد دانشگاه‌های کشورمان باید به ۵۰۰ واحد کاهش یابد، تصریح کرد: هم‌اکنون ۲ هزار و ۱۶۰ واحد دانشگاهی و آموزش عالی در کشور فعال است و کاهش واحدهای دانشگاهی نیز در راستای ضرورت ارتقابخشی به وضعیت آموزش عالی در کشور است.

وی ناکارآمدی در نظام حکمرانی، پاسخگویی ناکافی به نیازهای جامعه، توسعه نیافتگی نظام فرهنگی و اجتماعی و ضعف همکاری های علمی بین‌المللی را از عمده چالش‌های اصلی برای آموزش عالی در سند تحول دولت سیزدهم عنوان کرد.

عموعابدینی با بیان اینکه طرح تحول برای تجمیع واحدهای دانشگاهی در کشور است، مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش، نوآوری فرهنگی، تولید، خدمت، ثروت و سرمایه را از جمله اولویت اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برشمرد و گفت: حوزه‌های مختلف علم و فناوری باید در راستای سندهای بالادستی و تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی، اقتصاد مقاومتی و سند تحول دولت سیزدهم نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha