۲۶ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۰۵
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85443684
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

رها در آغوشی مهربان

بجنورد- ایرنا- عشق و محبت همیشه در دل هایشان موج می زند و انتظار برای آنها واژه ای آشناست که سال ها برای آغوشی پر مهر و لبخندی دلنشین سپری می کنند و اما همچنان امید در دل هایشان جوانه می زند.

به گزارش ایرنا، آدم‌های مهربان مانند باران بدون چشم داشت بر همه می بارند و آنها زندگی را همان گونه درک کرده اند که مهربان باش و ببار حتی اگر از کسی بی رحمی دیدی باز ببار.

همین بدون قید و شرط مهر ورزیدن آنها را به انسان های خاص و دوست داشتنی تبدیل کرده است و اگر خوب دقت کنیم در اطرافمان از اینگونه افراد پیدا می کنیم که دلشان می خواهد مهر و محبتشان را نثار کنند و در هر شرایط آغوششان را بر روی فرزندهای بی سرپرست باز کنند و دین خود را به انسانیت و تکامل ادا کنند.

چه بسا کودکانی که تنها با رویای شیرین آغوش مادر و پدر به خواب می‌روند و منتظرند که دست پر مهر پدر و مادر را محکم بفشارند، از طرفی نیز زوج‌هایی هستند که آرزوی داشتن کودکی را دارند تا خانه هایشان پر از صدای خنده های کودکانه باشد و سکوت بشکند.

فرزندخواندگی در سال های اخیر در خراسان شمالی به یک ارزشی بیش از گذشته تبدیل شده و این رویه افزایش یافته است و زمانی بود که متقاضیان فرزندخواندگی از انتظار چندین ساله خود برای گرفتن کودک از بهزیستی می‌گویند و معتقدند روندها بسیار سخت گیرانه است اما با شنیدن طرح مهمان موقت سعی بر این دارند که یک کودک را پذیرش کنند تا پدر و یا مادری را تجربه کنند.

رها در آغوشی مهربان

افزایش ۳۶ درصدی فرزندخواندگی

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی در این خصوص گفت: ۴۱ کودک به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی در سال ۱۴۰۲ واگذار شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل۳۶ درصد افزایش یافت.

حسین خلیل زاده اظهار کرد: اینک ۲۱۶ کودک و نوجوان استان در ۱۴ مرکز خانه های کودکان و نوجوانان نگهداری می شوند که خوشبختانه روند واگذاری در سال گذشته افزایشی بوده است.

وی تصریح کرد: ۲۳۶ خانواده نیز اینک در انتظار تحویل کودک هستند که امیدواریم با تسهیل روند واگذاری این خانواده ها نیز صاحب فرزند خوانده شوند.

تسهیل در واگذاری فرزندان به خانواده

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی ادامه داد: قوانین و مقررات فرزندخواندگی پیچیده و فرایندهای آن زمان بر است؛ بنابراین کودکان باید مدتی در مراکز بهزیستی نگهداری شوند تا آن شرایط برای فرزندخواندگی مهیا شود اما با اجرای طرح میزبان خانواده‌ها می‌توانند بدون طی مراحل قضایی فرزندی از مراکز بهزیستی را مهمان خانه‌های خود کنند.

وی گفت:‌ از اواخر سال گذشته بر اساس اصلاحیه ماده ۱۳ قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، کودکان و نوجوانانی که به موجب حکم مرجع قضایی اعم از دادسرا یا دادگاه جهت نگهداری به بهزیستی سپرده شده‌اند با اجرای طرح میزبان برای مراقبت موقت به خانواده های داوطلب سپرده می‌شوند.

خلیل زاده تصریح کرد: هر کودک و نوجوانی که سرپرست خود را از دست دهد یا حضور در خانواده زیستی برای مدتی برای آنان فراهم نباشد یا زندگی آنان با خطر جدی برای سلامت، جسمی ، عاطفی و روانی مواجه باشد برای سرپرستی کودک به بهزیستی واگذار خواهد شد که این سازمان نیز در اولویت اول این فرزندان را تحویل اقوام درجه یک می دهد که در طرح امداد بگیر کودکان مورد حمایت بهزیستی نیز قرار می گیرند.

وی افزود: در صورت نبود پذیرش از سوی اقوام این کودکان در مراکز نگهداری خواهند شد تا خانواده های دارای شرایط آنان را به فرزند خواندگی پذیرش کنند که این روند طولانی و مراحل قضایی دارد به همین دلیل در مراکز نگهداشت کودکان و نوجوانان را داریم اما با طرح خانواده میزبان اینک این مشکلات کاسته می شود و تحویل کودکان به خانواده ها زیر نظر سازمان بهزیستی انجام می شود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی تصریح کرد: با اجرای این طرح برخی از موانع برداشته شده است و فرزند پذیری دیگر طولانی نیست و از خانواده های دارای شرایط می خواهیم که نسبت به فرزند پذیری در طرح موقت اقدام کنند.

وی گفت: در اجرای این طرح کودکانی که برای مدتی خانواده خود را از دست داده اند مهمان خانواده ها خواهند شد که از زمان اجرای طرح تاکنون سه خانواده در این خصوص متقاضی داریم، این طرح در ۱۳ استان کشور در حال اجرا است.

خلیل زاده خاطر نشان کرد: نگهداری جمعی کودکان و نوجوانان در مراکز بعضا با آسیب هایی مواجه است که این طرح کمک می کند در کوتاه ترین زمان برای کودکان خانواده ای جایگزین کنیم.

وی گفت: متقاضیانی که می‌خواهند کودکی از بهزیستی را مهمان خانه‌های خود کنند باید دارای سلامت جسم و روان، عدم محکومیت قضایی و سوء پیشینه، دارای تابعیت ایرانی و مقیم ایران بوده و حداقل ۳۰ سال سن داشته باشند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی افزود: در این طرح کودکان بی سرپرست و فاقد سرپرست موثر از بدو تولد تا سن ۱۸ سال به عنوان مهمان وارد خانواده ها می شوند و در خانواده ها شرایط بهتر زیستن، شرایط زندگی خانوادگی و زندگی اجتماعی را آموزش می‌بینند و تجربه می‌کنند و از خلاءهای موجود در مراکز شبانه روزی رها می‌شوند.

وی گفت: در این طرح متقاضیان شامل زوجین و بانوان مجرد از سن ۳۰ سال تا ۵۰ سال می‌توانند به ادارات بهزیستی مراجعه کنند، پس از مصاحبه تخصصی و ارائه گواهی عدم سوء پیشینه، عدم اعتیاد و سلامت روان و طی مراحل آموزش فرزندپروری و کسب رتبه ها و گواهینامه های مربوطه، فرزند به آنها تحویل می‌شود و نیاز به حکم قضایی نیست.

به گزارش ایرنا، در مجموع ۱۱۷ هزار و ۴۱ نفر از جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی زیر پوشش این نهاد قرار دارند.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است که ۴۴ درصد از مردم آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha