۲۳ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۴۶
کد خبرنگار: 1405
کد خبر: 85441255
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۴۷ هزار مترمربع به مساحت فضای آموزشی آذربایجان‌غربی افزوده شد

ارومیه - ایرنا - مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی گفت: ۱۴۷ هزار متر مربع فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی در استان از ابتدای آغاز بکار دولت سیزدهم تا کنون ساخته شده است.

به گزارش ایرنا استان آذربایجان غربی به عنوان یک استان گسترده و طولی و شرایط اقلیمی منحصر بفرد با جمعیت دانش‌آموزی بین ۶۵۱ تا ۷۰۰ نفر است و باتوجه به سرانه پایین فضای آموزشی و همچنین رشد بالای جمعیت دانش آموزی نیازمند توجه ویژه برای ایجاد عدالت آموزشی است.

این نگاه ویژه پس از سالها در دولت سیزدهم و با همت و پیگیریهای نماینده دولت در استان و تلاش اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس محقق شده است و هم اکنون در طی مدتی که از عمر دولت می گذرد بیش از ۱۴۷ هزار متر مربع فضای آموزشی و پرورشی در استان احداث شده است تا مقداری از محرومیت های بجای مانده از سالها و دههای قبل در این منطقه جبران شود.

قهرمان رحمانی مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح بخشی از این خدمات گفت: مجموع اقدامات دولت مردمی سیزدهم تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲، در استان چشمگیر بوده و ۱۹۵ فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی با هزار و ۳۸ کلاس درس و زیربنایی بیش از ۱۴۷ هزار مترمربع در سطح استان آذربایجان غربی ساخته شده است.

وی ادامه داد: با توجه ویژه دولت سیزدهم پیگیری های استاندار آذربایجان غربی، همت خیرین مدرسه ساز و همچنین تلاش جهادی همکاران پرتلاشمان در استان یکی از اقدامات قابل توجه در سال گذشته ساخت ۹۵ فضای آموزشی با ۴۳۵ کلاس درس با زیربنایی بیش از ۵۷ هزار مترمربع بوده که تحویل آموزش و پرورش شده است.

ایرنا: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ چه میزان فضا احداث شده است؟

رحمانی: تعداد ۲۶ مدرسه با ۱۵۳ کلاس درس با زیربنایی بیش از ۱۹ هزار مترمربع در سال ۱۴۰۰ احداث و تحویل ادارات آموزش و پرورش شده است.

همچنین در سال ۱۴۰۱ ساخت مدارس با جهش خوبی در استان همراه بود و تعداد قابل توجهی فضای آموزشی و پرورشی آموزشی به بهره‌برداری رسیده است، تعداد ۷۳ مدرسه با ۴۵۳ کلاس درس با زیربنایی بیش از ۷۲ هزار مترمربع مورد بهره برداری قرار گرفته است.

ایرنا: در خصوص سرانه آموزشی استان آذربایجان غربی در چه شرایطی هستیم؟

رحمانی: سرانه فضاهای آموزشی آذربایجان غربی پیش از سال ۱۴۰۰، حدود ۴.۰۵ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز بود که با کار جهادی انجام شده و افزایش ساخت فضاهای آموزشی و پرورشی ‌، این سرانه به ۴.۲ مترمربع در سال ۱۴۰۲ رسیده است؛ اما همچنان تا رسیدن به سرانه میانگین کشوری ۵.۲ مترمربع فاصله دارد.

۱۴۷ هزار مترمربع به مساحت فضای آموزشی آذربایجان‌غربی افزوده شد

ایرنا: شرایط در کدام مناطق استان حاد تر است؟

رحمانی: مرکز استان، شهر ارومیه به همراه پیرانشهر از نظر فضای آموزشی در رتبه آخر جدول استانی از نظر میزان فضا قرار دارند که در شهر ارومیه طبق دستور استاندار آذربایجان غربی برای تامین فضای آموزشی مورد نیاز ۲۸ مدرسه با ۲۱۹ کلاس مصوب شده بود که ۶ مدرسه با ۵۰ کلاس احداث و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.

باید گفت اعتبارات پارسال بیشتر به سمت طرح هایی با پیشرفت بالا بوده تا به سرعت به بهره برداری برسند و کودکان این خطه از لذت تحصیل در مدارسی استاندارد برخوردار شوند.

در پاییز سرد پارسال، ۱۴۲ میلیارد ریال اعتبار برای بهینه سازی سیستم گرمایشی مدارس آذربایجان غربی تخصیص یافت که در قالب طرح شهید علی عرب با همکاری گروه‌های جهادی ابلاغ شد و براساس اطلاعات موجود این طرح همچنان در دست اجراست.

در قالب این طرح ۸۰ کلاس درس توسط «قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر» و ۳۴ کلاس درس توسط «بنیاد احسان» استانداردسازی می شود.

البته هم اکنون هیچ مدرسه ای در استان، سیستم غیر استانداردگرمایشی ندارد و از مجموع پنج هزار مدرسه در آذربایجان غربی بیش از سه هزار واحد آموزشی به شبکه گاز سراسری متصل هستند.

ایرنا در زمینه اسفالت مدارس و بهسازی محوطه هیا چه اقداماتی داشتید؟

رحمانی: بهسازی آسفالت محوطه و ایزوگام مدارس دایر یکی از موضوعات مهمی است در دستور کار این اداره کل بوده است، از سال ۱۴۰۱ تا کنون بیش از ۱۱۸ هزار متر مربع آسفالت محوطه با ۳۲۰ میلیارد ریال هزینه اجرا شده است.

تأمین تجهیزات مناسب آموزشی و کمک آموزشی در اولویت های کاری اداره کل نوسازی مدارس استان است، در دو سال اخیر بالغ بر ۱۱۰۰میلیارد ریال تجهیزات آموزشی، کمک آموزشی و هنرستانی جهت بهره مندی دانش‌آموزان عزیز در سطح مدارس استان توزیع شده است.

ایرنا: طرح شهید رضا پناهی به کجا رسید؟

رحمانی: این طرح در جهت ساماندهی مدارس کانکسی مستقل بود در مجموع تعداد ۱۴۲ مدرسه کانکسی در قالب ۱۵۳ کلاس درس در سطح استان شناسایی و عملیات ساماندهی آن ها در قالب طرح دانش آموز شهید رضا پناهی در استان آغاز شد.

از این مجموع تعداد ۶۵ پروژه با ۹۸ کلاس در دست اجرا می باشد.

۱۴۷ هزار مترمربع به مساحت فضای آموزشی آذربایجان‌غربی افزوده شد

ایرنا: در خصوص بهسازی و شاداب سازی مدارس چه اقداماتی داشتید؟

رحمانی: در قالب «طراح شهید عجمیان» در این طرح بالغ بر ۸۸۵ گروه جهادی خارج از آموزش و پرورش و معلمان و دانش آموزان مشارکت داشتند ۹۷۰ مدرسه مناطق محروم حاشیه شهر ۲۰۲۰ محله، روستایی و عشایری توسط مناطق شناسایی و ثبت سامانه شد.

در این مدارس بالغ بر ۳۸۰ کلاس درس در قالب رنگ آمیزی ، نقاشی دیواری ، تعمیر درب کلاس، مرمت ایزوگام سقف و مرمت آسفالت حیاط مدارس، همچنین سرویسهای بهداشتی نیازمند تعمیر و آب خوری های نیازمند تعمیر و تعمیرات میز و نیمکت و تعمیر روشنایی کلاسها شناسایی و کار مرمت و شاداب سازی در قالب آخر هفته های جهادی به انجام رسید.

ایرنا: همکاری خیرین مدرسه ساز را در این زمینه چگونه ارزیابی می کنید؟

رحمانی: مشارکت خیرین مدرسه‌ساز در سال اخیر معادل چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تعهد بوده است که تا کنون ۹۳۰ میلیارد ریال آن محقق شده است.

بیش از چهار هزار و ۲۰۰ نفر خیر مدرسه ساز و همیار خیر در استان داریم که سه هزار و ۶۰۰ نفر آنان همیاران هستند و همواره در کنار این نهاد در امر مدرسه بوده و هستند.

اداره کل نوسازی مدارس استان آذربایجان غربی با همدلی و توانمندی مستمر این قشر در صدد است تا در سال جدید با بهره گیری از نوآوری‌، شکوفایی‌ وخلاقیت به بهترین وجه با اتحاد،عزت، موفقیت و با توان بیشتر به ساخت وساز فضاهای عمرانی مدارس استان آذربایجان غربی بپردازد تا همه مردم استان شاهد شادی دانش آموزان باشند.

به گزارش ایرنا این استان دارای بیش از ۲۵ هزار کلاس درس برای ۷۰۰ هزار دانش آموز است و نیازمند بیش از پنج هزار کلاس درس برای رسیدن به سرانه کشوری در فضای آموزشی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha