کرملین: حضور نظامی آمریکا در ژاپن مانع از معاهده صلح مسکو-توکیو است

تهران- ایرنا- سخنگوی کاخ کرملین تصریح کرد که حضور نظامی ایالات متحده در ژاپن همواره مانعی برای دستیابی به معاهده صلح میان مسکو و توکیو بوده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، دیمیتری پسکوف در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر یک ائتلاف دفاعی حاکم (میان آمریکا و ژاپن) وجود دارد و ما از ظرفیت نظامی ایالات متحده در ژاپن که از قضا نزدیک مرزهای ما است، آگاه هستیم. این موضوع همیشه یک مانع در تلاش برای حل مشکل پیمان صلح بوده است.

گفتنی است فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن قرار است این هفته با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در واشنگتن دیدار کند. این نخستین سفر دولتی یک مقام عالی رتبه ژاپنی در ۹ سال گذشته به آمریکا است.

تحلیلگران برگزاری این نشست را نشان دهنده روابط نزدیک امنیتی و اقتصادی دو کشور ارزیابی می کنند و انتظار می‌رود دو رهبر درباره همکاری در زمینه تجهیزات دفاعی و ارتقای احتمالی ساختار فرماندهی نظامی ایالات متحده در ژاپن گفت‌وگو کنند.

رویترز افزود: روسیه (جانشین اصلی اتحاد جماهیر شوروی) و ژاپن هرگز معاهده صلحی که به طور رسمی به خصومت‌هایشان در طول جنگ جهانی دوم پایان دهد، ‌امضا نکرده اند. اختلاف ارضی میان این دو کشور بر سر تعدادی از جزایر مورد مناقشه در اقیانوس آرام که در روسیه به عنوان کوریل و در ژاپن به عنوان سرزمین های شمالی شناخته می شود، یک موضوع کلیدی است.

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری پیشین روسیه در ماه ژانویه (دی ماه) گفته بود گخ ژاپن در صورت انعقاد یک معاهده صلح، باید ادعاهای ارضی خود بر جزایر مورد مناقشه را کنار بگذارد.

مسکو در سال ۲۰۲۲ از مذاکرات پیمان صلح با ژاپن خارج شد. این کشور طرح های اقتصادی مشترک مربوط به جزایر مورد مناقشه را به دلیل تحریم‌های توکیو علیه مسکو که به بهانه جنگ روسیه در اوکراین صورت گرفته بود را متوقف کرد. از آن زمان روابط میان دو کشور بیش از گذشته تیره شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha