تامین ۳۰ هزار میلیارد ریالی بیواتانول باشت بعد از پنج سال تعطیلی

یاسوج - ایرنا - معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: عملیات اجرایی کارخانه بیواتانول باشت که مهر سال ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در شهرک صنعتی خان احمد آغاز شده بعد از پنج سال تعطیلی در دولت سیزهم ۳۰ هزار میلیارد ریال تامین مالی شد.

احسان عسکری روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: کارخانه بیواتانول با گذشت این همه سال تنها کمتر از ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما اکنون در راستای سیاست های دولت برای تکمیل طرح های نیمه تمام این طرح با عرضه در بورس و پذیره نوسی تامین اعتبار شده و عملیات اجرایی آن شتاب گرفته است.

وی تامین مالی این طرح صنعتی یکی از اقدامات ماندگار دولت در این استان دانست و بیان کرد: با توجه به نزدیکی طرح به بنادر جنوبی برنامه ریزی برای ارزآوری این طرح در سال اول در اولویت خواهد بود.

بیشتر بخوانیم:

ارزآوری ۱۱ میلیون یورو کارخانه بیواتانول باشت

عسکری اضافه کرد: با شتاب بخشی اجرای طرح تولید بیواتانول سوختی باشت در دولت سیزدهم پیش بینی می شود برای ۲۵۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شود.

وی تصریح کرد: ۲۳هزار متر مربع سازه شامل ۱۷هزار مترمربع ساختمان اصلی،۲ هزار متر مربع ساختمان اداری، چهار هزار متر مربع ساختمان تاسیساتی و سیلو به ظرفیت ۳۰ هزار تن در این کارخانه در حال احداث است.

عسکری اضافه کرد: تکمیل و بهره برداری از کارخانه بیواتانول یکی از مهمترین راه های برون رفت از مشکل بیکاری در این منطقه است که در دولت سیزدهم این ظرفیت در حال شکوفا شدن است.

بیشتر بخوانیم:

از سرگیری احداث کارخانه بیواتانول باشت با مصوبه دولت سیزدهم

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه در کنار دیگر مزیت ها طرح تولید بیواتانول باشت در سند آمایش سرزمینی صنعت کهگیلویه و بویراحمد در وزارتخانه صنعت قرار گرفت افزود: این طرح ضمن تولید سالیانه ۶۶ میلیون لیتر بیواتانول و ۶۶ هزار تن کنجاله تخمیری ظرفیت تولید ۱۸۰ هزار تن ذرات دامی که ماده اصلی اولیه مورد نیاز است را دارد.

بیشتربخوانیم:

طرح تولید بیواتانول باشت از سوی وزارت صمت حمایت می شود

به گزارش ایرنا، اتانول یا الکل اتیلیک با فرمول شیمیایی C۲H۵OH را می‌توان به دو روش پتروشیمیایی (هیدراسیون یا به عبارتی احیای غیرمستقیم و یا احیای مستقیم گاز اتیلن) و زیستی تولید کرد. بیواتانول (اتانول زیستی) توسط تخمیر اجزای کربوهیدراتی مواد گیاهی تولید می‌شود.

روشهای مرسوم تولید بیواتانول که به سوختهای زیستی نسل اول معروف هستند، بر پایه استفاده از محصولات نشاسته‌ای مانند ذرت و گندم و محصولات قندی مانند نیشکر و چغندرقند هستند.

طبق اعلام کارشناسان تولید سوخت اتانول (Ethanol fuel) به عنوان سوخت اصلی موتور یا یک افزودنی به بنزین به کاهش آلودگی هوا هم کمک می کند به عبارت دیگر بهره برداری از این طرح می تواند سهمی اثرگذار در کاهش آلایندگی های زیست محیطی و سلامت انسان و موجودات زنده نیز داشته باشد و زیست‌اتانول بر خلاف نفت، انرژی تجدیدپذیر محسوب می شود.

تانول سوختی بهترین جایگزین MTBE جهت بهبود عدد اکتان بنزین مصرفی کشور است؛ در حال حاضر مصرف اتانول سوختی با هدف بالا بردن بهینه عدد اکتان در دنیا روز به روز در حال افزایش است و با توجه خطرات زیست محیطی MTBE ، اتانول می‌تواند جایگزین این ماده شده و تا پنج درصد با بنزین مصرفی کشور ترکیب شود.

با توجه به مصرف روزانه بیش از ۶۰ میلیون لیتر بنزین در کشور، حداقل روزانه سه میلیون لیتر اتانول مورد تقاضای شرکت ملی پخش و پالایش است تا جایگزین ماده MTBE شود.

ساخت کارخانه بیواتانول باشت موجب کاهش چشمگیر آلایندگی، بهبود اشتغال و اقتصاد استان و رونق تولید خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha