۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۰۵
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85436037
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جولان وسائل نقلیه سنگین در خیابان‌های گناباد

۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۰۵
کد خبر: 85436037
جولان وسائل نقلیه سنگین در خیابان‌های گناباد

گناباد- ایرنا- نبود مسیر کمربندی و کنارگذر شهری به یکی از معضلات مهم توسعه و عمران گناباد تبدیل شده است که شهروندان این شهر جنوبی خراسان رضوی را به شدت می‌آزارد.

به گزارش ایرنا، در روزگار کنونی جاده کمربندی برای شهرها به عنوان ابزاری برای ایمنی، سرعت بخشی سفر و دسترسی مطرح است که نبود آن در گناباد سبب ایجاد مزاحمت برای مردم، سر و صدای فراوان، آلودگی صوتی و تنفسی و نیز خطرات ترافیکی و سوانح ناشی از عبور دائمی خودروهای سنگین از داخل شهر شده و مشکلات بسیاری را برای شهروندان به وجود آورده است.

از طرفی گناباد جنوبی ترین شهرستان خراسان رضوی و نقطه خروجی این استان به سمت استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و نیز ورود از این مناطق به مشهدالرضا است که این موقعیت سبب شده روزانه شمار زیادی از ناوگان سواری و باری سبک و سنگین از مسیرهای این شهرستان تردد کنند.

خودروهای سبک و سنگین عبوری از گناباد، در مسیر خود به علت نبود جاده کمربندی، مجبور به ورود به گناباد و گذر از خیابان های این شهر برای دسترسی به جاده اصلی هستند.

طرح ایجاد کمربندی گناباد از حدود ۲۰ پیش در دستور کار مسوولان این شهرستان قرار داشته است ولی با گذشت سالیان زیاد و برگزاری نشست های بسیار و برنامه ریزی های متعدد، اجرای آن به دلیل مشکلات مختلف به خصوص کمبود اعتبارات و وجود زمین های معارض دار، در طول مسیر به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

ساخت کمربندی در این شهر علاوه بر تسهیل در ارائه خدمات‌ رفاهی بین جاده‌ای برای استراحت رانندگان و هدایت ترافیک خودروهای سنگین به خارج از حریم شهری، موجب افزایش سرعت حمل و نقل بار، کاهش مصرف سوخت و ایجاد رضایت‌مندی نزد شهروندان گنابادی و نیز رانندگان عبوری می شود.

بیشتر بخوانیم:

فیلم/نبود کمربندی و جولان وسائل نقلیه سنگین در خیابانهای گناباد

فقدان جاده کمربندی برای شهروندان گنابادی مشکل آفرین شده است

جولان وسائل نقلیه سنگین در خیابان‌های گناباد

تردد وسائل نقلیه سنگین از داخل شهر، سوهان اعصاب گنابادی‌ها

ساکنان بلوارهای "معلم، عدالت و شهدا" در گناباد، باید بیشتر از دیگر شهروندان، جور نبود کمربندی در این شهر را بکشند، چون همه خودروهای سبک و سنگین عبوری از جاده برای رسیدن به مقصد، به ناچار از این خیابان ها می گذرند.

یکی از اهالی بلوار معلم گناباد به خبرنگار ایرنا گفت: تردد تعداد زیادی وسائل نقلیه و به خصوص تریلی و کامیون از داخل شهر علاوه بر آلودگی صوتی و آلودگی هوا مخاطرات زیادی را برای شهروندان به همراه دارد.

علیرضا ثابتی تصریح کرد: تردد وسائل نقلیه سنگین موجب افزایش ترافیک و کندی حرکت خودروها به خصوص در مواقع اوج رفت و آمد و تعطیلی مدارس و ادارات شده و بعد از ظهر و شب ها بر حجم این مشکلات افزوده می شود.

یکی از اهالی بلوار عدالت گناباد نیز گفت: تردد تعداد زیاد وسائل نقلیه سنگین از داخل معابر شهری که از عرض کافی برخوردار نیستند علاوه بر افزایش ترافیک به دفعات منجر به بروز سوانح رانندگی در این بلوارها شده و جان مردم را به خطر انداخته است.

محمد سعیدی با اشاره به اینکه این مسائل و مشکلات به دفعات از طریق مسوولان مرتبط پیگیری شده است، خواستار توجه مسوولان به سرعت بخشی در تعیین تکلیف و اجرای کمربندی گناباد شد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گناباد به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به قرار گرفتن محورهای ارتباطی گناباد - بجستان در مسیر ترانزیتی، روزانه ماشین‌های سنگین زیادی برای عزیمت از سایر نقاط استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی و معادن سنگ آهن سنگان خواف به سمت تهران و محدوده های مرکزی و جنوبی کشور، مجبور به عبور از داخل شهر گناباد هستند.

سرهنگ رضا محمدی گفت: بلوارهای عدالت و معلم، گذرگاه این ماشین های سنگین هستند که تردد آنها خطرات زیادی را نه تنها برای رهگذران و عابران پیاده، بلکه برای ماشین های سواری در حال حرکت ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: خودروهای بسیار زیادی روزانه از این مسیر رفت و آمد می کنند و حتی در برخی از موارد، رانندگان خودروهای سنگین به دلیل ناآشنایی با مسیرها، وارد محدوده مرکزی شهر می شوند که این خود بر دامنه مشکلات می افزاید.

سرهنگ محمدی گفت: حتی استفاده از نرم افزار مسیریاب مشکل این رانندگان را رفع نمی کند چون این نرم افزار برای خودروهای سبک طراحی شده است.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گناباد نیز گفت: با توجه به افزایش تردد وسائل نقلیه سنگین ، ساخت کمربندی باید به عنوان یک اولویت در دستور کار مسوولان ذیربط قرار بگیرد.

حسین محمدی با اشاره به مسائل و مشکلات ناشی از نبود کمربندی در گناباد گفت: ساخت کمربندی از سالهای گذشته همواره به عنوان یک نیاز مهم در توسعه و عمران شهری احساس می شده است.

جولان وسائل نقلیه سنگین در خیابان‌های گناباد

وجود معارض مانعی در مسیر اجرای کمربندی گناباد

طرح ساخت کمربندی گناباد در سالهای گذشته تهیه شده است ولی به دلیل مسائل و مشکلاتی به سرانجام نرسیده است.

بر اساس این طرح قرار بود که در ابتدا کمربندی گناباد به طول ۲۲ کیلومتر از زیرگذر امام رضا (ع) آغاز شده و با عبور از پشت دانشگاه پیام نور به جاده "کاخک و کلات" بپیوندد و در ادامه به سمت "فردوس" در استان خراسان جنوبی استمرار یابد.

مرحله نخست کمربندی گناباد برای حد فاصل میدان امام رضا (ع)، بلوار انقلاب و میدان بجستان طراحی شده است که تملک ۳۰ درصد زمین های مسیر طرح در انتهای محدوده شهری، منتهی به روستای "قنبرآباد" صورت گرفته است اما به دلیل وجود معارض برای ۷۰ درصد دیگر زمین ها از جمله املاک و زمین های کشاورزی خرده مالکی در طول مسیر، اجرای این طرح با کندی مواجه شده است.

با توجه به اینکه در سالهای اخیر ارزش این زمین ها نیز افزایش یافته است، اکنون به اعتبارات بیشتری برای تملک این زمین ها و اجرای طرح نیاز است.

شهردار گناباد ساخت کمربندی را از مطالبات اصلی شهروندان گنابادی برشمرد و گفت: با توجه به مشکل تملک زمین های محدوده طرح کمربندی، کاهش عرض آن از ۱۳۵ به ۶۵ متر در شورای همتای (هماهنگی ترافیک) استان خراسان رضوی بررسی و تایید شده و به کمیته فنی کمیسیون ماده پنج استان نیز ارجاع شده است.

مهران حسین زاده گفت: بر اساس طرح تفصیلی، بخش اندکی از طرح کمربندی گناباد در سالهای گذشته اجرا شده است ولی به دلیل بروز مشکلات متعدد و از جمله وجود معارضانی در طول مسیر، طرح متوقف مانده است.

بیشتر بخوانیم:

فرماندار گناباد: نبود کمربندی موجب نارضایتی شهروندان شده است

فقدان جاده کمربندی برای شهروندان گنابادی مشکل آفرین شده است

جولان وسائل نقلیه سنگین در خیابان‌های گناباد

تعیین تکلیف طرح کمربندی گناباد

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد گفت: طرح ساخت کمربندی این شهر، به عنوان یکی از نیازهای مهم در مسیر توسعه و عمران شهری بعد از گذشت ۹ سال از تهیه طرح نخست، با مصوبه شورای ترافیک گناباد تعیین تکلیف شده است.

ابوالفضل شاکری افزود: بر اساس این طرح قرار است شهرداری گناباد نسبت به تعیین مشاور برای اجرای کمربندی اقدام کند.

وی گفت: ساخت کمربندی گناباد در ۲ مرحله اجرا می شود که در مرحله نخست از "میدان نماز" تا بلوار "شهید نوریان" و "میدان بجستان" امتداد می یابد و در مرحله دوم از نقطه ورودی شهر و از میدان امام رضا (ع) اجرا شده و به این محدوده ملحق می شود.

وی ادامه داد: این کمربندی با همکاری دهیاری قنبرآباد و با بازگشایی معابر عمومی از بلوار شهید نوریان تا میدان بجستان و امتداد آن تا محدوده "بهشت قاسم" و سایت ۲۴۰ هکتاری نهضت ملی و شهرک کارآفرین گناباد ادامه می یابد.

شهردار گناباد هم با اشاره به اینکه تعیین مشاور برای اجرای طرح کمربندی گناباد توسط شهرداری در دست انجام است، تصریح کرد: در اجرای این طرح هیچ کدام از املاک در تعریض قرار نمی گیرد و تنها تعدادی از زمین های کشاورزی در محدوده تعریض قرار می گیرند.

حسین زاده افزود: طرح ساخت کمربندی گناباد در سال ۱۳۹۴ توسط شهرداری تهیه و به مهندسان مشاور واگذار شد و تاکنون چندین جلسه برای پیگیری آن برگزار شده است اما به دلیل مشکلاتی متوقف شده است.

وی ادامه داد: در ابتدا عرض ۱۳۵ متری برای این کمربندی در نظر گرفته شده بود و با توجه به اینکه تملک زمین ها و املاک واقع در محدوده اجرای آن در توان شهرداری نبود و از طرفی ساخت کمربندی با این عرض زیاد چندان ضروری نبود، این عرض به ۶۵ متر کاهش یافت.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha