اجرای طرح سلامت نوروزی انتقال خون/ بیشترین توزیع و دریافت خون مربوط به کدام استانها است؟

تهران- ایرنا- سرپرست معاونت اجتماعی سازمان انتقال خون با اشاره به اجرای طرح سلامت نوروزی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، گفت: از ۲۸ اسفند تا ۱۴ فروردین، بیشترین توزیع و ارسال خون در شبکه ملی خون رسانی مربوط به استان لرستان با ۱۰۵۷ واحد و بیشترین دریافت مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۲۰۹۲ واحد بوده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان انتقال خون، شهرام میرزایی اظهار داشت: بر اساس پیش بینی کاهش استقبال مراجعین و به تبع آن کاهش ذخایر خون به دلیل همزمانی ۲ رویداد تعطیلات نوروزی و ماه مبارک رمضان با استفاده از تجربیات سال های قبل، طرح سلامت نوروزی با هدف افزایش میزان ذخایر خون به اجرا در آمد.

وی افزود: در این طرح فعالیت مستمر رسانه ایی به صورت همانگ در ستاد مرکزی و ادارات انتقال خون تمامی استتانهای کشور در جهت بهره گیری از پتانسیل رسانه ملی و دیگر خبرگزاری ها در دستور کار قرار گرفت.

وی تاکید کرد: طی این مدت وضعیت استان هایی که در برخی روزها با کاهش سطح ذخایر خون نسبت به میزان نیاز استان مواجه بودند به صورت مستمر پایش شد و با بهره گیری از سامانه ی "ثبت و پایش روزانه میزان خونگیری و موجودی مراکز اهدای خون کشور" به نیاز این استانها پاسخ داده شد.

میرزایی اعلام کرد: طی این مدت با بهره برداری از ظرفیت "شبکه ملی خون رسانی کشور" تعداد ۷ هزار و ۱۴۴ واحد خون از استان های معین برای استان های سیستان و بلوچستان، تهران و خوزستان تامین و ارسال شد.

سرپرست معاونت اجتماعی سازمان انتقال خون همچنین از بازدید های منظم و نظارت مدیرعامل، مدیران ستادی و مدیران کل ادارات استانی از مراکز اهدای خون و بررسی شرایط موجود خبر داد.

میرزایی افزود: بهره برداری حداکثری از همکاری رسانه ها برای ترویج فرهنگ اهدای خون و ضرورت آن طی روزهای اجرای طرح، و استفاده مناسب از مناسبت های ملی و مذهبی پیش از آغاز تعطیلات نوروزی و اجرای تفاهم نامه ها و جلب همکاری انجمن ها سمن ها و سازمان های همکار و همسو از جمله اقدامات انجام شده در این برنامه بود.

به گفته وی، در این طرح سعی بر آن بود تا ذخایر خون برای ۸ روز حفظ شود. فعالیت مراکز تعیین شده اهدای خون در روزهای تعطیل و ساعت های خارج از شیفت معمول به خاطر ماه مبارک رمضان، آمادگی مراکز پخش خون سراسر کشور جهت پاسخگویی به نیاز مراکز درمانی و تحویل خون و فرآورده های خون مورد درخواست به صورت شبانه روزی، مکاتبه با معاونت های درمان دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز درمانی جهت مدیریت مصرف خون و آمادگی برای تامین کامل خون و فرآورده های خونی برای بیماران اضطراری و اورژانسی نیازمند خون و فرآورده و دریافت کنندگان مستمرخون از جمله بیماران تالاسمی و ذخیره سازی حداکثری گروه خون O منفی از هفته پایانی سال و آمادگی در همکاری با "مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث" برای تامین و جایگزین کردن خون گروه خونی O منفی به هر تعداد مورد نیاز از دیگر اقدامات انجام شده در این طرح بود.

وی افزود: طی ۲۸ اسفند سال ۱۴۰۲ تا ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۳ در مجموع ۱۰۵ هزار و ۵۹۵ واحد خون دریافت شد و ۱۳۸ هزار و ۷۲۱ واحد خون و فراورده به مراکز درمانی توزیع شد.

میرزایی ادامه داد: در طی این مدت بیشترین توزیع و ارسال خون در شبکه ملی خون رسانی مربوط به استان لرستان با ۱۰۵۷ واحد بود و بیشترین دریافت مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۲۰۹۲ واحد، تهران با ۲۰۸۶واحد، خوزستان با ۳۳۶واحد بود.

میرزایی گفت: با اجرای موفق این طرح میانگین موجودی ذخایر کشور در ۱۹ روز ۶.۵ بود و خوشبختانه بیماران نیازمند به خون با مشکلی در دریافت خون مورد نیا زخود مواجه نشدند.

وی از حمایت بی دریغ اهدا کنندگان خون، تلاش و تکاپوی بی وقفه همکاران سازمان و همکاری رسانه ها و سازمانها و ارگانها و سمن ها در تامین خون و فراورده های مورد نیاز بیماران تقدیر و تشکر کرد و از اهداکنندگان مخصوصاً جوانان و بانوان دعوت کرد در سال جدید با اهدای خون مستمر بیش از پیش به عنوان شهروند مسئولیت پذیر و نجاتگر مشارکت داشته باشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha