۱۳ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۰۷
کد خبر: 85431844
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قشم در سوگ شهادت حضرت علی (ع) غرق ماتم شد+فیلم

۱۳ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۰۷
کد خبر: 85431844
قشم در سوگ شهادت حضرت علی (ع) غرق ماتم شد+فیلم

قشم - ایرنا - بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس همزمان با ۲۱ رمضان سالروز شهادت مظلومانه نخستین پیشوای شیعیان جهان مولی الموحدین حضرت علی(ع) همگام با سراسر کشور یکپارچه غرق در عزا و ماتم شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مردم روزه دار شهرها و روستاهای مختلف جزیره قشم همزمان با شب شهادت مولود کعبه آیین معنوی دومین شب قدر را با حزن و اندوه در مساجد سراسر این جزیره برگزار کردند و علاوه بر خواندن قرآن و دعای جوشن کبیر، به شب زنده‌ داری و راز و نیاز با خدای خویش، در سوگ شهادت امیرالمومنین حضرت علی(ع) اشک ماتم ریختند.

در این مراسم اقشار مختلف مردم نگین خلیج فارس در کنار علما، روحانیون و مسوولان، مراسم عزاداری شهادت اسوه عدالت، پدر امامت و نخستین پیشوای شیعیان جهان و احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان را با شکوه خاصی برگزار کردند.

همچنین هیات های مذهبی امروز دوشنبه با حضور در خیابانها و راه اندازی دستجات سینه زنی و عزاداری در سوگ شهادت مظلومانه حضرت علی (ع) گریستند.

مردم مناطق مختلف این جزیره از چند روز گذشته با سیاهپوش کردن سر در مغازه ها و منازل، نصب پارچه نوشته در نقاط مختلف و شرکت در مجالس سوگواری، عشق و ارادت خود را نسبت به خاندان گرامی اهل بیت(ع) ابراز داشتند.

همچنین در این روزها، مساجد قشم یکپارچه سیاهپوش شده و فضای ماتم گونه در سرزمین آب و آفتاب حاکم است.

امام علی(ع) در روز ۱۳ ماه رجب سال سی ام عام الفیل در درون کعبه چشم بر جهان گشود، پدر آن حضرت، ابوطالب فرزند عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف و مادرش فاطمه دختر اسد بن هاشم است.

نام ایشان علی، کنیه ابوتراب، ابوالائمه، ابوالحسن و لقب ایشان امیرالمومنین، یعسوب الدین، یعسوب المومنین، امام المتقین، سید الاوصیاء، اسدالله، مرتضی، حیدر، أَنزع، قضم، وصی و ولی است.

حضرت علی(ع) نخستین کسی است که به نبوت حضرت رسول(ص) ایمان آورد، بود. ایشان همیشه همراه پیامبر بود و آن بزرگوار در تمام جنگ های زمان حضرت رسول غیر از جنگ تبوک، مشارکت داشت و بیشترین پیروزی ها به دست برومند و توانای آن حضرت نصیب اسلام و مسلمان شد.

پیامبر(ص) در مناسبت های مختلف، امام علی(ع) را به عنوان اولین جانشین و خلیفه تعیین و معرفی کرد و سرانجام پس از حجه الوداع، روز هیجدهم ذی الحجه سال دهم قمری در محلی به نام غدیر خم بین مکه و مدینه به طور رسمی امامت مولای متقیان را مطرح کرد و فرمود: «ای مردم، هر کس من مولا و رهبر او هستم، علی هم مولا و رهبر اوست.»

پس از رحلت رسول اکرم(ص) به علت وجود شرایطی، خلافت ظاهری به دست دیگران افتاد و باعث شد که ایشان سکوت اختیار کنند.

این امام بزرگوار ۶۳ سال در این دنیا زندگی کرد که ۳۳ سال همزمان با پیغمبر اسلام(ص) است که ۱۰ سال قبل از بعثت، ۱۳ سال در مکه و ۱۰ سال در مدینه بود و ۳۰ سال هم پس از رحلت آن حضرت با تحمل سختی ها به سر برد.

ایشان دارای ویژگی های اخلاقی و رفتاری ویژه ای بود، مجموعه نهج البلاغه، سرشار از رهنمودهای اخلاق نظری و عملی است که ایشان برای تربیت مردم از خویش به جای گذاشته است.

حکومت علی(ع) که حکومت «عدل» بود، در زعامت آن حضرت حتی یک نفر یتیم، خود را بی پناه ندانسته و با درگذشت پدر به صورت مستقیم تحت نظارت ولی امر و جانشین به حق انبیا و اولیا قرار گرفته، و آن چنان مورد لطف و عنایت مولایش قرار می گرفت، که دیگران در آن عصر آرزوی یتیمی می کردند.

همچنین ایشان به قدری سخاوتمند بود که به صورت شبانه بدون اینکه نیازمندی متوجه شود به او و خانواده اش کمک رسانی می کرد.

حضرت علی(ع) در واپسین لحظات زندگی نیز به فکر صلاح و سعادت مردم بود و به فرزندان و بستگان و تمام مسلمانان فرمود: «شما را به پرهیزکاری سفارش می کنم و به اینکه کارهای خود را منظم کنید و اینکه همواره در فکر اصلاح بین مسلمانان باشید. یتیمان را فراموش نکنید، حقوق همسایگان را مراعات کنید، قرآن را برنامه عملی خود قرار دهید. نماز را بسیار گرامی بدارید که ستون دین شماست.»

در شب نوزدهم ماه رمضان سال چهلم هجری قمری در حالی که حضرت علی(ع) در مسجد کوفه و اقامه نماز صبح در سجده بود، ضربتی از سوی ابن ملجم مرادی بر فرق مبارکش وارد آمد که در این حال آن حضرت فرمود: «فزت و رب الکعبه، به خدای کعبه سوگند که رستگار شدم.»

سرانجام حضرت علی(ع) در ۲۱ ماه رمضان سال چهلم هجری به شهادت رسید و بارگاه ملکوتی آن امام همام در نجف اشرف میعادگاه عاشقان حق و حقیقت شد.

شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان به عنوان لیالی قدر در نزد مسلمانان از عظمت خاصی برخوردار است، مردم در این شب‌ها به اعمال خاص همانند قرائت دعا، اقامه نماز و مستحبات پرداخته و تا سحر شب زنده داری می‌کنند.

(شب اول) امسال برابر با روز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳، (شب دوم) روز یک شنبه ۱۲ فروردین و (شب سوم) روز سه شنبه ۱۴ فروردین است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha