۱۴ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۱۳
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85428938
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۸ هزار میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی ماشین آلات تولیدی در گیلان پرداخت شد

رشت- ایرنا - مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال از مجموع اعتبارات بانکی با نرخ مصوب در راستای حمایت از تولید در قالب کارگروه رونق تولید (تبصره ۱۸) به منظور بازسازی و نوسازی ماشین آلات پرداخت شد.

تیمور پورحیدری روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت : پارسال با سیاست گذاری وزارت صمت برای تسریع در جذب منابع تولید و اشتغال در قالب تبصره ۱۸ قانون بودجه، کمک فنی اعتباری از طریق سازمان‌های توسعه‌ای وابسته به این وزارت‌خانه، منابع رونق تولید، منابع نهضت احیای واحدهای راکد ، عملکرد خوبی داشت و کل منابع تخصیصی جذب شد.

وی عنوان کرد:مسیرهای پیش بینی شده همچنان با جدیت و بیش از پیش پیگیری می شود.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت : امسال نیز همانند دهه گذشته نامگذاری سال حول مساله «اقتصاد» است با این تفاوت که امسال نقش مردم در این مسیر پررنگ‌تر از گذشته دیده شده است و «جهش تولید» به «مشارکت مردم» گره خورده است.

کی با بیان اینکه در گیلان بیش از ۱۴۰ هزار واحد صنفی و هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی با اشتغال ۷۵ هزار نفر و ۱۳ هزار بافنده فرش در بخش خصوصی استان فعال هستند ، افزود: این نشان از مشارکت جدی مردم در حوزه تولید دارد.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه ها برای جلب مشارکت مردم در امر تولید به ویژه در بخش صنعت درقالب ترغیب سرمایه‌گذاران توانمند و دارای اهلیت لازم است.

وی اظهار کرد: برای جذب سرمایه های خرد سایر آحاد جامعه هم از طریق بازارهای پول یا سرمایه مانند بورس و غیره برنامه ریزی خواهدشد تا با تجمیع این سرمایه ها؛ اعتبارات مورد نیاز بخش تولید فراهم شود و این به معنای مشارکت غیر مستقیم سرمایه های مردم در حوزه های مولد است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان در خصوص راهکار جلب اعتماد عمومی برای مشارکت در عرصه تولید، گفت : تمرکز در هدایت امتیازات و اعتبارات به بخش تولید مانند تضمین مسیر دسترسی تسهیل شده به مواد اولیه، منابع مالی، تخصیص ارز مورد نیاز و به حداقل رساندن موانع و بوروکراسی‌های اداری اثرات مثبتی در این زمینه خواهد داشت که اعتماد عمومی را به تاثیر گذاری تولید جلب می کند.

پورحیدری اضافه کرد: در این راستا کاهش جذابیت فعالیت‌های سوداگرانه و شناسایی درآمدهای غیر شفاف و غیر مولد که با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط از جمله سازمان امور مالیاتی میسر می شود، مزیت های تولید را بیش از پیش برجسته خواهد کرد.

وی شفافیت، اطلاع رسانی و ارائه اطلاعات شفاف در مورد فرصت‌های موجود در حوزه تولید، ارتباط مستقیم و برگزاری جلسات و کارگاه‌ها و نشست‌های اطلاع رسانی با مردم برای شناخت نیازها و ارائه پاسخ‌های مناسب به آنها، ارائه حمایت‌های مالی و فنی و نیز تسهیلات بخصوص در مناطق روستایی و محروم و کمتر توسعه یافته، برگزار کمپین‌ها، نمایشگاه‌ها و همایش‌های ترویجی برای تشویق به کارآفرینی و تولید محصولات ملی را از جمله برنامه های این سازمان برای جلب علاقه مردم برای مشارکت در حوزه تولید اعلام کرد.

وی تصریح کرد: برای تحقق شعار سال و تولید کالاهای با کیفیت ایرانی نظارتی مضاعف خواهیم داشت و همکاری با مراجع مسئول مانند سازمان استاندارد در دستور کار قرار دارد، همچنین کمک به ارتقای توانمندی‌های فنی واحدهای صنعتی از طریق بازسازی نوسازی ماشین آلات خطوط تولید، تقویت فعالیت‌های نوآورانه، ایجاد خوشه‌های صنعتی به منظور تکمیل زنجیره ارزش و استقرار صنایع بر اساس مزیت‌های نسبی و منطقه‌ای توان رقابت پذیری را بیشتر می‌کند..

وی ادامه داد : طی سال های اخیر با تشکیل "کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید" حمایت‌های خوبی از کارآفرینان و تولید کنندگان صورت گرفته است. اما یکی از مشکلات این بخش اجرای مصوبات است که با اضافه شدن نظارت و پیگیری در اجرای مصوبات مشکل مذکور هم رفع شد و در مواقع ویژه و خاص اگر کارآفرین با مشکلی مواجه شود به صورت اختصاصی جلسه‌ای با حضور هر یک از کارآفرینان و تولید کنندگان و دستگاه مربوطه برگزار می شود.

پورحیدری تصریح کرد: هم اکنون ۸۸ واحد دانش بنیان تولیدی در گیلان وجود دارد و تاکنون ۱۹۲ واحد صنعتی موفق به کسب مجوز R&D شده اند و در سال جدید به اهداف دانش بنیانی مد نظر دست خواهند یافت. وزارت صمت هم ارتباط خوبی با مراکز علمی و دانشگاهی و دانش بنیان دارد و در حال حاضر فعالان اقتصادی در حوزه دانش بنیان از طریق مراکز پارک علم و فناوری، دانشگاه‌ها به معاونت فناوری ریاست جمهوری معرفی شده اند و از این اداره کل مجوز فعالیت دریافت کرده اند.

وی اظهار کرد: به طور کلی فعالیت شرکت‌های دانش بنیان به ایجاد محصولات و خدمات جدید با ارزش افزوده بالا و افزایش کارایی و بهره‌وری کمک می‌کند. با افزایش فعالیت R&D شرکت های دانش بنیان می توانند فرصت های شغلی برای متخصصان و پژوهش گران فناوری ایجاد کرده و به ایجاد اشتغال در جامعه کمک کنند و با توانایی نوآوری و پتانسیل رشد بالا پتانسیل لازم را برای جذب سرمایه گذاری خصوصی و عمومی فراهم کرده و ارتباط خوبی بین صنعت و دانشگاه برقرار کنند.

وی اقتصاد را شاه کلید حل مسائل اساسی کشور دانست و افزود :رکن اصلی اقتصاد تولید و صنعت است پس چرخ صنعت به دستان پرتوان جوانان نیاز دارد. برهمین اساس با توجه به شرایط تحریمی کشور تکیه بر توان داخل و متخصصین ارزشمند داخلی، به توسعه پایدار کشور منجر می شود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان نقش ۲ مقوله حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از واردات بی‌رویه را در جذب افراد توانمند بسیار بااهمیت دانست و بیان کرد: چندین نمایشگاه نیازمندی ها و توانمندی‌های داخلی در این زمینه برگزار شده که نقش مهمی در پیشرفت صنایع داخلی و جلوگیری از واردات بی‌رویه داشته است؛ این راه باید ادامه یابد تا صنایع و کارخانه های کشور از واردات بی‌نیاز شود.

پورحیدری موانعی که برای تحقق شعار سال و مشارکت مردم در جهش اقتصاد وجود دارد را قوانین و مقررات دست و پاگیر و ضد اقتصادی و سرمایه‌گذاری عنوان کرد و خواستار حذف این قوانین شد و افزود : ارکان دولت به خصوص دستگاه‌های خدمات رسان در هر بخش اقتصادی باید تسهیلگر و مشوق مشارکت مردم باشند. همچنین فشارهای مالیاتی، سقف و محدودیتهای ارزی باید به نحو مطلوبی مدیریت شود تا به اهداف شعار سال دست پیدا کنیم و مردم نیز از این گشایش و فضای مطلوب اقتصادی بهره مند شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha