۳ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۱۸
کد خبر: 85424283
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

دست خالی از قزوین باز نگردید

۳ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۱۸
کد خبر: 85424283
دست خالی از قزوین باز نگردید

قزوین- ایرنا - در کنار شیرینی ها و غذاهای خوش طعم و متنوع، صنایع سنتی قزوین از جمله مشبک کاری، جاجیم بافی و تابلوهای خطاطی در سبد خرید گردشگران و مسافران از گذشته های دور در این استان جایگاه ویژه ای داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهار و تعطیلات نوروزی فرصتی است تا مردم در هر کجای ایران که باشند، خود را برای یک سفر چند روزه آماده کنند، مردهای خانواده، خودروهایشان را رو به راه می کنند و خانم ها نیز وسایل خورد و خوراک و پوشاک را در چمدان ها می گذارند و آنها را بالای سقف ماشین هایشان قرار می دهند و راه می افتند.

خانواده ها با مقاصد مختلفی از جمله دیدار با اقوام یا گشت و گذارهای زیارتی و سیاحتی به یکی از شهرهای مورد نظرشان سفر می کنند و در هر کدام از این سفرها به اماکن تاریخی، تفریحی و مذهبی نیز سری می زنند و در نهایت نیز به سراغ سوغاتی های آن شهر هم می روند.

این روزها قزوین هم همانند سایر شهرهای ایران به دلیل برخورداری از ظرفیت و جاذبه های گردشگری متنوع، پذیرای بازدیدکنندگان بی شماری از جای جای ایران است، این شهر از گذشته های دور و با داشتن اماکن تاریخی و طبیعی زیبای خود، سوغاتی های متنوعی نیز داشته که همین موضوع تاکنون رضایت گردشگران را هم به خود جلب کرده است.

آمارها همواره بیانگر این موضوع بوده که بخش مهمی از فعالیت هایی که بیش از سایر آن در سفرها توسط گردشگران صورت می پذیرد، خرید سوغاتی می باشد و این موضوع نه در تاریخ معاصر بلکه قرن ها در سفرهای سیاحان و مسافران گذشته های دور نیز نقش پررنگی داشته که همین مساله نیز می تواند حامل پیام های متعددی باشد.

دست خالی از قزوین باز نگردید

خرید سوغاتی در اکثر سفرها توسط مسافران صورت می پذیرد و گردشگران آن را به عنوان یک یادگاری از صنایع دستی یک شهر در نظر می گیرند و توسط همین سوغاتی ها تجربه خود را از سفر به یک شهر روایت می کنند.

برای مثال، یک گردشگر تبریزی که از سرای سعدالسلطنه قزوین بازدید می کرد، در خصوص سوغاتی های این شهر چنین گفت: واقعا فکر نمی کردم که قزوین از نظر سوغاتی چنین تنوعی داشته باشد، از شیرینی های دلربایش بگیر تا صنایع دستی هنرمندانش از جمله تابلوهای خطاطی، همگی گواه بر این موضوع دارد که با یک شهر با اصالت روبرو هستی که لذت خرید سوغاتی های آن در جانت می نشیند.

یا گردشگر دیگری که از تهران به قزوین سفر کرده است، می گوید:‌ هر سال در تعطیلات نوروز سری به قزوین می زنیم تا از قیمه نثار آن بی بهره نمانیم، به نظرم نمی توانیم طعم این غذای بهشتی را در جای دیگری از ایران پیدا کنیم، وی با خنده ادامه می دهد: ای کاش می شد این غذا را هم با خود به عنوان سوغاتی از این شهر ببریم.

سوغاتی های قزوین فقط مختص غذا و یا در حیطه خوراکی ها قرار نمی گیرد، بلکه صنایع دستی متنوع و بسیار مهمی در قزوین توسط هنرمندان این شهر نیز ساخته، تولید و عرضه نیز می شود.

خورشید طاهری، یکی از زنان قدیمی قزوین است که سال ها در این شهر زیسته و خاطرات فراوانی از هنر زادگاه خود دارد، از وی در باره صنایع دستی و سوغات قزوین برای مسافران نوروزی پرسیدم که با یادآوری خاطراتش، گفت: فرش قزوین، گلیم بافی، جاجیم بافی، موج بافی، گیوه دوزی و نم نم دوزی از هنرهایی بود که دخترها در قدیم این هنرها را آموزش می دیدند و با آنها مشغول می شدند.

وی ادامه داد: این هنرها هنوز هم حتی بیشتر از گذشته خواهان دارد و مسافران در سفرهای خود به قزوین به دنبال آن هستند که همین مساله به ما یادآوری می کند که باید در زنده و احیا کردن این هنرها تلاش بیشتری کنیم، برای مثال قدیم ها نم نم دوزی در اکثر جهیزیه دختران این دیار به چشم می خورد، نم نم دوزی هنری بسیار زیبا بود که هم دقت و هم حوصله بسیاری می خواست تا بتوانی منجوق های فلزی را در کنار هم بچینی و جای شانه و آینه با آن بسازی.

دست خالی از قزوین باز نگردید

این خانم خوش سخن قزوینی ادامه داد: البته امروزه بعضی هنرها دوباره مورد استفاده قرار گرفته و به قول امروزی ها مد شده، مثل گیوه دوزی که قدیم ترها و در شهر تاکستان گیوه های خیلی خوبی هم دوخته می شد و امروز هم با اضافه کردن برخی نقش و نگارها به آن، دوباره به بازار آمده است.

طاهری با اشاره به دیگر صنایع دستی قزوین، یادآور شد: اگر مسافران در قزوین به دنبال یک سوغاتی نفیس هستند، من هنر مشبک کاری یا قلم زنی را به آنان معرفی می کنم که این هنر در تاریخ قزوین همچنان ماندگار مانده و اکنون نیز برخی هنرمندان با ظرافت تمام نقش هایی را برروی فلز می کشند و گلدان ها و ظروف مختلفی را تولید می کنند که بسیار جذاب و زیبا است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در گذشته پسرها و دخترهای قزوینی به هنر خطاطی می پرداختند چرا که یک هنر مرسوم و بسیار با اصالت در منطقه به شمار می رفت، تا جایی که در تاریخ قزوین اساتید نام آوری چون میرعماد قزوینی و میر محمدحسین عمادالملک سیفی حسنی قزوینی را می توان یافت که با هنر خود باعث فخر و مباهات این شهر محسوب شدند و امروزه خرید تابلوهای خط نیز به یکی از سوغاتی های ویژه مسافران تبدیل شده است.

این بانوی قزوینی ادامه داد: این در حالی است که نمی شود از سوغاتی های قزوین گفت و به شیرینی های آن اشاره نکرد، همه ساله و در اسفند ماه که به روزهای آخر سال می رسیم، خانواده های قزوینی با دوستان و اقوام دور و نزدیک خود به دور هم جمع می شدند و با درست کردن شیرینی هایی چون نان برنجی، نان چایی، نان بادامی، نان چرخی، باقلوا، نان قندی و اتابکی آنها را داخل فر قرار می دادند تا برای ایام نوروز با شیرینی های خانگی از فامیل ها و دوستان خود میزبانی کنند.

دست خالی از قزوین باز نگردید

نوروز ۱۴۰۳، قزوین را همانند سال های گذشته میزبان گردشگرانی از نقاط مختلف کشور کرده است و امسال که عید نوروز مقارن با ایام ماه مبارک رمضان نیز شده، مسافران و گردشگران در شب های نوروزی به گشت و گذار این شهر می پردازند و در نهایت نیز با مراجعه به بازار و مغازه های این شهر سوغاتی های متنوعی را هم برای یادگاری و یا سوغات، تهیه می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha