فیلم | منابع طبیعی با احداث معادن جدید در مرزن آباد چالوس موافق است؟

نوشهر - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا معدن خواری، جنگل خواری و دریاخواری را جزو خطوط قرمز این اداره کل مطرح کرد و گفت : با هرگونه احداث معادن جدید در خطه غربی این استان به ویژه بخش مرزن آباد چالوس که این روز ها معدن داران مشکلاتی را ایجاد کرده اند، به شدت مخالفت می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معدن‌کاوی غیراصولی در عرصه‌های طبیعی این روزها به عنوان چالش زیست محیطی و تهدید انسانی دامن مرزن آباد را گرفته است؛ معضلی که فرماندار چالوس دلیل رانش پی‌درپی زمین در این بخش را فعالیت ۹ معدن شن و ماسه در منطقه می‌داند.

مرزن‌آباد شهرستان چالوس که همواره از منظر گردشگران به عنوان منطقه‌ای خوش آب و هوا با برخورداری از موهبت‌های طبیعی و خدادادی فراوان نظیر جنگل، کوه، چشمه‌های آب گرم شناخته می‌شود مدت‌هاست که بخشی از مناطق آن با چالش رانش زمین مواجه است و از سال‌های گذشته تاکنون هم خبرهای قابل توجهی از قهر طبیعت در منطقه و رانشی‌شدن بخشی از مناطق روستایی و انسداد بزرگراه تهران - شمال در بخشی از محدوده استان مازندران مخابره می‌شود.

براساس آمار فرمانداری چالوس در زمان حاضر ۶ روستای ناتر، بیجدنو، کنسدره، تله، فشکور و خارس با جمعیت ثابت دستکم ۵۰۰ خانوار که تا پنج هزار خانوار هم در فصل گردشگری افزایش می یابد در منطقه کوهستانی بخش مرزن آباد و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر چالوس قرار دارند که به دلیل معدنکاری با مشکل رانش زمین مواجه هستند و در صورت تدوام معدنکاری برای حفظ سلامت این روستا نشینان احتمال تخلیه این روستاها هم محتمل است.

از سوی دیگر حامیان محیط زیست و منابع طبیعی بارها برای متوقف کردن برداشت شن و ماسه و تخریب طبیعت منطقه اعتراضاتی را در سطح استان مازندران و کشور انجام داده اند اما صدای گوش خراش لودرها که روز و شب در منطقه شنیده می شود، حاکی از آن است که تاکنون توفیقی دراین مهم به دست نیاورده اند، هر بار که تن کوه و جنگل های اطراف مرزن آباد با انفجارهای مهیب معدن داران می لرزد بیم آن می رود که فاجعه ای هولناک رخ دهد.

سونامی رانش زمین به سمت روستاها و مناطق اطراف، زندگی ساکنان را با کابوسی هولناک همراه کرده است. کودکان این منطقه حتی در خواب هم از وحشت اینکه نکند اسیر خشم رانش زمین شوند و طومار زندگی شان در هم بپیچد، آرامش ندارند. دهیاران و بخشداران منطقه بارها برای ممانعت از این نوع آسیب زدن ها به طبیعت به صورت مکتوب وشفاهی و یا اخیرا در فضای مجازی اعتراضاتی را انجام داده اند.

حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزدرای مازندران - نوشهر حدود ۶۰۰ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی زیرپوشش دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha