۲ فروردین ۱۴۰۳، ۹:۰۰
کد خبر: 85419717
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خدمات دولت مردمی در دیار بادگیرها/ به عمل کار برآید

یزد- ایرنا- یزد از جمله استان‌هایی است که میزبان نخستین سفرهای دور دوم دولت بود، این سفر اواخر سال ۱۴۰۱ انجام شد، اما پیگیری مصوبات آن در سال ۱۴۰۲ صورت گرفت و برخی از آنها مانند طرح انتقال آب که زمان‌بر بود در همچنان با جدیت و پشتکار در دست اجرا است و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم، اقدام‌های شاخص و ارزشمندی در طول ۲ سال گذشته در استان یزد انجام داده است؛ اقداماتی که سال‌های سال از مطالبات مردم این دیار بود و محقق نشده بود اما دولت مردمی در این مدت به آنها جامه عمل پوشاند.

دولت سیزدهم‌ که با شعار دولت مردمی بر سر کار آمد، در ۲ سالی که از عمرش می‌گذرد، با وجود تنگناهای مالی، اقدامات ارزشمندی در نقاط مختلف کشور و از جمله استان یزد به انجام رساند و با عملکردی که تاکنون از خود بر جای گذاشته، نشان داده است که دست از تلاش مضاعف نخواهد کشید.

با نیم‌نگاهی به عملکرد دولت مردمی و انقلابی سیزدهم یا همان دولتِ کار، تلاش و اقدام و عمل، می توان به این‌ نکته پی برد که در مسیر خدمت به مردم از هیچ کوششی برای گره‌گشایی از مشکلات اقشار جامعه دریغ نکرده است.

برخی از این اقدامات دولت سیزدهم در استان یزد آرزویی دست نیافتنی و نشدنی بود که خوشبختانه با حمایت دولت مردمی و ورود شخص رییس جمهور در اجرای برخی طرح ها عملیاتی شد که شیرینی را برای مردم دارالعباده و دارالعلم یزد به همراه داشت.

استان یزد در چند حوزه به شدت نیازمند تحول بود، یکی از آرزوهای دیرینه مردم تامین آب بود که سال‌ها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کردند که این رویا در استان یزد در این دولت به واقعیت تبدیل شد.

گره‌گشایی دولت سیزدهم از مشکل تامین آب استان یزد از مهمترین اقدامات در استان است به طوری که در این زمینه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از محل حقوق دولتی معادن کشور با دستور رئیس جمهور به استان تخصیص یافت و اجرای این ابر طرح می‌تواند دغدغه آب آشامیدنی و صنعت استان را تا نیم قرن آتی رفع کند.

خط دوم انتقال آب به یزد پس از ۱۴ سال توقف، اجرایی شد که اگر این اتفاق رخ نمی داد شاید نامی از یزد در نقشه جغرافیایی کشور باقی نمی ماند یا به منطقه و مرز کوچک محدود میشد و این را باید مدیون رییس جمهور بود که خود شخصا پیگیر این پروژه بود و تا رسیدن به نتیجه، آن را دنبال کرد.

هدیه دولت سیزدهم در استان در بخش های مختلف استان کاملا مشخص و مشهود است و این اقدامات، استان را در مسیر شکوفایی قرار داده است:

۱۷ .۲. ۱۴۰۱ تزریق یک‌هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی به استان یزد

یکی از اقدامات بی‌سابقه دولت که در سفر دکتر رییسی و هیات دولت به استان محقق شد، تامین یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای استان بود.

این کمک، بیش از دو برابر کل بودجه عمرانی حدود ۷۰۰ میلیارد تومانی استان یزد است که مبین اهتمام جدی دولت به اجرای تعهدات است.

۲۲ .۱۰ . ۱۴۰۱ آغاز عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس به یزد

عملیات اجرایی ابر پروژه انتقال آب خلیج فارس به یزد ۲۲ دی سال ۱۴۰۱ با حضور رییس جمهور در یزد کلید خورد، این خط انتقال آب ۷۲۰ کیلومتر است و با هدف تامین آب صنایع و معادن و آشامیدن با ظرفیت انتقال آب تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال اجرا می شود.

اقدامات دولت سیزدهم در دیار بادگیرها؛ به عمل کار برآید

از جمله مزایای مهم اجرای این طرح می‌توان به ایجاد تحول اقتصادی در استان‌های مرکزی، رشد صنایع معدنی کشور به‌عنوان جایگزین نفت، حفظ روند توسعه صنایع معدنی در استان‌های مرکزی، ایجاد فرصت برای تأمین کمبود آب شرب شهرها و روستاها در استان‌های یزد، کرمان و اصفهان، توسعه کشاورزی صنعتی پربازده، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و حفظ ذخایر آب‌های زیرزمینی، رشد و توسعه پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در منطقه تحت پوشش، جلوگیری از مهاجرت، اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن کشور اشاره کرد.

با وجود وعده چهار ساله برای رسیدن اب به یزد، رییس جمهور از مسولان این پروژه خواست تمام تلاش خود را برای زودتر محقق شدن این پروژه یعنی کمتر از چهار سال به کار گیرند.

مبلغ ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از محل حقوق دولتی معادن برای اجرای این پروژه آبی اختصاص پیدا کرده است که در فاز اول ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب به استان منتقل می شود

۲۲ .۱۰. ۱۴۰۱ راه‌اندازی خط پشتیبان آب آشامیدنی یزد از منابع صنعت

یکی از مطالبات به حق مردم استان تامین پایدار آب آشامیدنی است مردم این دیار سال‌ها است از این موضوع رنج می‌برند و امید داشتند که روزی این مشکل رفع شود که این موضوع در دولت سیزدهم محقق و دغدغه مهم مردم استان برای تامین آب ضروری رفع شد.

در این راستا در دولت سیزدهم در کمتر از ۱۰ ماه با دستور رییس جمهور و تصویب کمیته آب کشور و با ابتکار استان، خط پدافندی انتقال آب از بخش صنعت به آب آشامیدن در کوتاه ترین زمان ممکن اجرا شد.

خط انتقال آب آشامیدنی یزد از منابع صنعت به‌منظور تأمین کمبود آب استان در پیک مصرف و نیز شرایط اضطراری است که در این دولت رقم خورد و با حضور رییس جمهور به بهره برداری رسید.

۲۲. ۱۰. ۱۴۰۱ آغاز ساخت ۲۳ هزار و ۶۰۰ مسکن ویلایی در یزد

عملیات ساخت ۲۳ هزار و ۶۰۰ واحد مسکن ویلایی با عنوان "پردیس زندگی"در دولت سیزدهم و با حضور رییس جمهور در استان یزد آغاز شد.

اقدامات دولت سیزدهم در دیار بادگیرها؛ به عمل کار برآید

این واحدها دارای یک طبقه حیاط دار و به صورت سه خوابه در شهر یزد به متراژ ۲۴۰ و در سایر شهرستان ها ۲۵۰ متر خواهد بود؛ ساخت واحدها تا مرحله سفت کاری انجام شده و پس از تکمیل در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

اکنون این واحدها با پیشرفت های مختلف در حال ساخت و تعدادی از آنها نیز آماده تحویل است.

۲۲ .۱۰. ۱۴۰۱ بهره برداری از جاده اسفندآباد ابرکوه به صفاشهر استان فارس پس از ۱۸ سال

مسیر اسفندآباد شهرستان ابرکوه به صفاشهر استان فارس بعد از ۱۸ سال بلاتکلیفی در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید.

عملیات اجرایی این طرح سال ۸۴ آغاز و در ۱۶ سال به دلایل مختلف این طرح متوقف شده بود، تکمیل این مسیر در دور اول رییس جمهور به استان یزد مصوبه شد و در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری رسید.

مسیر اسفندآباد - صفاشهر به طول ۲۰ کیلومتر و با اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریال امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان استان و شهرستان ابرکوه به بهره برداری رسید.

۱۵ . ۱۲. ۱۴۰۱ طرح بورسیه تحصیلی دانشجویان در بخش تولید و صنعت برای نخستین بار در کشور

طرح بورسیه تحصیلی دانشجویان، یکی از طرح های موثر در تکمیل بخشی از پازل اشتغال یزد است؛ ماندگاری نیروهای نخبه در استان و افزایش بازدهی صنایع از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.

خوشبختانه این طرح باعث ایجاد امید در نخبگان استان شده تا در تخصص و حرفه خود مشغول به کار شوند و یکی از نتیجه‌های مهم این طرح آن است که این استعدادها هدر نمی روند و باعث مهاجرت نیز نخواهد شد.

در قالب این طرح دانشجویان با گذراندن حدود ۵۰ واحد عملی در صنعت، ضمن برخورداری از بیمه و گذراندن دوران سربازی در قالب «سرباز فناور» در همان مجموعه در حوزه تخصصی خود مشغول به کار خواهند شد.

امسال ۹۵ دانشجو بورسیه صنایع استان شدند که در بخش صنعت همزمان با تحصیل فعالیت می‌کنند.

سال آینده دو هزار دانشجوی مستعد در صنایع کشور بورسیه می‌شوند که افزون بر حمایت تحصیلی، آینده شغلی دانشجویان نیز تضمین می‌شود.

۷ . ۲. ۱۴۰۲ بهره برداری از نخستین مرکز کاشت حلزون 

مرکز کاشت حلزون استان یزد در فضایی به گستره ۵۰۰ متر مربع در طبقه دوم بیمارستان شهید رهنمون یزد راه اندازی و برای ساخت آن ۱.۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

این مرکز دارای بخش های گفتار درمانی، شنوایی سنجی و تربیت شنوایی نیز است.

۱۱. ۲. ۱۴۰۲ واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت به چهار هزار نفر 

قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده برای ساخت مسکن،در دولت سیزدهم رقم خورد که در این زمینه در مجموع ۱۴ هزار و ۵۷۴ متقاضی استان برای دریافت زمین رایگان در قالب طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ثبت‌نام کردند.

اقدامات دولت سیزدهم در دیار بادگیرها؛ به عمل کار برآید

از این تعداد ۹ هزار و ۲۹۱ متقاضی واجد شرایط و تایید نهایی شدند که تاکنون زمین چهار هزار و ۸۱۷ نفر از آنان قرعه کشی و مشخص و قرار دادهای آنها هم منعقد شده است.

مابقی هم در آینده نزدیک اقدام از زمین برخوردار می‌شوند به طوری که استان یزد در واگذاری زمین رایگان به خانواده های مثبت سه و مثبت چهار رتبه نخست را در کشور کسب کرده است.

در مرحله نخست واگذاری سه هزار قطعه زمین به خانواده‌های دارای سه و بیش از سه فرزند استان در چارچوب قانون جوانی جمعیت در خرداد انجام شد.

۱۰. ۳. ۱۴۰۲ واگذاری سه باب منزل به خانواده های دارای فرزند چهار قلو

سه خانواده چهار قلویی یزدی که متولد سال ۱۴۰۱ بودند به دستور رییس‌جمهور توسط وزیر راه و شهرسازی، خانه هدیه گرفتند.

یکی از مشکلات سرراه خانواده ها برای بچه دار شدن هزینه گزاف مسکن است که در دولت سیزدهم در گام نخست این نگرانی از روی دوش خانواده‌های چهارقلو در استان یزد برداشته شد.

۷ . ۴. ۱۴۰۲ تک رقمی شدن نرخ بیکاری از مهمترین دستاوردهای دولت در یزد

بنا بر آمارهای رسمی کشور، نرخ بیکاری استان بعد از گذشت هشت سال که ۲ رقمی بود تک رقمی شد، به طوری که نرخ بیکاری ۱۱.۱ درصدی استان در سال ۱۳۹۹ به ۷.۲ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید و نرخ بیکاری مردان نیز به محدوده نرخ بیکاری طبیعی رسید و در بانوان به میزان ۶.۶ درصد کاهش یافت.

۲ . ۶. ۱۴۰۲ بهره برداری از ۴۳۵ طرح برق‌رسانی 

از آغاز دولت سیزدهم تاکنون بالغ بر ۴۳۵ طرح برق رسانی شرکت توزیع برق با اعتبار ۴۴۰ میلیارد تومان در این استان به بهره برداری رسیده است.

برق رسانی به ۲۴ روستا با اعتبار ۱۷ میلیارد تومان و تامین برق ۱۷ پروژه نهضت مسکن ملی با اعتبار ۳۳ میلیارد تومان از مهم ترین طرح های شرکت توزیع برق در دولت سیزدهم است.

۶.۶. ۱۴۰۲ حدود ۳۰ میلیون مترمکعب آب خلیج فارس به استان یزد منتقل می‌شود

استاندار یزد با تشریح پیگیری های انجام شده برای شتاب بخشی به روند اجرای پروژه انتقال آب از دریا به استان گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در اجرای این طرح ۲۰ تا ۳۰ میلیون متر مکعب آب تا دهه فجر امسال به استان منتقل می شود.

اقدامات دولت سیزدهم در دیار بادگیرها؛ به عمل کار برآید

«مهران فاطمی» در زمینه پیشرفت طرح های خط انتقال آب استان افزود: در حوزه پروژه های انتقال آب به استان سه طرح مطرح است که یکی از این طرح‌ها خط اول انتقال آب به استان که از سمت اصفهان به یزد اجرا شده و منبع تغدیه آن سرچشمه های کوهرنگ است که تخصیص آب استان از این خط ۹۸ میلیون مترمکعب است ولی به متوسط بین ۵۵ تا ۶۰ میلیون مترمکعب سالانه به یزد تخصیص یافته ، بنابراین همین خط یک ظرفیت خالی دارد و هیچ موقع تخصیص ۱۰۰ درصد از این آن به استان داده نشده است.

۲۷. ۷. ۱۴۰۲ بهره برداری از نخستین بیمارستان بحران جنوب شرق کشور 

نخستین بیمارستان بحران جنوب شرق کشور با زیربنای پنج هزار و ۲۴۰ مترمربع در دولت سیزدهم در یزد به بهره برداری رسید.

اقدامات دولت سیزدهم در دیار بادگیرها؛ به عمل کار برآید

این بیمارستان در ۲ طبقه ساخته شده و ۱۲۶ تخت دارد که ۳۳ تخت آن تخت ویژه است و همچنین این مرکز درمانی متشکل از ۶ اتاق عمل و بخش‌های زنان، داخلی، اعصاب، چشم و گوش و حلق و بینی، سی تی اسکن و نورولوژی است.

هزینه ساخت این بیمارستان ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعلام شده است.

۱۳ . ۱۰ . ۱۴۰۲ ساخت مخازن آب در دولت سیزدهم معادل کل دولت‌های پس از انقلاب در یزد است

اقدامات دولت سیزدهم در دیار بادگیرها؛ به عمل کار برآید

یک انقلاب و نهضت در حوزه اجرای مخازن در دولت سیزدهم در استان یزد اتفاق افتاده است؛ از ابتدای انقلاب تا قبل از دولت سیزدهم ۱۷۰ هزار متر مکعب مخزن ساخته شده بود اما در این دولت ۱۲۰ هزار متر مکعب مخزن آب به منطور افزایش پایداری آب شرب استان ساخته شده یا در حال ساخت است.

راه آهن یزد - اقلید آماده بهره برداری با تخصیص اعتبار ۶ هزار میلیارد ریال

«محمد جواد ابوالحسینی» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با بیان اینکه طرح راه آهن یزد - اقلید یکی از طرح‌های مهم در حوزه ریلی کشور است و یک ارتباط ریلی بین استان‌های فارس، اصفهان و یزد ایجاد می کند، گفت: این طرح با توجه به اقدامات انجام شده و همت دولت سیزدهم تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

۱۷. ۱۱. ۱۴۰۲ بهره مندی ۷۰ درصد مردم استان یزد تحت پوشش فیبرنوری

اجرای فیبری نوری به برکت دولت سیزدهم در وزارت ارتباطات اتفاق افتاده که این یک انقلاب و یک تحول بزرگ در مسیر اینترنت و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی است.

بهره مندی شهرها و روستاها به فیبرنوری هدیه دولت سیزدهم به مردم است که به صورت رایگان انجام می شود.

۲۹. ۱۱. ۱۴۰۲ گازرسانی به ۹۳ روستای استان یزد

در دولت سیزدهم در استان یزد گازرسانی به ۹۳ روستای استان صورت گرفت و ۷۲۷ روستای این استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

همچنین در این دولت، یکهزار و ۴۲۸ شبکه گاز شهری و روستایی در استان انجام شد و طول این شبکه ها به ۱۲ هزار و ۵۷۵ کیلومتر رسیده است.

در مدت یاد شده ۱۸ هزار و ۲۲۱ انشعاب برای مشترکان گاز نصب شد و در مجموع ۲۸۶ هزار و ۴۵۹ انشعاب گاز و شهری در استان واگذار شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha