گیلان بر مدار پیشرفت و جهش در دولت سیزدهم 

رشت - ایرنا - استان گیلان که از گذشته با عقب ماندگی مزمن در بسیاری از حوزه ها مواجه بوده در دولت سیزدهم به مدد توزیع بهتر منابع، کاهش نرخ بیکاری، افزایش بودجه عمرانی و هزینه ای، احیای واحدهای راکد، توجه به زیرساخت‌های کشاورزی و پیشرفت ۸۵ درصدی مصوبات سفر رئیس جمهورر حرکت و جهش بر مدار رشد و توسعه را آغاز کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان روز شنبه با تشریح دستاوردهای ۲ ساله دولت مردمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ با هدف توزیع بهتر منابع برخلاف سال های پیشین که بر اساس شاخص جمعیت انجام می شد، شاخص‌های محرومیت و مساحت شهرستان ها را در این بخش معیار و ملاک قرار داد تا سهم مناطق محروم در توزیع منابع افزایش یابد.

«شراره کاوسی» با اشاره به روند کاهشی نرخ بیکاری در دولت سیزدهم افزود: نرخ بیکاری به عنوان مهم‌ترین شاخص کلیدی که نمادی از عدم تعادل بازار کار تلقی می‌شود همواره برای سیاست گذاران این حوزه از اهمیت بسیاری برخوردار است که بر اساس نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار مرکز آمار ایران از ابتدای دولت سیزدهم نرخ بیکاری در این استان از ۷.۵ درصد در بهار ۱۴۰۰ به هفت درصد در بهار ۱۴۰۱ و ۶.۱ درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در این میان نرخ مشارکت اقتصادی یا همان نرخ فعالیت که از دیگر شاخص‌های مهم و اساسی بازار کار و یکی از اصلی‌ترین مولفه های تحلیل عرضه نیروی کار است نیز از ۴۶ و هشت دهم درصد در بهار ۱۴۰۰ به ۴۷ و ۲ دهم درصد در بهار سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است که این امر بیانگر افزایش جمعیت فعال در بازار کار و یا به عبارتی کاهش جمعیت غیر فعال است.

کاوسی در ادامه اظهار کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در تیر ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نیز ۴۰ و نیم درصد بود که در مقایسه با نرخ تورم نقطه به نقطه تیر ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ سه و هفت دهم درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: میزان تغییرهای ماهانه شاخص قیمت در تیر ۱۴۰۲ نیز نسبت به خرداد ۱۴۰۱، یک و هشت دهم درصد بود که در مقایسه با ۲ و ۶ دهم درصد این شاخص در سال ۱۴۰۰ هشت دهم درصد کمتر شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان عنوان کرد: همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی استان در سال ۱۴۰۰ آغاز به کار دولت سیزدهم ۲ و ۹ دهم درصد بود که طبق آخرین برآورد انجام شده در سال ۱۴۰۱ این رقم به سه درصد افزایش یافته است.

کاوسی با بررسی شاخص های توسعه ای استان از رشد ۶۸ درصدی اعتبارات هزینه ای خبر داد و افزود: اعتبارات هزینه ای استان گیلان در سال ۱۴۰۰ ابتدای دولت سیزدهم ۸۲۸ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۲ این میزان به یک هزار و ۳۹۴ میلیارد تومان افزایش یافت که در این بخش شاهد رشد ۶۸ درصدی بودیم.

وی بیان کرد: این رشد موجب شد رتبه اعتبارات هزینه‌ای استان گیلان در میان ۳۱ استان کشور از ۲۲ در سال ۱۴۰۰ به رتبه ۱۹ در ۱۴۰۲ ارتقا پیدا کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان افزود: در بخش اعتبارات هزینه‌ای مهم‌ترین اقدامات انجام شده تسویه مطالبات ذخیره مرخصی بازنشستگان ۱۴۰۰ به میزان ۱۶۷ نفر با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان، تسویه پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۵۴ میلیارد تومان، تامین اعتبار حدود ۶۰ درصد از ذخیره مرخصی بازنشستگان سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۱۹میلیارد تومان، تبدیل وضعیت کارکنان مشمول قانون ایثارگری به رسمی اعم از پیمانی، قراردادی، شرکتی، طرح‌های ملی و استانی، تامین اعتبار نیروهای تازه استخدام، تامین اعتبار برای پرداخت بدهی ها و دیون کارکنان و مانده مرخصی و تقویت پرداخت های کارکنان و برقراری افزایش حقوق فوق العاده ویژه برای هشت دستگاه اجرایی در سال ۱۴۰۱ بود.

رشد ۳۸ درصدی اعتبارات عمرانی گیلان در دولت سیزدهم

کاوسی گفت: در بخش اعتبارات عمرانی نیز جمع کل اعتبارات ابلاغی به استان گیلان از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه‌ای در ابتدای کار دولت سیزدهم، ۲ هزار و ۱۹۸ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۱ با ۱۳ درصد افزایش به ۲ هزار و ۴۸۱ میلیارد و در سال ۱۴۰۲ با ۳۸ درصد رشد به سه هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی توزیع بهینه منابع میان شهرستان‌های استان با تاکید بر افزایش سهم مناطق محروم از بودجه ابلاغی، تخصیص بهینه منابع بین پروژه‌های عمرانی با تاکید بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام به ویژه مناطق محروم و پروژه‌هایی که از مطالبات مردمی است، اعلام کرد و گفت: افزایش نظارت بر حسن اجرای پروژه‌های عمرانی از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم در بحث بودجه‌های عمرانی بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان در مورد اقدام های انجام شده در بخش جوانی جمعیت در گیلان نیز اظهار کرد: افزون بر اعتبارات تخصیص یافته به مطالعات پژوهشی در بخش جوانی جمعیت در مباحث عمرانی نیز ۱۳ میلیارد تومان برای تجهیز درمانگاه ناباروری الزهرا (س) رشت اختصاص یافته است.

احیای ۵۷ واحد صنعتی راکد در گیلان

کاوسی در ادامه به اقدام های انجام شده برای توسعه اشتغال و احیای واحدهای تولیدی اشاره و بیان کرد: طبق گزارش دریافتی از سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان ۵۷ واحد راکد در سال گذشته احیا شد و ۷۴ واحد معدنی نیز از طریق مزایده به بهره‌برداران واگذار می‌شود. طرح راه‌اندازی معادن کوچک مقیاس نیز با همکاری وزارتخانه مربوطه در دست مطالعه است که در ماه‌های آینده به نتیجه می‌رسد.

وی تصریح کرد: ۹۱ واحد صنعتی، کشاورزی‌ و گردشگری توسط بانک های گیلان تملک شده که طبق مصوبه استانداری باید از آنها رفع تملک شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان میزان سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت را نیز نوید بخش توسعه دانست و افزود: در بخش‌های لوازم خانگی، دارویی و سلولوزی نیز سرمایه‌گذاری های خوبی داریم که امسال به بهره‌برداری می‌رسند که با راه اندازی آنها بیش از پنج هزار فرصت شغلی جدید در استان ایجاد خواهد شد.

کاوسی با بیان اینکه تمام این اقدام ها در دولت سیزدهم انجام شده است، اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور مسایل و مشکلات واحدهای ایران پوپلین، احیاء گستر و پوشش و برک رفع شد و با افزایش ظرفیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

شاخص های توسعه بخش کشاورزی هم روند رو به رشد دارد

کاوسی همچنین اقدام های توسعه ای دولت سیزدهم در بخش کشاورزی استان شامل زراعت، باغبانی و دام را برجسته توصیف کرد و با استناد به گزارش جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: تنها در سال گذشته ۲۰۰ هکتار از آب‌بندان های استان لایروبی شد که این مقدار تا پایان امسال به ۵۰۰ هکتار می‌رسد.

وی از افزایش ۳۰۰ درصدی تولید زیتون در گیلان نیز خبر داد و گفت: با توجه به تاکیدهای رئیس جمهور با هدف تامین غذای سالم برای مردم و تقویت کارخانه‌های روغن‌کشی و کنسروسازی، از محل تبصره ۱۸ تسهیلات به این کارخانه‌ها پرداخت شد.

کاوسی یادآوری کرد: امسال با صرفه جویی ۲۰ درصدی مصرف آب، عملکرد حوزه برنج در استان ۱۰ درصد افزایش یافت. در بخش تسهیلات سال گذشته نزدیک به چهارهزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی اختصاص یافت که یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل وام‌های تبصره‌ای بود که رشد قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با دولت قبل را شاهد بودیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان بیان کرد: در بحث زیرساختی مصوبات سفر ریاست جمهوری در انتقال آب با لوله و احداث ایستگاه های پمپاژ طرح تجهیز و یکپارچه سازی زمین های شالیزاری نسبت به سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی داشت.

وی یادآور شد: در دولت سیزدهم در حوزه اصلاح ساختار شالیکوبی و کاهش ضایعات تسهیلات تبصره‌ای به این بخش اختصاص یافت و ۲ واحد کشتارگاه پیشرفته مرغ در شهرستان‌های ضیابر و کومله به ترتیب با ۴۰۰ و ۴۵۰ میلیارد اعتبار در حال احداث است. کاوسی با بیان اینکه پس از ۶۰ سال این دولت سیزدهم است که برای سنددار کردن زمین های شالیزاری اقدام کرده است، گفت: پیش نیاز اجرای این طرح رفع تداخلات است و تا امروز نزدیک به ۱۶۰ هزار هکتار زمین های شالیزاری در استان رفع تداخل شده است. این طرح از شعارهای دولت سیزدهم بود که محقق شد و تا کنون از ۱۶۰ هزار هکتار برای ۵۶ هزار هکتار سند مالکیت صادر شده است و تا پایان سال ۱۴۰۲ باید این رفع تداخلات صورت گیرد.

تولید ۷۵۰ هزار اصله نهال در گیلان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان در مورد کاشت یک میلیارد درخت در کشور که دستور رئیس جمهوری است نیز گفت: تعهد استان گیلان ۴۰ میلیون درخت است که در استان ۷۵۰ هزار اصله نهال در نهالستان‌های دولتی و بخش خصوصی پرورش داده شد و گیلان آمادگی دارد نهال سایر استان های کشور را نیز تامین کند.

وی تاکید کرد: در صنعت مرغداری نیز در تولید مرغ از رتبه پنجم کشوری در دولت قبل گیلان اکنون به رتبه سوم ارتقاء یافته و افزون بر تامین نیاز استان بخشی از نیاز دیگر استان ها را نیز تامین می‌کند.

کاوسی ادامه داد: در بخش صدور مجوز برای واحدهای تولیدی شامل سردخانه‌ها، مرغداری، آبزی‌پروری، ماهیان خاویاری و گرم آبی نیز در این مدت شاهد استقبال سرمایه‌گذاری در استان هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان یکی از مزیت های سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی در حوزه شیلات را پرورش ماهیان خاویاری در نوار ساحلی و دیگر نقاط استان گیلان با کیفیت بالا اعلام کرد و افزود: در استان ۱۰۰ واحد پرورش ماهیان خاویاری وجود دارد که بیش از ۷۰۰ نفر در آنها اشتغال دایم دارند.

کاوسی ارزش صادرات محصولات شیلاتی از استان گیلان را سه میلیون دلار اعلام و اضافه کرد: برای افزایش این تعداد واحدهای پرورش ماهیان خاویاری مجوزهای جدیدی هم در سال جاری صادر شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان بخشی از اقدام های دولت سیزدهم در بخش کشاورزی و منابع طبیعی را نیز حمایت از کشاورزان در زمینه های گوناگون همچون افزایش نرخ خرید تضمینی محصول هایی مانند برگ سبز چای، برنامه احیا و بازسازی زمین های کشاورزی، آموزش و توانمندسازی عاملان زنجیره ارزش بخش کشاورزی استان به میزان ۳۶ هزار نفر روز و ترویج دانش و فناوری در میان بهره برداران بیش از ۴۸۰ مورد اعلام کرد.

کاوسی افزود: نوسازی و تجهیز ۲۴ مرکز کشاورزی، مبارزه بیولوژیک و به کارگیری فرآورده ها و تجهیزات مبارزه غیر شیمیایی در بیش از ۳۵۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان، افزایش گستره زمین های مجهز به سامانه های آبیاری به میزان ۵۶ درصد، افزایش ۱۸ دهم درصدی تولید گیاهان دارویی با تولید بیش از ۲ هزار تن در ۱۴۰۱ برخی دیگر از اقدام های توسعه ای دولت سیزدهم در استان است.

وی گفت: اجرای عملیات آبخیزداری در بیش از ۵۲ هکتار از عرصه های طبیعی استان که نسبت به ۱۲ ماه منتهی به مرداد ۱۴۰۰ بیش از هفت درصد رشد داشته است و از جمله این تلاش ها است.

به گفته وی، اجرای عملیات مرتع داری با افزایش ۵۵ درصدی در ۱۴۵ هزار هکتار از مراتع استان و افزایش اجرای طرح های کاداستر از ۶۲۱ هزار و ۳۹۴ هکتار به یک میلیون و ۳۰۸ هزار و ۶۵۰ هکتار در سال ۱۴۰۱ با بیش از ۱۰۰ درصد رشد از دیگر اقدام های دولت سیزدهم در بخش کشاورزی استان گیلان بوده است.

تحقق ۸۵ درصدی اعتبارات سفر رییس جمهور در گیلان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان اعلام کرد: افزون بر اعتبارات استانی از محل اعتبارات سفر ریئیس جمهور به استان گیلان از بهمن ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۲، چهار هزار و ۳۱۴ میلیارد تومان برای اجرای مصوبات سفر تخصیص یافته و پرداخت شد که عمده تخصیص صورت گرفت به صورت نقدی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان از پیشرفت امیدبخش مصوبات سفر دولت مردمی به گیلان خبر داد و افزود: تعداد قابل‌توجهی از پروژه‌های سفر ریاست جمهوری به استان گیلان در سال جاری راه اندازی و افتتاح خواهد شد.

کاوسی با اشاره به تحقق ۸۵ درصدی اعتبارات تعهد شده سفر ریاست‌جمهور به گیلان در ۲ سال اول عمر دولت سیزدهم گفت: برای ۱۲۹ پروژه دستگاه‌های اجرایی در استان هفت هزار و ۱۴۱ میلیارد تومان اعتبار در سفر ریاست‌جمهوری طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ مصوب شد که در ۲ ساله اول (۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) ۵۰ درصد کل تعهد چهارساله و۸۵ و نیم درصد تعهد ۲ سال اول تحقق‌یافته است.

وی با بیان اینکه اعتبار تعهد شده سفر در سال ۱۴۰۰ برابر با یک هزار و ۷۸ میلیارد تومان بود، بیان کرد: در نخستین سال آغاز به کار دولت یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد که بیش از اعتبارات تعهد داده شده بوده و به عبارتی ۱۱۱ درصد از اعتبارات محقق شده است.

کاوسی با اشاره به اعتبار سه هزار و ۲۰۷ میلیارد تومانی تعهد شده در سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: ۲ هزار و ۴۶۴ میلیارد تومان از اعتبارات برابر با ۷۶ درصد محقق شده است. در مجموع سه هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان از اعتبارات سفر در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ پرداخت شده، بنابراین ۸۵ درصد تعهدها در گیلان محقق شد.

وی تعهدهای سفر رئیس جمهور برای سال ۱۴۰۲ را برابر با یک هزار و ۹۸۳ میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۳ برابر با ۶۹۷ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای نخستین بار در سفر رئیس جمهور تأمین اعتبار پروژه ملی احداث کمربندی بندر انزلی با استفاده از ظرفیت قانونی ماده ۵۶ تحقق یافت ضمن آن که برای اتمام ساخت بیمارستان لاکان رشت نیز اقدام های لازم جهت برخورداری از این ظرفیت قانونی در دست اجرا است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان بیان کرد: با توجه به فعال‌شدن پروژه‌های عمرانی استان با ابلاغ اعتبارات سفر رئیس جمهور به گیلان امسال تعداد قابل‌توجهی از این پروژه‌ها در استان بهره برداری و افتتاح خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha