فرود بمب اوکراین در پنج متری انبار سوخت نیروگاه اتمی زاپروژیا

مسکو- ایرنا- سرویس مطبوعاتی نیروگاه اتمی زاپروژیا اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین، یک بمب را به سمت این نیروگاه پرتاب کردند که در پنج متری محل ذخیره سوخت این نیروگاه فرود آمد.

به گزارش ایرنا،‌ خبرگزاری ریانووستی روز پنجشنبه ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ به نقل از سرویس مطبوعاتی بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا نوشت: این بمب به محوطه حصاری که مخازن سوخت گازوئیل پشت آن قرار دارد انداخته شد. اگر مخازن مورد اصابت قرار می گرفت، ممکن بود عواقب ناگواری به دنبال داشته باشد.
یوری چرنیچوک مدیر نیروگاه اتمی زاپروژیا در ویدیویی توضیح داد: این بمب در پنج متری از حصار تاسیسات ذخیره سوخت این نیروگاه انداخته شد؛ به پرسنل یا تجهیزات آسیبی وارد نشد.
سرویس مطبوعاتی این نیروگاه یادآور شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه های خود به غیرقابل قبول بودن چنین حملاتی اشاره می کند، اما گلوله باران همچنان ادامه دارد.
بنا بر این گزارش، یک روز قبل چرخش کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این نیروگاه انجام شد.
بر این اساس، نیروگاه اتمی زاپروژیا بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا است. از اول سپتامبر ۲۰۲۲ (۳۱ شهریور ۱۴۰۱) کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور دائم در این نیروگاه حضور دارند.

به گزارش ایرنا، حمله نیروهای مسلح اوکراین به مناطقی از زاپروژیا در حالی صورت گرفت که رأی‌گیری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در این منطقه تازه الحاق شده به این کشور در حال انجام است.
رأی‌گیری سراسری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه ۲۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ صورت می‌گیرد اما رأی‌گیری در برخی مناطق صعب العبور همچنین برای ساکنان مراکز مسکونی استان زاپروژیا که در خط مقدم در منطقه عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین قرار دارند نیز آغاز شده است.

رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی را که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد. این عملیات نظامی تاکنون ادامه دارد و کشورهای غربی ضمن اعمال تحریم‌ها بر روسیه، سلاح و مهمات در اختیار اوکراین قرار می‌دهند.

در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ (۸ مهر ۱۴۰۱) پوتین رئیس جمهور روسیه و سران دونتسک و لوهانسک و همچنین مناطق زاپروژیا و خرسون معاهده‌هایی را در مورد الحاق خود به روسیه امضا کردند.
بر اساس نتایج همه‌پرسی که از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲ (۱ تا ۵ مهر ۱۴۰۱) برگزار شد، ساکنان این مناطق به الحاق مجدد به روسیه رأی دادند (دونتسک با ۹۸.۴۲ درصد آرا، لوهانسک با ۹۹.۲۳ درصد آرا، خرسون با ۸۷.۰۵ درصد آرا و زاپروژیا با ۹۳.۱۱ درصد آرا) و این مناطق در ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۲۲ بخشی از روسیه شدند.
ساکنان مناطق صعب العبور و دوردست و همچنین ملوانان کشتی‌هایی که آمدن آنها به شعب رأی گیری در روزهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری روسیه دشوار است، می توانند زودتر از سایر مناطق این کشور رأی خود را به صندوق بیاندازند.
علاوه بر این، انتخابات برای ساکنان مراکز مسکونی استان زاپروژیا که در خط مقدم در منطقه عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین قرار دارند نیز آغاز شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha