۲۳ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۰۵
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85416159
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایثار و شهادت، فرهنگی که جان می‌بخشد

۲۳ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۰۵
کد خبر: 85416159
ایثار و شهادت، فرهنگی که جان می‌بخشد

زنجان - ایرنا - ایثار و شهادت از شاخص‌ها و فضایل اخلاقی برتر، ارزشمند و قابل احترام است و ترویج و نهادینه کردن آن موجب رشد فرهنگی و معنوی هر جامعه‌ای می‌شود که در کشور ما نیز نمود عینی و بارز آن فداکاری‌های رزمندگان اسلام طی هشت سال دفاع مقدس با تقدیم ۲۲۰ هزار شهید و ثبت ۶۲۰ هزار جانباز در تاریخ است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ ایثار و شهادت همواره از واژه های مقدس و قابل احترام برای همه جوامع، هر ملت و با هر دین و مذهبی است و کسانی که برای دفاع از سرزمین و مردم کشور خود فداکارانه و با تقدیم بزرگترین و ارزشمندترین دارایی خود در مقابل متجاوزان می ایستند و با جان و دل از مردم خود دفاع می کنند همیشه قابل احترام و قدردانی هستند.

از همین رو همواره برای پاسداشت ارزش های انسانی تاکید شده تا این فرهنگ غنی در جامعه نهادینه شود و به خصوص نسل جوان کشور با شاخص های والای انسانی بیش از پیش آشنا شوند.

ایثار و شهادت از فضایل اخلاقی ارزشمند و نهادینه شدن فرهنگ آن موجب ارتقای فرهنگی هرچه بیشتر جامعه است.نهادینه شدن این فرهنگ غنی و اهمیت دادن به جایگاه رفیع شهدا و ایثارگرانی که بدون هیچ چشمداشتی با بخشش جان خود،‌ موجب پیروزی و سربلندی ملتی می شوند، از فضایل اخلاقی است که رشد فرهنگی و ارتقای هرچه بیشتر جامعه را موجب می شود.

در کشور ما نمود بارز این ایثار و از جان گذشتگی ها در هشت سال دفاع مقدس و زمانی بود که ایران اسلامی در برابر تجاوز رژیم بعث قرار گرفت که جوانان این مرز و بوم با اخلاص و تنها برای دفاع از خاک و ناموس خود در برابر دشمنان تا بن دندان مسلح قرار گرفتند و با نثار جان خود دشمنان را از دستیابی به اهداف شومشان ناکام گذاشتند.

در حال حاضر نیز همچنان دشمنان با هجمه های فرهنگی در پی توطئه هایی علیه ایران اسلامی هستند که مقابله با آن و پیروزی در این میدان که بسیار مخرب تر از میادین جنگ نظامی است نیازمند ترویج، تبیین و بسط فرهنگ ایثار و شهادت است.

انتقال این امر مهم به نسل جوان به یقین بهترین سپر در برابر تهاجم فرهنگی بیگانگان و مصون سازی کشور است که برای تحقق بهتر این امر سالروز تاسیس بنیاد شهید /۲۲ اسفندماه/ به عنوان روز شهید نامگذاری شده است.

ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت باید از مدارس آغاز شود

استاندار زنجان فرهنگ ایثار و شهادت را فراتر از همه داشته ها دانست و گفت: ترویج این فرهنگ باید از مدارس و با گنجاندن واحدهای درسی برای دانش آموزان آغاز شود.

محسن افشارچی افزود: روحیه ایثارگری و جانبازی بزرگترین و ارزشمندترین داشته جوانان ایران اسلامی است و بزرگداشت مقام شهید و ایثارگر موجب استحکام پایه های نظام مقدس جمهوری اسلامی می شود.

وی به ضرورت پرداختن به موضوع ایثار و شهادت تاکید کرد و اظهار داشت: ایران اسلامی تمامی داشته خود را مدیون خون شهدا و ایثارگرانی است که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و برای سربلندی، عزت و عظمت ایران و ایرانی در برابر دشمنان ایستادند.

ایثار و شهادت، فرهنگی که جان می‌بخشد

اقتدار و عزت ایران اسلامی مدیون خون شهداست

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه نیز ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تبیین دستاوردهای جانبازی های رزمندگان اسلام طی هشت سال دفاع مقدس را در میان جوانان موجب تقویت و ماندگاری این فرهنگ والا و ارزشمند دانست و گفت:‌ ایران اسلامی امروز اقتدار و عزت خود را مدیون خون شهداست و از همین رو پاسداشت این جانفشانی ها نیز جز با نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه میسر نیست.

زنده نگهداشتن نام و فرهنگ شهدا از اولویت های مهم کشور و ضامن اقتدار ملی است.حجت الاسلام علی خاتمی اظهار داشت: زنده نگهداشتن نام و فرهنگ شهدا از اولویت های مهم و اصلی کشور باید باشد چرا که احیا و تقویت این فرهنگ ضامن اقتدار ملی و زمینه ساز ثبات اجتماعی است و حساسیت بیش از بیش آحاد مردم نسبت به آن موجب حفاظت از ارزش ها و دستاوردهای نظام می شود.

وی با تاکید بر اینکه شهدا نزد پروردگار روزی می خورند و نیازی به ما ندارند، تصریح کرد:‌ همه ما نیازمند الگو گرفتن از شهدا و پیمودن راهی هستیم که آنان رفتند و به رستگاری رسیدند.

شهدا، مشعل‌داران پیروزی و آزادی و استقلال کشور هستند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان در این باره گفت: عزت، اعتبار و پشتوانه واقعی هر کشوری سرمایه انسانی آن است که برای تحقق آرمان‌های والای آن سرزمین، ایثارگری و از خود گذشتگی کرده و آرامش، امنیت و اقتدار را به هموطنان خود هدیه داده‌اند.

عباس برزگر با بیان اینکه شهادت، عزت ابدی است و شهدا، مشعل‌داران پیروزی، آزادی و استقلال کشور هستند، افزود: عزت و امنیت امروز کشور، مرهون مجاهدت و جانفشانی شهیدانی است که با تاسی از سیره حضرت امام حسین (ع) و با نثار جان خود در راه دفاع از اسلام و حراست از مرزهای کشور به عالی‌ترین مقام و درجه نزد خدای خود دست یافتند و درس فداکاری، وفاداری، از خود گذشتگی و شجاعت، شهامت و صداقت را در تاریخ به نام خود جاودانه کردند.

وی با اشاره سالروز تاسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌فرمان امام(ره)، اظهار داشت: بنیاد شهید به فرموده امام(ره) افضل نهادها و وظیفه آن خدمت به خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بوده و به‌عنوان یک نهاد پیشرو در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت همواره اقدامات مؤثری را انجام داده است.

برزگر با بیان اینکه یک هزار و ۶۴۷ شهید استان معادل ۸۷ درصد در سن ۱۰ تا ۳۰ سال بودند، خاطرنشان کرد: استان زنجان سه هزار و ۵۳۵ شهید را در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده است که از این تعداد پرونده ۲ هزار و ۹۱۸ شهید در استان قرار دارد و بیشترین این شهدا از میان نیروهای مردمی داوطلب و بسیجیانی هستند که به جبهه های حق علیه باطل اعزام شده بودند.

وی تصریح کرد: بالاترین تعداد شهدای این استان مربوط به علمیات های کربلای پنج با ۱۸۶ شهید، عملیات والفجر هشت با ۱۲۵ شهید، عملیات خیبر با ۱۲۰ شهید و عملیات بیت المقدس با ۱۰۱ شهید است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را از مهمترین برنامه ها و فعالیتهای بنیاد شهید و امور ایثارگران ذکر کرد و گفت: ۷۵ درصد از ماموریت ها و وظایف این بنیاد بر اساس اساسنامه آن مربوط به موضوعات فرهنگی و ترویجی و ۲۵ درصد در حوزه معیشتی است.

برزگر افزود: متاسفانه با توجه به دغدغه های خانواده ها، این بنیاد به عنوان دستگاه خدمات رسان معرفی شده است در حالیکه بنیاد شهید و امور ایثارگران، تولید خدمتی ندارد و متولی پیگیری و امور این خانواده ها و مطالبه گر است و از دستگاههایی که تکلیفی در این خصوص دارند امور را پیگیری می کند.

وی با بیان اینکه کارگروه های فرهنگی ایثار و شهادت در استان ها به ریاست استانداران و در شهرستانها به ریاست فرمانداران تشکیل شده است، اظهار داشت: با مصوبات این کارگروه‌ها، دستگاهها موظف شده اند به غیر از اعتبارات جاری، یک درصد از اعتبارات خود را در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هزینه کنند.

ایثار و شهادت، فرهنگی که جان می‌بخشد

برزگر با اشاره به برخی از برنامه های برگزار شده در دستگاهها که تنها عنوان ایثار و شهادت را دارد و اثرگذاری لازم را ندارد، ابراز امیدواری کرد:‌ امیدواریم با ارزیابی هایی که پایان سال انجام می شود شاهد فعالیت های اثر گذار در حوزه انتقال فرهنگ غنی ایثار و شهادت باشیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ روز بزرگداشت شهدا /۲۲ اسفندماه/ یکی از برنامه های این بنیاد، تجلیل از دستگاههای برتر در حوزه ایثار و شهادت است که روز گذشته ۱۳ دستگاه در این زمینه تجلیل شدند.

با گذشت بیش از ۱۱ سال از تصویب قوانین حمایت و ارتقا سطح معیشت خانواده های ایثارگران تاکنون تنها ۳۳ درصد آن اجرایی شده است.مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان به اقدامات انجام شده در جهت حمایت و ارتقای سطح معیشت این خانواده اشاره کرد و گفت:‌ یک سری قوانین ایثارگری برای حمایت از خانواده‌های شهدا و ایثارگران با هدف ارایه خدمات و ارتقای سطح معیشت آنها مصوب شده که تاکنون با گذشت ۱۱ سال از تصویب این قوانین تنها ۳۳ درصد آن اجرا شده است.

وی ادامه داد: محدودیت های مالی و برخی دستورالعمل های دست و پاگیر موجب شده خدماتی که باید به این خانواده ها ارایه شود آنگونه که باید و شاید اجرا نشود و برای تحقق ۱۰۰ درصدی آن باید همه دستگاهها پای کار باشند.

سهم استان زنجان از ۲۲۰ هزار شهدای دفاع مقدس کشور ۳۵۳۵ شهید و از ۶۲۰ هزار جانباز، ۶ هزار و ۷۰۰ جانباز است که ۵۸۰ نفر از این تعداد آزاده هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha