۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۰۸
کد خبرنگار: 2218
کد خبر: 85415456
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بِلیطَک و بِلیطی در خوزستان متولد شدند

۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۰۸
کد خبر: 85415456
بِلیطَک و بِلیطی در خوزستان متولد شدند

اهواز - ایرنا - "بِلیطک" و "بِلیطی" نام عروسک‌های محیط زیستی هستند که به تازگی توسط چند فعال فرهنگی و محیط زیستی در خوزستان رونمایی شده‌اند تا با اقدامات نمادین و برنامه های فرهنگی یاریگر درختان بلوط و محیط زیست باشند.

به گزارش ایرنا جمعی از فعالان فرهنگی و زیست محیطی در تازه‌ترین اقدام خود ۲ عروسک زیست محیطی را طراحی و ساخته‌اند تا از طریق این عروسک‌ها اهمیت حفظ درخت بلوط را به کودکان آموزش دهند.

بِلیطی و بِلیطَک که میوه‌ درخت بلوط هستند به‌عنوان عروسکی محیط‌زیستی در خدمت آموزش حفاظت از همه عناصر طبیعت همچون درختان، خاک، سنگ، زیست‌مندان، تالاب، رودها و... قرار می‌گیرند و قرار است مباحث حفاظتی و شناختی در مورد طبیعت را با بیانی ساده، شیرین، جذاب و کودکانه و در قالب ظرفیت‌های مختلف ادبی و هنری از جمله شعر، داستان، قصه، بازی، داستان کتب درسی، عروسک‌گردانی، تئاتر، اینفوگرافی، انیمیشن، هوش مصنوعی، طنزپردازی و نقاشی ارایه دهند.

مریم حسینی، فرزاد موسوی، سارا حسینی و علی طهماسبی فعالان فرهنگی و محیط‌زیستی تیم سازنده این عروسک هستند که با توجه به نیاز به یک عروسک آموزشی محیط زیستی اقدام به ساخت این عروسک کرده‌اند که در قالب ۲ شخصیت بانو "بِلیطَک" و آقای "بِلیطی" عرضه شده‌اند.

بِلیطَک و بِلیطی در خوزستان متولد شدند

بلوط سرمایه ملی

بلوط یکی از گونه‌های درختی غرب کشور است. رویشگاه اصلی این گونه گیاهی رشته‌کوه‌های زاگرس است که در استان‌های غربی کشور از فراوانی بالایی برخوردار است. این درخت با توجه به کارکردهای منحصر به خود همچون حفاظت از خاک، جذب نزولات آسمانی، تامین علوفه و ایجاد بستر اسکان عشایر منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است و از طرف دیگر هر اصله درخت ۵۰ تا ۱۰۰ ساله بلوط از ارزش اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و اکولوژیکی بالایی برۀآورد می‌شود.

حفظ این گونه درختی به عنوان یک سرمایه ملی نیازمند مشارکت حداکثری است از این رو فعالان محیط زیستی طی یک دهه گذشته تلاش‌های متعددی برای آگاه‌سازی و حفظ این گونه با راهکارهای مختلف داشته‌اند.

بِلیطَک و بِلیطی در خوزستان متولد شدند

عروسک زیست محیطی

علی طهماسبی، فعال محیط زیستی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: باتوجه به نبود یک عروسک محیط زیستی، این عروسک با رویکرد فرهنگ‌سازی و آموزش کودکان در حوزه شناخت، حراست و پاسداشت مایملک طبیعی با پارچه‌های دور ریز و با الهام از لباس ایرانی ساخته شده که در حقیقت میوه بلوطی است که نامش برگرفته از تلفظ میوه بلوط در زبان لری بختیاری است.

علی طهماسبی بیان کرد: قوم لر در کنار سایر اقوام ایرانی، هزاران سال در جوار زاگرس و جنگل‌های بلوط زیست کرده است و در طول تاریخ به ویژه قحطی‌های بزرگ با ارتزاق از میوه بلوط توانستند با سلامت تنگناهای تاریخی و سیل حوادث را پشت سر بگذارند.

وی افزود: بلوط برای این اقوام سرپوش، گرمابخش، امنیت‌آور و خوراک بوده است و به واسطه همین جغرافیا و جنگل بلوط پاسبانان صدیق و دلاوری برای ایران عزیز بوده‌اند از این رو این درخت نه یک بخش از زندگی بلکه همه زندگی این اقوام ایرانی است.

ادای دینی به درخت بلوط

این فعال محیط زیستی بیان کرد: برخی از کودکان در ایل بختیاری به واسطه قوت غالب والدین خود و میلادشان در جوار درخت بلوط نام "بِلیطی" یا فرزند بلوط برخود گرفتند تا ادای دینی به این درخت مقدس و نجات بخش باشد.

وی ادامه داد: سازندگان این عروسک بر اساس همین روایت و رویداد با الهام گرفتن از میوه بلوط اقدام به ساخت شخصیت عروسکی آن در ۲ قالب شخصیتی آقا به نام "بِلیطی" و خانم به نام "بِلیطَک" نموده‌اند.

وی هدف از ساخت این عروسک را ارائه آموزش مباحث محیط‌زیستی و آشنایی کودکان به محیط‌زیست عنوان کرد.

سارا حسینی، فعال محیط زیستی گفت: برای ساخت این عروسک با تعدادی از هنرمندان خوزستانی گفت‌وگو کردیم و قرار شد شخصیتی خلق کنیم که جنبه آموزشی برای کودکان داشته باشد.

وی بیان کرد: عروسک های بلیطی و بلیطک در واقع یک عروسک دختر و پسر هستند که طراحی آن را فرزاد موسوی انجام داده است ئو سعی شده در آن از عناصر بومی"، نماد بختیاری اسفاده شود

رویشگاه بلوط

پهنهٔ رویشی زاگرس شامل رشته کوه های زاگرس، وسیع ترین و اصلی ترین رویشگاه گونه های مختلف بلوط در ایران بوده است. جنگل های بلوط منطقه زاگرس از منتهی‌الیه شمال غربی کشور از (استان آذربایجان غربی) آغاز و سپس غرب (استان‌های کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان) و جنوب غرب ایران (استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس) را در بر می گیرد.

در بین ۱۱ استان واقع در ناحیه رویشی زاگرس، استان های فارس، لرستان و خوزستان بیشترین وسعت رویشگاه های جنگلی و درختی را دارا هستند. خوزستان با ۹۸۰ هزار هکتارعرصه‌های جنگلی سومین استان کشور از لحاظ پوشش گیاهی حوزه‌ی زاگرسی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha