۲ واحد دارویی همدان در آستانه بهره برداری قرار دارد

همدان- ایرنا- معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: اجرای۲ شرکت دارویی همدان در مراحل نهایی بوده و تا اوایل سال آینده راه اندازی می شود و یک شرکت تولید دارو نیز در حال دریافت مجوز است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قدرت الله رستمی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: هم اینک چهار شرکت تولید دارو و مکمل در شهرستان های تویسرکان و کبودرآهنگ فعال هستند که شامل شرکت تولید داروهای مخدر، یک شرکت تولید مواد اولیه دارویی و ۲ شرکت تولید مکمل است.

وی اضافه کرد: علاوه بر عرضه تولیدات این شرکت های دارویی در کشور، تولیدات این واحدها به دیگر کشورها نیز صادر می شود و یکی از شرکت ها که تحت لیسانس کشور خارجی در حال تولید دارو است هم امکان صادرات دارو را دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بیان کرد: تنها یکی از این شرکت ها بیش از ۲۰ قلم دارو به میزان انبوه تولید می کند.

رستمی یادآوری کرد: ۳۰۴ داروخانه روزانه، نیمه وقت و شبانه روزی در این استان فعال است که در حوزه داروخانه شبانه روزی ۲۰ درصد افزایش و در مجموع شمار داروخانه ها هشت درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی اصافه کرد: ۵۰ شرکت کار توزیع دارو را بر عهده دارند که بیشتر آنها داخل استان فعال بوده و سبد دارویی استان را تامین می کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره عرضه شیرخشک در داروخانه ها بیان کرد: شیرخشک یک کالای مصرفی ضروری برای کودکان است و با توجه به ارزان بودن آن ، دست اندازی هایی به این کالا یارانه ای می شد یعنی افراد سودجو برای دیگر مصارف، شیرخشک را از سیستم عرضه صحیح دولت خارج می کردند.

رستمی افزود: طرح دارویار از سال گذشته آغاز و به خوبی اجرا و در بخش شیر خشک هم سیاست ارزی شیرخشک از اوایل مهر ۱۴۰۲ شروع شد که با تلاش این مجموعه، چندین مرحله بازرسی از داروخانه و شرکت ها با هدف احصای موجودی برای به روز کردن قیمت و حذف یارانه انجام شد.

وی گفت: ۳۷۰ عطاری دارای مجوز در همدان وجود دارد و در مقابل حدود ۱۰۰ عطاری فاقد مجوز هم در حال عرضه محصولات هستند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بیان کرد: وزارت بهداشت نقشی در صدور مجوز عطاری ها ندارد بنابراین پیشنهاد شده در راه اندازی این اماکن علاوه بر صمت و سایر نهادها از حوزه علوم پزشکی نیز استعلام و تاییدیه دریافت شود.

رستمی تصریح کرد: گرایش روز افزون مردم به استفاده از گیاهان دارویی و داروهایی سنتی به جای مصرف داروهای صنعتی و فراوانی تبلیغات در این زمینه موجب رشد قارچ گونه عطاری های فاقد مجوز شده است.

وی درباره کمبود برخی از اقلام دارویی گفت: کمبود دارو تنها مختص همدان یا کشورمان نیست بلکه در همه کشورهای جهان این کمبود وجود دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: اواخر سال گذشته همدان با کمبود ۲۰۰ قلم دارو مواجه بود که این رقم در سال جاری به ۷۰ قلم کاهش داشته است.

رستمی اضافه کرد: علوم پزشکی در برخی از اقلام دارویی از جمله داروهای برند کمبودی ندارد بلکه این قبیل داروها را مدیریت شده و مرحله به مرحله به بیماران می دهد تا به جای دپو در خانه در داروخانه دپو شود یعنی به جای مصرف سه ماه مصرف ۲۰ روز بیمار تحویل می شد.

وی افزود: با وجود افزایش تولید برخی داروها اما در مقطعی کفاف میزان تقاضای بیماران را نمی داد که در بررسی ها مشخص شد علت این موضوع تجویز غیر منطقی دارو از سوی پزشک یا درخواست و اصرار بیمار برای تجویز این اقلام و اجابت نابجای پزشکان بوده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: البته در مقطعی به علت بروز یکسری بیماری های ناشناخته پزشکان دست به عصا حرکت کرده و برخی داروها را تجویز می کردند که با گذشت زمان و شناخت ابعاد این بیماری ها، دیگر این داروها تجویز نمی شود و این موضوع کمبودها را به حداقل رساند.

رستمی گفت: داروهای گوارشی و قلب و عروق بیشترین میزان مصرف را در استان دارد و میزان مصرف داروهای گران قیمت کمتر است هر چند هزینه صرف شده برای خرید داروهای گران قیمت با همه پر مصرف ها برابری می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha