۱۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۰۳
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85412668
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

احیای حاشیه تالاب بین‌المللی آلاگل با درخت‌کاری

۱۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۰۳
کد خبر: 85412668
احیای حاشیه تالاب بین‌المللی آلاگل با درخت‌کاری

گنبدکاووس- ایرنا- علاقه‌مندان محیط زیست و فعالان عرصه توسعه فضای سبز و کمک به بهبود شرایط زندگی برای زیست‌مندان به دعوت ادارات منابع طبیعی و محیط زیست گنبدکاووس، احیای زیستگاه حاشیه تالاب بین‌المللی آلاگل را آغاز کردند.

به گزارش ایرنا، گلستان تالاب‌های فراوانی دارد که مهمترین آنها تالاب‌های بین‌المللی آلماگل، آلاگل و آجی‌گل زیر حفاظت یا ثبت کنوانسیون بین المللی رامسر با مشارکت ۱۶۹ کشور جهان است که بر حفاظت و بهره‌برداری معقول از تالاب‌ها تاکید دارد.

این سه تالاب بین‌المللی که در بخش‌ «داشلی‌برون» گنبدکاووس نزدیک مرز ایران و ترکمنستان و در فاصله نزدیک به هم قرار دارند در مجموع بیش از سه هزار هکتار گستره دارند که بزرگترین آن‌ها آلاگل با دو هزار و ۵۰۰ هکتار، سپس آجی‌گل با ۳۲۰ هکتار و در نهایت آلماگل با ۲۰۷ هکتار است.

آب سه تالاب بین‌المللی آلاگل، آلماگل و آجی‌گل به وسیله سیلاب‌های فصلی رودخانه مرزی اترک تامین می‌شود و حجم این تالاب‌ها با ژرفای ۲ تا ۴ متر در شرایط عادی و بارش‌های مناسب بین ۸۰ تا ۸۵ میلیون مترمکعب است.

بارش بهاره و بعد از چند ماه توقف در پاییز و در ادامه زمستان، افزون بر شادمانی کشاورزان در احیای کشت دیم و رونق تولید محصولات، به تالاب‌های خشکیده گنبدکاووس جانی دوباره بخشید و زندگی را به این پهنه‌ها