۱۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۰۳
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85412583
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کشاورزان خراسان‌شمالی بیش از ۴۷ هزار تن کود شیمیایی گرفتند

بجنورد- ایرنا- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال ۴۷ هزار و ۳۵۴ تُن انواع کود شیمیایی بین کشاورزان استان توزیع شد که نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش یافت.

محسن نظام دوست روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بهره برداران این استان در سال جاری ۳۴ هزار و ۸۰ تن کود ازت (اوره)، ۹ هزار و ۸۲ تن کود فسفات و چهار هزار و ۱۹۲ تن کود پتاس در زمین‌های کشاورزی استفاده کردند.

وی افزود: کشاورزان در این مدت نسبت به پارسال ۲۱ درصد کود پتاس بیشتر، پنج درصد کود فسفات کمتر و ۱۱ درصد کود ازت بیشتری مصرف کردند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی افزود: کشاورزان این استان در سال زراعی جاری نسبت به مصرف انواع کودها به ویژه کود پتاس استقبال خوبی داشتند.

نظام دوست بیان کرد: با توجه به کاهش بارندگی و منابع‌ آبی، از کشاورزان تقاضا می‌شود که کمتر از کود اوره استفاده کنند و کودهای پتاس را در سبد کودی قرار دهند تا مقاومت گیاه را نسبت به شرایط خشکسالی بیشتر کند.

به گزارش ایرنا، میانگین مصرف سموم کشاورزی در خراسان شمالی در واحد سطح در هر هکتار ۲۴۰ گرم است که این رقم در کشور حدود ۶۰۰ گرم است.

این میانگین در سطح جهانی حدود یک هزار گرم است و حتی در برخی کشورهای اروپایی و در مورد برخی از محصولات خاص این عدد به چهار هزار تا پنج هزار گرم نیز می‌رسد.

بیشترین کودهای مورد مصرف در خراسان شمالی ازت، فسفات و پتاس است که کشاورزان باید با توجه به وجود برخی ریزمغذی‌ها در بازار از این نوع کودها هم برای افزایش تولید در واحد سطح استفاده کنند.

۳۳ نوع محصول زراعی و ۲۶ نوع محصول باغی در خراسان شمالی تولید می‌شود که از حیث تولید محصولات زراعی از نظر سهم در کشور ۱.۰۸ درصد و از نظر تولید رتبه ۲۶ را دارد.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha