تعدادی از سفیران کشورهای خارجی از قنات جهانی زارچ و بافت تاریخی یزد بازدید کردند

یزد- ایرنا - تعدادی از سفیران کشورهای خارجی که برای شرکت در نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی (ACD) به این استان سفر کرده‌اند روز چهارشنبه از قنات جهانی شهر زارچ و بافت تاریخی یزد بازدید کردند.

به گزارش ایرنا، قنات زارچ یا قنات باغ زارچ در استان یزد قرار دارد و با طول ۷۱ کیلومتر و ۲۱۱۵ حلقه چاه‌ و با سابقه بیشتر از یکهزار سال، یکی از قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین قنات‌ها در جهان محسوب می‌شود. قدمت قنات زارچ را به پیش از اسلام و دوره ساسانی نسبت می‌دهند. قنات مذکور نه‌ تنها در میان آثار ملی ایران قرار دارد؛ بلکه در سال ۲۰۱۶ میلادی به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

مبدا قنات در حوالی روستای فهرج است که پس از طی روستاهایی مانند خویدک، دهنو و اکرمیه وارد شهر یزد می‌شود و از محله‌های مختلف شهر از جمله میدان امیر چقماق عبور می‌کند. آب قنات پس از گذر از مسجد جامع، از شهر یزد خارج می‌شود و به‌طرف زارچ حرکت می‌کند.

در حال حاضر ۳۰ کیلومتر از قنات زارچ از زیر شهر یزد عبور می‌کند، قنات تاریخی زارچ با شماره ۱۴۸۳۰ تیر ماه ۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، مظهر قنات زارچ در شهر زارچ از توابع یزد واقع شده و علت نامگذاری آن به عنوان قنات زارچ نیز به همین دلیل است.

یکی از ویژگی های قنات زارچ ۷۰ پله بودن آن است و این ویژگی به اضافه طولانی بودن قنات همچنین قدمت آن، این قنات را به یکی از قنوات ارزنده دنیا تبدیل کرده است.

بافت تاریخی یزد شامل ۷۷ محله با قدمتی به طول ۲۵۰۰ سال می باشد که در ۱۸ تیرماه سال ۹۶ در سازمان ملی میراث جهانی یعنی یونسکو به ثبت رسیده و یکی از بافت های دست نخورده مسکونی در جهان و تاریخ بشر محسوب می شود و همچنان زندگی در این بافت جریان دارد .

این بافت بسیار وسیع بوده و بیش از ۷۰۰ هکتار را در خود جای داده است؛ کوچه پس کوچه های کاهگلی، خانه ها و عمارت ها و مساجد و اماکن قدیمی و ساباط ها و بادگیرها و سایر بناهایی که از جنس خشت ساخته شده اند، جزئی از این بافت تاریخی هستند.

نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی (ACD) استان یزد از امروز با حضور ۵۵ سفیر از ۱۵ ملیت در استان یزد آغاز و تا فردا ادامه دارد.

در این مجمع علاوه بر دبیر کل اکو و رییس موسسه فرهنگی آن، سفرایی از کشورهای ترکیه ، ترکمنستان ، ازبکستان ، تاجکیستان ، پاکستان ، قزاقستان، اندونزی ، مالزی ، فیلیپین ، تایلند ، قرقیزستان حضور دارند.

برگزاری نشست‌های استانی با نگاه ملی به میزبانی شهرداری، استانداری و اتاق بازرگانی از جمله برنامه‌های تدوین شده برای میزبانی سفرای عضو مجمع گفت وگوی آسیا در این ۲ روز در استان است.

طرح پیشنهادی تشکیل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا موسوم به (ACD) برای اولین بار توسط نخست وزیر تایلند در سی و چهارمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آ. سه. آن در سال ۲۰۰۱ مطرح و در سال ۲۰۰۲ در تایلند تأسیس شد.

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا با ۳۵ عضو، فراگیرترین تشکل آسیایی به شمار می‌آید که در سال ۲۰۰۲ با هدف توسعه همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تأسیس شده است. عالی‌ترین ارگان تصمیم‌گیری مجمع، اجلاس وزیران امور خارجه است که سالانه دو نشست برگزار می‌کند، این دو نشست عبارتند از نشستی در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و نشستی به میزبانی کشوری که ریاست مجمع را در همان سال بر عهده گرفته است.

همچنین کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست خود در کراکوف لهستان، با اجماع اعضا، بخشی از بافت تاریخی شهر یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و با ثبت بافت تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسیدو به عنوان میراث مشترک بشری به جهانیان معرفی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha