۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۳۲
کد خبرنگار: 992
کد خبر: 85409638
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه بوشهر: شعر و ادبیات جزو لاینفک فرهنگ عمومی مردم این استان است

بوشهر- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: ادبیات و شعر در این استان جزو لاینفک فرهنگ عمومی مردم است و با زندگی مردم این دیار عجین است.

به گزارش ایرنا آیت الله " غلامعلی صفایی بوشهری " روز چهارشنبه در همایش بزرگداشت " بی بی بلادی" و رونمایی از نخستین مجموعه اشعار این شاعره بوشهری در دانشگاه فرهنگیان بوشهر، اظهار کرد: باتوجه به شرایط جغرافیایی استان بوشهر شعر کرانه و دوبیتی است و شیوایی، گویایی، رسایی، زیبایی، روایی و پرمحتوا از ویژگی های آن است.

وی افزود: تاریخ شعر بوشهر به زبان عربی به قرن سوم و چهارم هجری و به زبان فارسی به متاخر از آن برمی‌گردد.

امام جمعه بوشهر یادآور شد: در استان بوشهر و کرانه با توجه به حملات بیگانگان، کمبودها و کاستی‌ها، دریایی از غم در طول تاریخ انباشته شده است، بنابراین شروه‌خوانی طرفدار دارد.

وی با بیان اینکه ادبیات و شعر در خانواده زنده یاد بلادی جایگاه وراثتی دارد، ادامه داد: شعرهای شاعره بی بی بلادی بر همان مدار شعر در زیست بوم کرانه با همان ویژگی‌ها و یک محور فراق است.

آیت‌الله صفایی بوشهری تصریح کرد: بررسی آثار این شاعره نشان می دهد برای اهل بیت، انقلاب و شهدا نیز شعر سروده شده است.

وی گفت: شعر فراتر از بیان عموم انسانی است و کسی می‌تواند شعر بگوید که از قاعده عبور کرده و به کانون رسیده و به اوج می‌رود.

امام جمعه بوشهر افزود: زیباترین، موثرترین و ماناترین آفرینش مفهوم در قالب بیان، شعر است.

وی اظهار داشت: شعر دارای یک مهندسی فوق العاده پیچیده در محتوا، قالب بیان، چینش کلمات، ذات کامه و مراعات مقتضای حال و منطبق با زیست بوم حیات انسانی است.

" بی‌بی فطوم بلادی"  فرزند آیت‌الله حاج سیدعبدالله بلادی است که نخستین مجموعه اشعار خود را در رثای دختر هفت‌ساله‌اش که در بیمارستان نمازی شیراز در پی یک دوره بیماری کم‌خونی درگذشت، با عنوان «فائزه» در شهریورماه ۱۳۵۶ در مشهد چاپ کرد.

 فاطمه بگم بلادی که در شعر «فطوم» تخلص می‌کرد، در سال ۱۳۷۰ نیز دفتر دوم اشعارش باز با نام «فائزه» در مشهد به چاپ رسید. او علاوه بر مرثیه برای فائزه، اشعار دیگری درباره ائمه اطهار (ع)، شهدای جنگ تحمیلی و مناسبات خصوصی و خانوادگی سروده است.

بی‌بی‌فطوم ۱۳ دی ماه ۱۳۸۲ در سن ۷۳ سالگی در مشهد درگذشت.

مولف کتاب دیوان اشعار بی فطوم بلادی در بوشهر گفت: طبق مطالعات و پژوهش‌ها این بانوی شاعر نخستین زن شاعر صاحب اثر استان بوشهر شناخته می‌شود.

" بشیر علوی " افزود: با توجه به اسناد به‌دست‌آمده، " امیره آل‌عصفور"  نخستین شاعر زن بوشهری است، اما از این شاعر هیچ اثری در دست نیست.

استاد دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: با توجه به نقش بی‌بی‌فطوم بلادی در عرصه شعر بوشهر و ناشناخته ماندن این شاعر با تدوین زندگی و پردازش سروده‌های وی، کتاب «زندگی و شعر بی‌بی‌فطوم بلادی»  بعد از سه سال پژوهش تنظیم و به همت انتشارات شروع منتشر کردم تا به سهم خود در معرفی این بانوی شاعر تلاش کرده باشم.

علوی  گفت: این مجموعه شامل ۸۹ قطعه شعر است که در قالب‌های دوبیتی، قصیده، رباعی، مثنوی و غزل سروده شده است.

وی یادآور شد: غم و اندوه و اصالت احساس در واژه به واژه این مجموعه، موج می‌زند.

وی با بیان اینکه بیبی فطوم بلادی خارج از بازی‌های زبانی و فرمی، فقط شعر سروده و غمنامه تنظیم کرده است گفت: وی در اشعارش به هر بهانه ‎ای «فائزه» را تکرار می کند و از بیان ابراز اندوه و غم واقعی و اصیل خود، ابایی ندارد.

رییس دانشگاه فرهنگیان بوشهر نیز رسالت  این دانشگاه را تربیت معلم در تراز انقلاب اسلامی دانست و گفت: در کنار آن برنامه های پژوهشی ، فرهنگی بسیار تاثیرگذار است که در این زمینه معاونت پژوهشی دانشگاه برنامه های متنوعی را از سال های قبل با موضوع مفاخر استان برگزار کرده است .

" رضا درویشی"  افزود: دانشگاه فرهنگیان بنا دارد در همین زمینه از شخصیت های علمی، ادبی و مفاخر  بانوی استان هم تجلیل کند زیرا بخش عظیمی از دانشگاه فرهنگیان را دانشجویان دختر تشکیل می دهند که در آینده تعلیم و تربیت دانش آموزان را عهده دار هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha