مقام سازمان ملل در امور پناهندگان: خدمات دهی ایران به پناهندگان بی نظیر است

شیراز- ایرنا- نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه خدمات دهی به پناهندگان و مهاجرین خارجی یک نمونه است و شاید در این زمینه نمونه‌ای شبیه ایران وجود نداشته باشد.

به گزارش ایرنا، یومیکو تاکاشیما، سه شنبه در دیدار با استاندار فارس در شیراز افزود: بسیار علاقمند هستیم که بتوانیم سطح تخصیص منابع نهادها و مجموعه ها برای حمایت از اتباع و مهاجرین را افزایش و ارتقا دهیم و بتوانیم نشان دهیم که کشور ایران چقدر خوب به مهاجرین خدمات مختلف از جمله در حوزه بهداشتی و آموزشی ارائه می دهد.

وی ادامه داد: بین سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ کمیسارا بیش از ۶۰ میلیون دلار به بحث سلامت پناهندگان درایران اختصاص داد که این کمک به ساخت مراکز بهداشتی و بیمارستانی و تامین تجهیزات پزشکی اختصاص یافت.

او اظهار کرد: البته قبول داریم که این میزان کمک در مقایسه با هزینه پزشکی که جامعه مهاجر دارد عدد بسیار ناچیزی است.

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت: در زمینه بیمه نیز هم اینک طرح بیمه سلامت جهت پناهندگان را داریم که کمیساریا طی سال ها به عنوان یک اولویت با آن برخورد کرده و سال گذشته نیز پرداخت هزینه درمان حدود ۹۵هزار نفر از اقشار آسیب پذیر توسط کمیساریا تقبل شد .

خانم تاکاشیما افزود: در زمینه بیمه فعلا توانسته ایم بیمه پایه را حمایت کنیم اما اگر بتوانیم نشان دهیم که کشور ایران چه کارهای کاملی انجام می دهد و از طرفی بتوانیم از کشورهای حمایت کنند، جذب سرمایه داشته باشیم شاید بتوانیم در جهت بیمه تکمیلی گام برداریم چرا که برخی پناهندگان هزینه خاص و ویژه دارند.

کشورهای جنگ طلب، وظایف خود را در قبال پناهندگان انجام دهند

استاندار فارس هم در این دیدار بر لزوم ورود این کمیساریا به موضوع تامین سلامت اتباع و مهاجرین خارجی در ایران و استان فارس و انجام وظایف خود در قبال پناهندگان تاکید کرد.

دکتر محمد هادی ایمانیه اظهار کرد: مهمترین دغدغه ما در ارتباط با اتباع غیر ایرانی و مهاجرینی که به شکل غیر قانونی در ایران و استان فارس حضور دارند به ویژه اتباع افغانی، بحث سلامت آنها است.

وی، با بیان اینکه این افراد تحت پوشش هیچ بیمه‌ای در کشور ایران قرار ندارند و پرداخت هزینه های بالای درمان از سوی آنها مقدور و ممکن نیست، گفت: پیشنهاد می شود که در استان فارس به عنوان استان پایلوت، یک شرکت بیمه داخلی تمام هزینه‌های درمانی این اتباع را تحت پوشش قرار دهد؛ بخشی از هزینه آن توسط کمیساریا، بخشی نیز توسط خود اتباع و بخشی نیز به شکل تخفیف از سوی بیمه ها تامین شود.

استاندار فارس در بخش دیگر سخنان خود، با اشاره به اقدامات جنگ‌طلبانه، مشارکت و حمایت های برخی کشورها از جمله آمریکا تصریح کرد: اقدامات مداخله جویانه کشورهای غربی امنیت کشورها را مورد هدف قرار داده اند که یکی از اصلی ترین دلایل مهاجرت و پناهندگی بشمار می آید؛ در مقابل این کشورها عامل جنگ باید در رفع مسائل موجود با امور پناهندگان نیز نقش ایفا کنند و سهم خود را بپردازند.

ایمانیه افزود: موضوع دیگر بحث همراهی و حضور اتباع مجاز در کنار اتباع غیرمجاز است که انتظار است با کمک کمیساریا بتوانیم این افراد را تفکیک کنیم تا نسبت به بازگرداندن افراد غیرمجاز به کشورشان بتوان اقدام بهتری انجام داد.
وی اظهار کرد: اگر این مباحث حل شود ما در سایر موارد مرتبط با اتباع از جمله اشتغال و مسکن نیز آمادگی کمک و همکاری خواهیم داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha