تزریق ۹۰۰ هزار میلیاردی به توسعه طرح‌های شهری پایتخت

تهران بزرگ - ایرنا - معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران با تاکید بر اجرای طرح‌های مختلف شهری گفت: امسال ۹۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به این بخش تزریق کردیم.

به گزارش ایرنا، لطف الله فروزنده روز سه‌شنبه در نشست خبری اظهار کرد: ۸۰ درصد بودجه شهرداری تهران را باید خودمان تامین کنیم که برای این منظور و تحقق بودجه، کسب درآمد را در سه مدل اجرا می‌کنیم البته عمده درآمد شهرداری در حوزه مسکن و شهرسازی، صدور پروانه و همچنین عوارض نوسازی و پسماند است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه ۱۷۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهی داریم و با تلاش زیاد، بخش‌های درآمدی را توسعه خواهیم داد، افزود: عمده طرح‌های شهرداری در سال جاری در بخش توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است که تاکنون اعتبار خوبی در اختیار این بخش قرار داده‌ایم.

فروزنده درخصوص طلب شهرداری تهران از دولت هم گفت: ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار هستیم که با تعامل تلاش داریم این پول را به حوزه برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص دهیم.

تزریق ۹۰۰ هزار میلیاردی به توسعه طرح‌های شهری پایتخت

وی در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه شهرداری تهران با وزارت صمت در خصوص افزایش برگزاری نمایشگاه ها در شهر آفتاب هم اظهار کرد: قرار شده حدود ۶۰ عنوان نمایشگاه که جنبه بین المللی دارد در شهر آفتاب برگزار شود ولی نمایشگاه‌های تخصصی در مجموعه سئول برگزار شود.

معاون شهردار تهران یادآور شد: از آغاز فعالیت مدیریت شهری جدید شاهد تحولی جدی در زمینه تحقق بودجه بودیم به نحوی که در همان نیمه دوم سال ۱۴۰۰، ۳۷ همت از منابع بودجه شهرداری تامین شد که این اتفاق در حالی رقم خورد که میزان تحقق بودجه در نیمه نخست سال همان سال، ۱۲ همت بود.

وی افزود: سال ۱۴۰۱ با تامین حدود ۸۰ همت شاهد تحقق ۱۳۷ درصدی بودجه شهرداری تهران بودیم امسال نیز بودجه مصوب شورای اسلامی شهر تهران در دی ماه محقق شد و برای نخستین بار در تاریخ مدیریت شهری لایحه متمم بودجه را تا سقف تامین منابع ۱۰۴ همت به شورا دادیم.

فروزنده ادامه داد: در حوزه تامین منابع شهرسازی شاهد گشایش‌های مهمی بودیم به نحوی که اکنون ۸۰ درصد پروانه‌ها در بافت فرسوده صادر شد همچنین در حوزه مولد سازی نیز اقدام به خام فروشی اموال شهر نکردیم بلکه به وسیله آن بسیاری از بدهی‌های شهرداری تهران به بانک‌ ها را با املاکی که در اختیار داشتیم تهاتر کردیم.

فروزنده در خصوص هزینه‌های برقی سازی ناوگان حمل‌ و نقل پایتخت نیز گفت: برقی‌سازی راهبرد اصلی مدیریت شهری تهران و در یک نگاه کلی‌تر دولت برای مبارزه با آلودگی هواست نزدیک به ۲.۵ میلیون یورو نیز ظرفیت مالی برای ‌واردات ۲ هزار و ۵۰۰ اتوبوس برقی و ۲۷ هزار و ۵۰۰ هزار تاکسی در نظر گرفته شده که در این رابطه شاهد حمایت بی نظیر دولت و بانک مرکزی در تخصیص ارز بودیم.

وی در خصوص حضور شرکت‌های چینی‌ها در بازار مسکن تهران گفت: ما اکنون تکنولوژی صنعتی سازی مسکن را نداریم. چینی‌ها قرار است در صورت حضور در تهران علاوه بر صنعتی سازی مسکن، تکنولوژی این کار را در اختیار ما قرار دهند علاوه بر این در ساخت مسکن از مصالح تولید داخل و نیروی کار بومی استفاده می‌کنیم.

معاون شهردار تهران در خصوص هزینه‌های جمع آوری پسماند نیز گفت: بخش عمده‌ای از پیمانکارهای پسماند تجمیع شده‌اند؛ با این وجود ماهیانه ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه جمع آوری پسماند می‌شود که مطابق لایحه بودجه، این رقم در سال ۱۴۰۳ بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین مدیرکل وصل درآمد شهرداری تهران در خصوص توزیع قبوض عوارض گفت: با تغییر در شیوه توزیع فیش های عوارض نوسازی، پسماند و… از سال گذشته این فیش‌ها توسط کارکنان شهرداری تهران توزیع می‌شود، همچنین در پشت فیش‌ها، خدماتی که شهرداری تهران در قبال دریافت عوارض به شهروندان ارایه می‌دهد را درج کردیم علاوه بر این موارد جدول کارهایی که سال ۱۴۰۳ توسط شهرداری تهران انجام خواهد شد را نیز درج کرده‌ایم.

علی خشنود افزود: از ۲۵ بهمن ماه سال جاری مناطق ۲۲ گانه تهران زیر بار توزیع فیش‌های عوارض رفتند که تاکنون روزانه به طور میانگین حدود ۱۲ شکایت از شهروندان در رابطه با فیش های عوارض داشتیم این میزان اندک نشان از موفقیت عملکرد ما در توزیع فیش‌ها است علاوه بر این ۸۰ ناظر نیز به فرآیند توزیع عوارض روزانه نظارت می‌کنند.

وی ادامه داد: آمار خوب وصول عوارض نشان می‌دهد فیش‌ها به درستی به دست شهروندان تهرانی رسیده‌است. تا به امروز با وجود کاهش ضرایب نرخ عوارض نوسازی نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش دریافت نرخ عوارض نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته‌ایم که تا پایان سال به این رقم افزوده خواهد شد.

خشنود افزود: شهرداری تهران هیچ نقشی در تعیین رقم عوارض نوسازی ندارد بلکه این رقم به وسیله دو پارامتر متراژ املاک به همراه ارزش قیمت معاملاتی (ابلاغ شده توسط سازمان امروز مالیاتی) تعیین می‌شود که امسال نیز ضرایب ارزش قیمت معاملاتی نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده‌است.

مدیرکل وصول درآمد شهرداری تهران ادامه داد: سال ۱۴۰۰ نزدیک به هزار و ۵۰ میلیارد ریال وصول عوارض از دولت در زمینه های مختلف داشتیم که این رقم تا به امروز با رشد ۳۰۰ درصدی به ۲۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده‌است. پیش بینی می‌شود تا پایان سال از ۲۵ هزار میلیارد تومان بگذرد.

به گفته وی، علاوه بر این تاکنون ۶ درصد بیش از رقم مصوب شورا توانستیم درآمد پایدار برای مجموعه مدیریت شهری تهران محقق کنیم البته این روند رو به رشد در وصول درآمدهای شهرداری تهران بدین جهت است که از روز نخست دوره مسئولیت‌ مان سعی کردیم ظرفیت‌های مالی شهرداری تهران را به درستی احصا کرده و آنها را فعال کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha