ایران نماینده‌ای رسمی در فیجیتال کازان نداشت/ به نماینده روس اعتراض کردیم

تهران- ایرنا- رئیس انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران تاکید کرد هیچ نماینده رسمی از سوی این انجمن و وزارت ورزش و جوانان ایران به رقابت‌های فیجیتال کازان اعزام نشده است.

به گزارش ایرنا، نخستین دوره رقابت‌های بین‌المللی ورزش‌های حرکتی - دیجیتالی موسوم به فیجیتال با عنوان «بازی‌های آینده» درحالی از روز چهارشنبه گذشته (۹ اسفندماه) در شهر کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه آغاز شد که برخی منابع خبری از حضور ۳۳ نماینده ایرانی در این دوره از رقابت‌ها خبر دادند.

لقمان شاورانی رئیس انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سفر وزیر ورزش روسیه به ایران در بهمن‌ماه سال گذشته و دیدار با حمید سجادی وزیر وقت ورزش و جوانان ایران و امضای تفاهم‌نامه همکاری بین طرفین اظهار داشت: بعد از سفر وزیر ورزش روسیه به ایران، کارگروهی برای پیگیری موضوعات ورزشی بین دو کشور تشکیل شد و موضوع برگزاری نخستین دوره رقابت‌های بین‌المللی فیجیتال به میزبانی کازان روسیه مطرح شد.

وی بیان داشت: البته ما نیز سوابق و اطلاعاتی درخصوص برگزاری این رقابت‌ها داشتیم اما زمانی که وزارت ورزش روسیه موضوع برگزاری این رقابت‌ها را تحت عنوان یک رویداد ورزشی با مسئولان ورزش ایران مطرح کرد، ما نیز در معاونت قهرمانی وزارت ورزش، بخش بین‌المللی این وزارت‌خانه و نیز فدراسیون همگانی کارگروهی تشکیل دادیم و حضور در مسابقات را پیگیری کردیم اما در طول این پیگیری‌ها متوجه شدیم که طرف روس، برگزاری مسابقات را به بخش خصوصی واگذار کرده و شکل مسابقات از قاعده ورزشی خارج شده است.

رئیس انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران افزود: وقتی قرار است به‌عنوان نماینده رسمی ایران در مسابقه‌ای شرکت کنیم، باید مجوزهای لازم را از شورای برون‌مرزی وزارت ورزش و جوانان دریافت کنیم و علاوه بر آن ضوابط برگزاری انتخابی و غیره را در داخل کشور رعایت کنیم. اما در فاصله ۲ ماه مانده به برگزاری مسابقات، طرف روس به ما اعلام کرد از هر کشور، هر تعداد نماینده می‌تواند شرکت کند و این بر خلاف توافقات گذشته ما بود. چون مدنظر داشتیم که در هر رشته‌ای که می‌توانیم در مسابقات شرکت کنیم، یک باشگاه به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران حضور داشته باشد ولی این روال توسط شرکت خصوصی روسی عوض شد و آن‌ها عنوان کردند ۱۰ الی ۲۰ تیم از هر رشته‌ای از ایران می‌تواند شرکت کند و طرف روس به انتخاب خود یک تیم را برای حضور در مسابقات انتخاب می‌کند.

به گفته وی، ما نیز این موضوع را با وزارت ورزش کشورمان مطرح کردیم، چون این خلاف قوانین و مقررات ما بود چرا که انتخاب تیم‌ها برعهده کشور شرکت‌کننده است و باید فدراسیون یا انجمن مربوطه یک کشور حق این انتخاب را داشته باشند نه این‌که ما اطلاعات بازیکنان‌مان را در اختیار یک شرکت خصوصی در روسیه بگذاریم و حق انتخاب با آن‌ها باشد.

شاورانی ادامه داد: وقتی دیدیم روال این مسابقه غیرورزشی است به طرف روس اعلام کردیم انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران در این مسابقات نماینده‌ای نخواهد داشت و شرکت نمی‌کند. در نتیجه از سوی انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران و وزارت ورزش و جوانان کشورمان هیچ تیمی برای حضور در مسابقات کازان اعزام نکردیم و از هیچ تیمی هم حمایت نکرده‌ایم. حتی بنده به‌عنوان رئیس انجمن با این‌که از سوی برگزارکننده مسابقات دعوت‌نامه داشتم که به‌عنوان مسئول در این مسابقات حضور داشته باشم، به کازان نرفتم و طبق تصمیم اتخاذ شده از سوی وزارت ورزش ما در هیچ سطحی از این مسابقات شرکت نکردیم. فقط در جریان هستیم که ۷ الی ۸ نفر ایرانی تحت عنوان تیم‌های باشگاه‌های خارجی (باشگاه‌هایی از روسیه و ترکیه) به صورت شخصی در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند و ربطی به انجمن ایران یا وزارت ورزش ندارد.

رئیس انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران در واکنش به این‌که به نظر می‌رسد اقدام طرف روس در واگذاری این مسابقات به بخش خصوصی بی‌ارتباط با محرومیت ورزش روسیه نباشد، گفت: دقیقا همین‌طور است. با توجه به محرومیت ورزش روسیه، طرف روس عنوان کرد از آن‌جا که نمی‌تواند این رقابت را به صورت بین‌المللی برگزار کند، رقابت‌ها در سطح باشگاهی برگزار شود که منطقی هم بود. چون اگر باشگاه‌ها در این رقابت‌ها شرکت‌کنند، کشورهای حاضر در مسابقات هم گرفتار محدودیت‌های بین‌المللی تعیین‌شده نمی‌شوند. اما زمانی که برگزارکننده تصمیم گرفت خودش شرکت‌کنندگان کشورها را انتخاب کند، زیر بار نرفتیم. از طرفی به نظر ما مدل طرف روس برای برگزاری این دوره از مسابقات، بیشتر تجاری بود تا ورزشی.

وی یادآور شد: یکی دیگر از اقدامات زشت طرف روس در برگزاری این دوره از رقابت‌ها این بود که با وجود آن‌که اعلام کردند مسابقات باشگاهی است اما در مراسم افتتاحیه پرچم کشورها را به نمایش گذاشتند. از جمله پرچم ایران، آمریکا، آرژانتین وغیره. در گروه واتس‌اپی هم که با مسئولان فدراسیون جهانی داریم به این مسئله انتقاد شده بود که میزبان از عنوان باشگاهی برای مسابقات استفاده کرده اما به جای لوگوی باشگاه‌ها از پرچم ملی کشورها استفاده کرده‌اید.

وی افزود: با تمام این اوصاف ما نه برخورد قهرآمیز داشتیم و نه این مسابقات را تایید کردیم، فقط از اعزام تیم‌ به این مسابقات خودداری کردیم. این را هم بگویم که از لحاظ کیفی نیز سطح مسابقات بسیار پایین بود و نتایج را هم که ببینید در تمام رشته‌ها تیم‌های روس اول بودند و بسیار خنده‌دار است که در هر رشته‌ای ۵ روس جایزه گرفته است!

شاورانی در پاسخ به این سوال که با توجه به تفاهم‌نامه امضا شده بین ایران و روسیه برای توسعه روابط ورزشی، واکنش وزارت ورزش ایران نسبت به اقدام روس‌ها در خصوص رقابت‌های کازان چه بود، گفت: روسیه فدراسیون ورزش‌های الکترونیک دارد که رئیس آن از دوستان من است و با هم در ارتباط هستیم. طی صحبتی که با رئیس این فدراسیون داشتم عنوان کرد که برگزاری مسابقات به آن داده نشده بلکه به یک شرکت خصوصی در روسیه رسیده است. وزارت ورزش ایران هم عنوان کرد ما با اقدامات طرف روس کاری نداریم. روال ما ورزشی است و وقتی اقدام آن‌ها با قوانین ما سازگار نیست در مسابقات شرکت نمی‌کنیم. اتفاقا هفته گذشته یکی از نمایندگان روسیه به ایران سفر کرده بود، مراتب اعتراض خود را اعلام کردیم و وی نیز قول رسیدگی داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha