۱۵ هزار هکتار زمین ملی از دانه‌درشت‌ها در چهارمحال و بختیاری رفع تصرف شده است

شهرکرد_ ایرنا_ مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در این استان تاکنون حدود ۱۵ هزار هکتار از اراضی ملی مربوط به دانه‌درشت‌ها رفع تصرف شده که ۶۰۰ هکتار آن مربوط به سال‌جاری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اصغر احمدی عصر یکشنبه در آستانه هفته منابع‌طبیعی و آبخیزداری در نشست با خبرنگاران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: سال‌ها پیش ۵۰ هکتار عرصه ملی منابع‌طبیعی در چهارمحال و بختیاری برای ایجاد کارخانه لاستیک واگذار شد اما نه تنها اتفاق نیفتاد بلکه در برهه ای از زمان به‌علت قرارگیری در تملک خصوصی افراد، خطر واگذاری آن وجود داشت.
احمدی تصریح کرد: امروز این طرح تغییر یافته و به پروژه ورق قلع‌اندود تبدیل شده که حداکثر زمین مورد نیاز آن طرح‌ ۱۰ هکتار است و در آن منطقه با کمبود زمین مواجه شده‌ایم.
وی یادآور شد: در همین راستا جایگاه سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری در سطح ملی و استانی باید ارتقا یابد تا بتوان از منابع ملی و منابع‌طبیعی با هدف توسعه همه‌جانبه صیانت کرد.
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با ایجاد شرایط لازم برای واگذاری زمین‌های ملی به‌منظور اجرای طرح‌های عام‌المنفعه به تسهیل در زمینه سرمایه‌گذاری کمک می‌شود.
وی گفت: اجرای طرح کاداستر در سال ۱۳۹۳ تصویب شد که تا سال ۱۳۹۸ عملیاتی نشد اما این در حالی است که تاکنون ۹۸ درصد از زمین‌های چهارمحال و بختیاری کاداستر شده‌اند.
احمدی تصریح کرد: با بهره‌مندی از ظرفیت قانون رفع تداخلات، زمینه رفع مشکل بسیاری از مردم در مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری فراهم شد.
وی یادآور شد: به‌منظور تامین مسکن نیازمندان، سامان‌دهی مسکن روستایی و طرح جوانی جمعیت در طرح نهضت ملی مسکن، همکاری‌های لازم با دستگاه‌های اجرایی مرتبط انجام شد.
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: تامین زمین در شهرستان‌های دارای جنگل استان با محدودیت‌هایی مواجه است اما تا حد امکان با اعمال سیاست حفظ درختان جنگلی، برای رفع این مشکل کمک و همکاری می‌شود.
وی با اشاره به خشکیدگی جنگل‌های بلوط و مواجه شدن با آفت جوانه‌خوار بلوط در سال‌های اخیر گفت: درختان جنگلی چهارمحال و بختیاری ارزش جنگلی و حفاظتی دارند که باید به‌طور صحیح حفظ شوند.
احمدی به اهمیت جایگاه و شرایط مهم جنگل‌های زاگرس تاکید کرد: در این راستا در استان‌های جنگلی زاگرس‌نشین برنامه‌هایی برای مبارزه با این آفت‌ها باید اقدام شود که به عزم ملی نیاز دارد.
وی با اشاره به لزوم سامان‌دهی دامداران و مرتع‌داران افزود: وجود دام در مرتع ظلم به منابع‌طبیعی است که به تصمیم‌گیری در سطح ملی نیاز دارد.
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مدیریت دامداران و سامان‌دهی کوچ عشایر استان به‌طور جدی در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به لزوم حفظ جنگل‌های چهارمحال و بختیاری یادآور شد: برای تحقق این مهم باید از توان ساکنان حاشیه جنگل‌ها بهره‌گیری شود تا بتوان زمینه حفظ مناطق جنگلی را فراهم کرد.
احمدی با اشاره به لزوم آبخیزداری به‌منظور مهار و کنترل آب‌های فصلی و تقویت سفره‌های زیرزمینی اظهار داشت: در این راستا طرح از آبخیز تا جالیز با هدف تغذیه مصنوعی دشت‌های زیردست عملیاتی شد.
وی گفت: از مجموع یک میلیون و ۶۴۵ هزار هکتار اراضی ملی چهارمحال و بختیاری تاکنون مطالعات تفصیلی و اجرایی ۴۵ درصد از این سطح برای طرح‌های آبخیزداری انجام شده است.
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: تقویت و افزایش طرح‌های آبخیزداری در استان به احیای دشت‌ها و بهبود وضعیت سفره‌های زیرزمینی کمک‌ می‌کند.
وی افزود: قرار است در یک دوره سه ساله برای اجرای طرح از آبخیز تا جالیز ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار ملی و استانی اختصاص یابد.
احمدی به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور اشاره و تصریح کرد: از این تعداد سهم چهارمحال و بختیاری در یک دوره چهار ساله تولید و کاشت ۱۰ میلیون اصله است.
وی یادآور شد: فراهم کردن زمینه زراعت چوب به‌منظور تامین چوب مورد نیاز کشور، توسعه فضای سبز و احیای جنگل‌ها از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح به‌شمار می‌رود.
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در قالب مسئولیت اجتماعی با کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ استان تفاهم‌نامه‌هایی برای تسریع در روند اجرای این طرح امضا شده است.
وی گفت: در هفته منابع طبیعی تعداد ۱۲ پروژه آبخیزداری با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال در چهارمحال و بختیاری به بهره برداری و اجرا خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha