افتخاری: رویکرد مجلس آینده باید نظارتی باشد

تهران- ایرنا- نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به‌روزرسانی قوانین و حسن نظارت بر اجرای قوانین را از برنامه فراکسیون زنان و خانواده خواند و گفت: رویکرد مجلس آینده باید نظارتی باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، لاله افتخاری در نشست ستاد بانوان شورای وحدت در گفت و گو با خبرنگاران و در پاسخ به سوال ایرنا درباره اینکه شعار شورای وحدت تحول است ‌و چه برنامه تحولی برای حوزه بانوان و فراکسیون بانوان در مجلس دوازدهم دارید؟ گفت: شعار تحول شورای وحدت از سه سال گذشته به بحث و بررسی گذاشته شد و اولین شعار تحولی شورای وحدت، دیده شدن احزاب و گزینش بهترین ها بود.

وی افزود: بر این اساس سازوکارهایی در راستای شعار تحول در نظر گرفته شد و حضور هفت نامزد زن این شورا یک تحول است از این منظر که زنان سهم حزب و گروه نشدند بلکه در عرصه عدالت محور در این شورا بر اساس شاخص‌ها تعیین شدند.

نماینده مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از نکات مهم، حضور نامزدهای زن جوان در کنار نامزدهای پیشکسوت است تا از این فرایند رقابت را ایجاد کنیم.

عضو جمعیت زنان انقلاب اسلامی و عضو دائم مرکز دانش پژوهان شاهد در ادامه به روزرسانی قوانین و حسن نظارت بر اجرای قوانین را از برنامه فراکسیون زنان و خانواده در مجلس آینده عنوان کرد و گفت: رویکرد مجلس آینده باید نظارتی باشد.

افتخاری گفت: شرایط را باید برای نخبگان زن بیشتر فراهم کرد ‌و در کنار آن و در بحث زنان باید مشاغل خانگی و خانوادگی هم توسعه یابد.

نامزد نمایندگی مجلس دوازدهم گفت: اگر ما مجلس را بشناسیم و روحیه کار جمعی داشته باشیم صرف نظر از اینکه نماینده زن یا مرد هستیم به طور قطع در آن کار موفق ظاهر خواهیم شد کما اینکه در ادوار گذشته در یک فراکسیون که اکثریت مردان بودند اما در افزایش سهم بودجه قرآن با کار کارشناسی و روحیه جمعی توانستیم آن را به سرانجام برسانیم.

شورای وحدت برای نخستین بار هفت زن را در لیست انتخاباتی قرار داد

افتخاری در بخش دیگری از سخنان خود برنامه ریزی شورای وحدت برای حضور زنان در لیست انتخاباتی را اینگونه توضیح داد که برخی اعضای شورای ائتلاف مدعی هستند بیشترین تاکید بر سهم زنان در لیست از سوی این شوراست.

وی یادآورشد: شورای وحدت با توجه به توانمندی زنان حداقل حضور آنان در لیست‌های انتخاباتی را ۷ نفر اعلام کرده و از این جهت رکورد زده است کما اینکه در انتخابات گذشته در لیست تهران فقط ۵ زن حضور داشتند که البته یکی از آنها فوت کرد اما براساس مصوبه هیات عالی شورای وحدت ۷ زن در لیست حضور دارد.

شان مجلس صرفا نباید تقنینی باشد

نیره قوی دیگر نامزد نمایندگی مجلس دوازدهم در لیست شورای وحدت هم گفت: کارویژه اصلی مجلس آینده درخصوص بانوان ایجاد تحول است و شعار اصلی شورای وحدت هم تحول است چرا که تحول برای زندگی بهتر بوده و در یک نگاه شان مجلس تقنین نیست بلکه نظارت بر دستگاه اجرایی هم هست.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و دین به این مطلب هم اشاره کرد که مجلس قوی می تواند دولت را به حرکت در آورد و بر قوه مجریه نظارت کند.

توجه به مسائل زیست محیطی در مجلس آینده

زهرا حجازی زاده دیگر نامزد نمایندگی مجلس دوازدهم هم در این نشست به سهم خود درباره شعار تحول شورای وحدت اشاره کرد و درباره مسائل زیست محیطی گفت: در مجلس آینده باید در زمینه زیست محیطی گام های درستی را برداشته شود و تنها نباید در حد حرف اکتفا کرد زیرا به عمل کار برآید.

شایسته‌سالاری در مجلس آینده ملاک است

سمیه گل‌پور کمرکوهی دیگر نامزد شورای وحدت هم‌ در این نشست گفت: ملاک مجلس آینده، شایسته سالاری است.  

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران درباره برنامه خود در صورت حضور در مجلس به تامین دستمزد مکفی برای کارمندان وکارگران از طریق سبد معیشت اشاره کرد و گفت: پرداخت حقوق واقعی کارمندان، کارگران و حفظ سرمایه انسانی و جلوگیری از هدر رفت نیروی کار یکی از موضوعاتی است که در مجلس آینده باید دنبال شود.

گل پور اظهار داشت: مردانی که سرپرست خانوار هستند و با حداقل حقوق نمی توانند امورات خود را بگذراند، مجلس در حمایت از این قشر ضعیف می تواند دستمزد را متناسب با تورم و سبد معیشت به روز کند.

وی  ادامه داد: باید مفهوم کارگر اعم از رسمی یا غیر رسمی درست تعریف شود، کارگران غیر رسمی که بیمه ندارند کارگرانی که در همه عرصه های کشور حضور دارند چه در جنگ و چه در سایر صحنه ها اما نماینده ای در مجلس ندارند باید تعریف درستی از آنها ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه در موضوع دستمزدها نیازمند بازنگری اساسی هستیم، افزود: حتی اگر  به مجلس هم راه پیدا نکنیم، در هر صورت مطالبه کارگران را پیگیری می کنیم.

گل پور همچنین دغدغه جامعه کارگری درباره تامین دستمزد مکفی، قانونمند سازی مهاجرت اتباع بیگانه، توسعه اقتصاد دانش بنیان و ارتقا بهره وری را از دیگر موضوعات مهم برشمرد.

عضو فهرست شورای وحدت درباره برنامه ها خود در صورت حضور در مجلس آینده گفت:  دغدغه اصلی من، تامین دستمزد مکفی برای کارمندان و کارگران مطابق با سبد معیشت و رشد تورم از طریق اجرای قانون کار و تخصیص بهینه منابع، قانونمندسازی و ساماندهی مهاجرت و اقامت اتباع بیگانه و حفاظت از اشتغال کارگران ایرانی، تامین شرایط کار شایسته برای عموم کاربران به خصوص بانوان و جلوگیری از استثمار شغلی به ویژه کودکان کار، پوشش فراگیر تأمین اجتماعی و پرداخت دیون(بدهی) دولت به صندوق‌ها و دیون صندوق‌ها به کارگران و توسعه اقتصاد دانش بنیان، ارتقای بهره وری تولید، مطالبه استقرار دولت کارآفرین جهت رفع موانع تولید و مقابله با رانت‌خواری است.

فهرست شورای وحدت سفارشی نیست

لیلا لاریجانی نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی که ۲۵ سال در صنایع پیشرفته فعالیت دارد، درباره تحول به عنوان شعار شورای وحدت گفت: من تا پیش از این عضو هیچ حزب و جریانی نبودم اما در این شورا انتخاب شدم که رویکرد شورا هم سفارشی نیست.

وی به مساله تولید نیز اشاره کرد و افزود: تولید عزت کشور است که در زمینه های مختلف از جمله دانش بنیان ها رقابت ایجاد می کند، اما کار مجلس چیست؟ اینکه با روش های مختلف صنعت کشور را پیش ببرد.

 نامزد نمایندگی مجلس دوازدهم شورای اسلامی ادامه داد: در مجلس آینده باید معایب گذشته را اصلاح کرد، مجلس جای خبرگانی از دانش، مدیریت و اجراست.  

لاریجانی گفت: فرصت قبل از انتخابات این است که عقلا جمع شوند تا در مجلس آینده با نظارت مسائل را رفع کنند و در آنچه که به نفع مردم است، رسالت نمایندگی خود را درست ایفا کنند.  

وی به محدودیت منابع کشور هم اشاره کرد و گفت: باید باز تعریفی از منابع ملی داشته باشیم چرا که دولت محدودیت منابع دارد.

نظارت در مجلس دوازدهم باید تقویت شود

حلیمه عالی دیگر نامزد نمایندگی مجلس آینده نیز در این نشست گفت: در مجلس به کار نظارتی کمتر توجه شده است از این رو در دوره بعدی باید این بخش بیشتر تقویت شود.  

نخستین نماینده زن استان سیستان و بلوچستان  در دوره نهم مجلس با طرح سوالی که چرا در فراکسیون زنان و خانواده فقط باید زنان باشند، گفت: در فراکسیون آینده زنان و خانواده، باید نمایندگان مرد هم عضو شوند و این فراکسیون نباید تنها مختص زنان باشد.

وی این را هم گفت که به نظر می رسد مجلس آینده مجلس اقوام باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha