تنور داغ تبلیغات انتخاباتی در سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- با نزدیک‌تر شدن به انتخابات ۱۱ اسفند، بازار گرم تبلیغات انتخاباتی در ۶ حوزه انتخابیه سیستان و بلوچستان گرم‌تر شده و باید دید کدام کاندیداها هشت کرسی بهارستان را از آن خود خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اسفند و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تمامی استان‌های کشور برگزار می‌شود که با آغاز رسمی تبلیغات کاندیداها از (سوم اسفند) فضای انتخابات در سیستان و بلوچستان رنگ دیگری به خود گرفته است اکثر ستادهای انتخاباتی کاندیداها در همان روز آغازین تبلیغات دایر شد و هر یک از نامزدها با نصب بنرها و درج شعارهای تبلیغاتی خود سعی در جلب حمایت بیشتری دارند.

هواداران کاندیدها آخرین برنامه‌های خود را برای معرفی بیشتر نامزدهای مورد نظر اعلام می‌کنند تا به حضور حداکثری مردم در انتخابات کمک شود. توزیع انواع بروشور، کاتالوگ و کارت ویزیت معرفی نامزدها در کوچه ها، و خیابان‌ها، منازل و ایجاد گروه‌ و کانال‌ها مختلف از طریق اپیکشن‌های مختلف دیگر موضوعی است که در شهرها و حتی روستاهای سیستان و بلوچستان مشهود است.

سیستان وبلوچستان استانی است که در برخی مواقع مسائل قومیتی و قبیله‌ای و احترام به سران و ریش سفیدان طوایف از احزاب و جناح بندی های سیاسی پیشی می‌گیرد که این موضوع در انتخابات پیش رو نیز به وضوح قابل مشاهده است شاید انصراف تعدادی از کاندیدا را بتوان گواهی بر این ادعا دانست.

با تأیید صلاحیت برخی نمایندگان ادوار و چهره های شاخص؛ پیش‌بینی رقابت‌های سخت در برخی حوزه‌های انتخابیه سیستان و بلوچستان متصور است که در این میان می‌توان به رقابت سخت کاندیدها در حوزه های زاهدان، زابل، خاش، سراوان، چابهار و ایرانشهر اشاره کرد هر چند تغییر حوزه انتخابیه برخی کاندیدها رقابت در حوزه انتخابیه زاهدان، ایرانشهر و سراوان را نیز پیچیده تر کرده است.

بحث و گفت و گو در زمینه انتخابات و انتخاب فرد اصلح برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری پس از آغاز تبلیغات از سوم اسفندماه شدت گرفته و تنور انتخابات نیز در محافل خصوصی و عمومی داغ‌تر شده است.

رقابت ۲۵۳ نامزد برای کب هشت کرسی مجلس

با وجود ۲۵۳ نامزد برای تصاحب هشت کرسی مجلس شورای اسلامی و سه کاندیدا برای مجلس خبرگان رهبری، شور و شوق انتخاباتی خاصی بر سیستان و بلوچستان حاکم است و هریک از هواداران کاندیداها با توزیع بروشورها و نصب بنرهای نامزد مورد نظر خود بر سر در مغازه‌ها یا بر خودروها؛ شور و حضور گرم را دوچندان کرده است. تبلیغات انتخاباتی چهره کلی شهر و حتی حال و هوای کوچه و خیابان های شهر را عوض کرده است و جمع زیادی از مردم بویژه جوانان برای حمایت از کاندیداهای مورد نظر خود در ستادها گرد هم می‌آیند.

حضور چهره‌های شاخصی که تجارب نمایندگی مجلس را دارند در حوزه‌های انتخابیه مختلف در سیستان و بلوچستان فضا را طوری رقابتی کرده که پیش‌بینی‌ها حکایت از مشارکت بالا دارد. اگرچه تبلیغات برخی از نامزدها به خصوص افراد سرشناس و مشهور که پیش از این سابقه نامزدی در انتخابات را داشتند به صورت محفلی و خانوادگی و تا حدودی با شرکت در مراسم و آیین های عمومی در گستره شبکه های اجتماعی شروع شده بود اما شروع قانونی تبلیغات فرصت معرفی سایر نامزدها را نیز فراهم کرد.

پخش سرودهای حماسی و انقلابی، سخنرانی نامزدها در محل ستاد، از دیگر جلوه های بصری به وجود آمده در تبلیغات انتخاباتی است. بیشتر قریب به اتفاق مردم از کاندیداها انتظار دارند قول های عملی به مردم بدهند و از به زبان آوردن وعده‌های عملی نشده خودداری کنند مردم سیستان و بلوچستان از کاندیدا می‌خواهند به فکر معیشت و رفاه مردم باشند و افرادی را که به آن ها رای می دهند بر خود و اهداف حزبی و شخصی برتری دهند.

تاکید بر حضور حداکثری

انتخابات در کشور ما جلوه‌ای از دموکراسی و آزادی است و نباید این موضوع پر اهمیت که مورد توجه جهانیان است با برخی بداخلاقی ها خدشه دار شود. حضور حداکثری مردم به ویژه در استانی مانند سیستان و بلوچستان که دشمنان هر روز به دنبال ایجاد تفرقه افکنی بین شیعه و سنی هستند در روز انتخابات ریشه امید را در دل دشمنان می‌خشکاند.

طرفداران کاندیداها با استقرار در مقابل ستادها اقدام به توزیع عکس، بروشور و کارت های ویزیت در بین عابران و خودروهای عبوری می‌کنند که این امر بعداز ظهرها تا پاسی از شب بیشتر به چشم می‌خورد. البته در این دوره از انتخابات میزان تبلیغات در شهرها کمتر شده و بیشتر افراد و نمایندگان به فضای مجازی که کم هزینه تر و شاید پر کاربرد تر است روی آورده اند. حضور کاندیداها به همراه هوادارانشان در مساجد، محافل جشن و عزاداری‌ها از دیگر اقدامات برخی نامزدهای انتخابات برای معرفی خود به مردم است.

بازار مناظره های تبلیغاتی نیز این روزها میان مخالفان و موافقان هواداران نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی داغ تر شده است که خود بر شور و شوق انتخابات افزوده است. در میان این فضای مثبت تبلیغات و مناظره های اصولی، متاسفانه در گوشه و کنار شهر نیز دیده می شود که برخی از هواداران کاندیداها اقدام به پاره کردن پوستر یک نامزد و نصب پوستر نامزد انتخاباتی مورد نظر خود بر تصویر دیگری می‌کنند.

به گزارش ایرنا، یک میلیون و ۹۰۵ هزار و ۹۹۳ نفر در سیستان و بلوچستان واجد شرایط رأی‌دادن هستند که از این تعداد ۱۶۶ هزار و ۸۱۳ نفر رأی اولی و ۸۵ هزار ۴۵ نفر مرد و بقیه زن هستند.

در سیستان و بلوچستان ۶ حوزه انتخابیه وجود دارد که شامل زابل (زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز) با ۲ نماینده، زاهدان ۲ نماینده، خاش یک نفر، ایرانشهر (ایرانشهر، دلگان، فنوج و سرباز) یک نفر، سراوان(سراوان، سیب سوران و مهرستان) یک نفر و چابهار(نیکشهر، کنارک، چابهار و قصرقند) یک نفر است.آن چه مانند همیشه پیش بینی می شود این است که با توجه به شور و هیجان انتخاباتی در بین همه محافل مردمی و سیاسی بار دیگر مردم سیستان و بلوچستان به همراه عموم مردم کشور حماسه حضوری دیگر را رقم زنند و با حضور حداکثری و انتخاب یک فرد اصلح زمینه پیشرفت و توسعه استانی و کشور خود را بیش از پیش فراهم کنند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۲۹۰ نماینده برای یک دوره چهارساله و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برای انتخاب ۸۸ عضو این مجلس برای یک دوره هشت ساله روز جمعه ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha