۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۷:۱۰
کد خبرنگار: 2237
کد خبر: 85396101
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نامزد انتخابات مجلس: مشکل برنج با قانونگذاری مجلس یازدهم دیگر تکرار نمی‌شود

رشت - ایرنا - نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه با بیان اینکه یکی از چالش‌های امسال گیلان دپو شدن و ماندن برنج روی دست کشاورزان‌ است، گفت: با قانونگذاری که نمایندگان مجلس یازدهم انجام دادند دیگر این مشکل تکرار نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، سید ابراهیم نجفی استیلی روز جمعه در جمع اصحاب رسانه گیلان، میزان تولید برنج کشور را دو میلیون و ۲۰۰ هزارتن عنوان و بیان کرد: مصرف برنج کشور حدود ۳ میلیون تن است یعنی سالانه باید نزدیک به ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کنیم در حالی که وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۱ مجوز واردات یک میلیون و ۷۷۰ هزار تن برنج را صادر کرد.

وی افزود: در عمل یک میلیون تن برنج اضافه‌تر وارد کشور شد، بنابراین این امر موجب ماندن برنج روی دست کشاورزان شالیکار شد.

داوطلب نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه با تاکید بر اینکه وظیفه نمایندگان مجلس قانونگذاری است، تصریح کرد: بر همین اساس، مجلس یازدهم قانون خرید تضمینی را اصلاح و تصویب کرد که وزارت کشاورزی باید سه ماه قبل از کشت اقدام به قیمت گذاری این محصول کند.

نماینده کنونی آستانه اشرفیه و رییس مجمع نمایندگان ادوار گیلان گفت: به محض برعهده گرفتن ریاست مجمع نمایندگان شکایاتی را در کمیسیون ۹۰ تنظیم و از دو وزیر و معاونش شکایت کردیم.

وی ادامه داد: اکنون تفاهم‌نامه‌ای برای خرید محصولات کشاورزی در کشور تنظیم شده که از ۶۵ هزار میلیارد ریال منابع مربوط به خرید محصولات ۱۵ هزار میلیارد ریال آن برای گیلان پیش بینی شده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه تصریح کرد: مصمم هستیم برنج مازاد کشاورزان خریداری و از سوی دیگر واردات برنج کنترل شود؛ ضمن اینکه به منظور حمایت از کشاورزان، به دنبال حذف ارز ترجیحی برنج هستیم.

اجازه نخواهیم داد اتفاقات قبلی در حوزه برنج تکرار شود

رئیس مجمع نمایندگان گیلان خاطر نشان کرد: اجازه نخواهیم داد اتفاقاتی که در سال گذشته افتاده، تکرار شود؛ اگر تا کنون اقدامات خاصی برای رفع مشکل برنج انجام نشده به دلیل آن است که هیچ قانون شفافی نداشتیم ولی امروز به دلیل قانون گذاری صورت گرفته، دستمان پر است و نظارت می‌کنیم که قانون اجرا شود.

نجفی استیلی سرانه مصرف برنج هر ایرانی را حدود ۳۰ کیلوگرم ذکر کرد و با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی موجب افزایش قیمت برنج می‌شود، گفت: برای حمایت از مصرف کننده‌ها، می توان از کالا برگ الکترونیکی برای این مهم استفاده کرد.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می رود که با ۲۳۸ هزار هکتار زمین شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌ است؛ شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از گستره زمین‌های شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

دولت در حوزه تولید مسکن مصمم به تحقق وعده‌هایش است

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تصویب ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور گفت: دولت مصمم است وعده هایش و نیز مصوبه مجلس را در حوزه تولید مسکن عملی کند.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان و داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست خبری با اشاره به اینکه تصویب قوانین توسط نمایندگان وظیفه مجلس است، گفت: دولت مصمم است وعده هایش را در حوزه تولید مسکن و نیز مصوبه مجلس در این حوزه را عملی کند.

نجفی استیلی افزود: مجلس تصویب کرد که سالانه دولت یک میلیون مسکن بسازد و امروز ساخت یک میلیون و ۹۳۰ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده که پیشرفت فیزیکی آنها از مرحله پی و بتن ریزی تا سقف متفاوت است.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس یازدهم در حوزه مسکن ۳ قانون تصویب کردند، گفت: مالیات بر خانه‌های خالی، کنترل و ساماندهی اجاره بها و نیز جهش تولید مسکن قوانین وضع شده توسط مجلس است که اولویت و ضرورت جامعه با رویکرد مدیریت مشکل و کمبود مسکن بوده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه یادآور شد: بانک‌ها موظف بودند در سال نخست طرح جهش مسکن ۳۶۰ همت (۳۶۰ هزار میلیارد تومان) تسهیلات بدهند اما فقط ۱۰ درصد معادل ۴۰ همت به تعهد خود عمل کردند.

نجفی استیلی تصریح کرد: مجلس یازدهم برای موظف کردن بانک‌ها قانونی جدید تصویب کرد که چنانچه هر بانکی به تعهداتش عمل نکند ۲۰ درصد از تعهدات انجام نشده از آن مشمول جریمه مالیاتی شود.

به گفته وی، در برنامه هفتم توسعه ظرفیت و سهمی در ساخت این مسکن برای وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیش‌بینی شده است که امیدواریم سریع‌تر این طرح به هدفگذاری تعیین شده برسد.
وی همچنین به برخی اقدامات دیگر و عملکرد مجلس یازدهم اشاره و تصریح کرد: یکی از نگرانی های جوانان اشتغال و نیز انتظار برای جذب در دستگاه‌های اجرایی است که می‌گویند فقط کسانی که پارتی دارند، می‌توانند جذب ادارات دولتی شوند و این موضوع را برای خود غیر ممکن می دانند.

وی ادامه داد: در همین راستا، مجلس یازدهم تصویب کرد که نیروهای شرکتی را قراردادی کند، ضمن اینکه نیروهای شرکتی که تا پایان سال ۱۴۰۱ جذب شدند باید تا پایان سال تغییر وضعیت شوند.

نجفی با بیان اینکه وظیفه نمایندگان بر اساس قانون؛ قانونگذاری است، اضافه کرد: در راستای شفاف سازی و جذب نخبگان و شایسته سالاری مجلس تصویب کرد که از این پس اگر قرار باشد نیرویی جذب شود، دستگاه‌های اجرایی باید از طریق فراخوان عمومی اقدام کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه همچنین با اشاره به تصویب ۳۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال برای جوانان توسط مجلس یازدهم گفت: سهم گیلان از این مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال است.

وی همسان سازی حقوق بازنشستگان، رتبه بندی معلمان را از دیگر دستاوردهای مجلس یازدهم دانست.

رییس مجمع نمایندگان گیلان همچنین به پروژه های ملی همچون باقی مانده آزادراه رشت- قزوین و راه‌آهن مسیر رشت- کاسپین اشاره و بیان کرد: همه زیرساخت های این مسیر آماده شده و از ۳۵ کیلومتر تا کنون ۲۵ کیلومتر ریل گذاری شده است.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر مبادلات خارجی کشور حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است، خاطر نشان کرد: با وصل شدن کریدور شمال - جنوب ترانزیت بار از این مسیر ریلی و گیلان انجام می‌شود که نه تنها برای گیلان بلکه برای کشور منافع اقتصادی بسیاری به همراه دارد.

نجفی در زمینه هشت کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت - قزوین هم گفت: این مسیر آزادراهی اکنون بیش از ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با حضور رییس جمهوری افتتاح می‌شود.

۱۱ اسفند دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات خبرگان رهبری همزمان برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha